آجیل عید را چگونه انتخاب کنیم؟

آجیل عید

مهم ترین نکته در زمان خرید آجیل، تست کردن طعم و مزه آن است.

این روزها وقتی برای خرید آجیل عید به قنادی ها یا آجیل فروشی ها سری می زنیم با انواعی از آجیل های شور، شیرین، خام، بو داده یا انواعی از آجیل های وارداتی چون هندی، ژاپنی و… روبه رو می شویم. این آجیل ها اغلب ظاهری براق و خوش رنگ دارند که اکثر افراد را ترغیب به خرید می کنند، اما متاسفانه برخی از این آجیل ها برخلاف ظاهر خوش آب و رنگ، طعمی نامطلوب و گاهی مهمانانی ناخوانده دارند که خریدار به ناچار با توجه به صرف هزینه گزاف مجبور به دور ریختن آنها می شود.

البته برخی نیز هستند که بدون توجه به بهداشت و سلامت آجیل، این محصولات ناسالم را مصرف می کنند.
حال این پرسش مطرح می شود، اگر ظاهر آجیل نشان دهنده کیفیت آن نیست، پس چگونه می توان آجیلی سالم و بهداشتی تهیه کرد؟ آیا مصرف آجیل های بدطعم می تواند برای سلامت مصرف کننده مضر باشد؟ مهم ترین نکته در زمان خرید آجیل تست کردن طعم و مزه آن است.

آجیل های فله ای
آجیل و خشکبار ازجمله تنقلاتی هستند که اگر در شرایط نامناسب محیط، چون گرما و رطوبت بالا به مدت طولانی قرار گیرند آلوده به نوعی قارچ می شوند. این قارچ قرار است با نفوذ به داخل مغزها، آنها را آلوده کرده و با تولید نوعی سم به نام آفلاتوکسین عوارض سریع یا طولانی مدتی را در مصرف کننده ایجاد نمایند.
از عوارض سریع آن می توان به تضعیف سیستم ایمنی بدن، صدمات کبدی و در نهایت سرطان کبد و از اثرات طولانی مدت آن نیز می توان به بروز ناهنجاری های جنینی، جهش زایی، انحراف کروموزوم ها و غیره اشاره کرد.

معمولا این سم در آجیل های فله ای که به صورت سنتی نگهداری و عرضه می شوند به مقدار زیاد یافت می شود؛ البته بد نیست بدانید این روزها عده ای از فروشندگان سودجو، برخی از اقلام صادراتی آجیل چون پسته را که به دلیل آلودگی به آفلاتوکسین از صادرات ایران حذف شده است به عنوان محصولات درجه یک مخلوط با مغزهای دیگر به صورت درهم عرضه می کنند که متاسفانه تشخیص آن بسیار مشکل است. بنابراین با توجه به این که برخی مراکز عرضه آجیل، محصولات کهنه و آفت زده خود را نیز به صورت مخلوط عرضه می کنند توصیه می شود که از خرید آجیل های مخلوط فله ای اجتناب کنید. این آجیل ها اغلب طعم ناخوشایندی دارند و مصرف آنها حتی به مقدار اندک، می تواند مصرف کننده را به عوارض ناشی از سم آفلاتوکسین دچار کند.

آجیل های براق
موضوع دیگری که این روزها باید به آن توجه داشت، مواد براق واکس مانندی است که برخی قنادی ها یا آجیل فروشی ها برای افزایش زمان ماندگاری و جذاب شدن به آجیل می افزایند. به گفته کارشناسان علم تغذیه، مصرف طولانی مدت این مواد افزودنی می تواند به بخش های مختلف بدن به ویژه کبد آسیب رسانند. حال اگر زیبایی آجیل های براق شما را وسوسه کرده اند حداقل آنهایی را که در بسته بندی های بهداشتی و دارای تاریخ مصرف و مجوز بهداشت هستند انتخاب کنید.

آجیل های رنگی
نکته دیگر رنگ هایی است که برای تخمه، بادام، پسته و … استفاده می شوند. این رنگ ها عمدتا غیرمجاز و با پایه فلزات سنگین بوده و گاهی حساسیت های شدیدی را برای مصرف کننده ایجاد می کنند.
این رنگ ها بسته به نوع رنگ احتمال بروز سرطان و بیماری های کبدی و کلیوی را خصوصا در افراد آسیب پذیری چون کودکان، خانم های باردار و سالمندان افزایش می دهد. بنابراین چنانچه هنگام مصرف تخمه، پسته و بادام دست ها و لب ها رنگین شدند، این امر علامت مصرف رنگ های شیمیایی در تهیه آن هاست که باید از مصرف این گونه تنقلات خودداری کنید.

توصیه ها
1. آجیل شور برای افراد با فشار خون بالا و بیماران قلبی عروقی و آجیل شیرین برای بیماران دیابتی و افراد دارای اضافه وزن بسیار مضرند؛ بنابراین بهتر است به مقدار مناسب از آجیل های خام بی نمک استفاده کنید.

2. آجیل های بو داده فسادپذیرند و بو دادن آجیل، طعم کهنگی آن را پنهان می کند؛ بنابراین مغزها را به صورت خام خریداری کنید و هر بار به مقدار مصرف بو دهید.

3. از خرید مغزهای پوست کنده اجتناب کنید؛ چرا که این مغزها با توجه به راحتی مصرفشان زیاد میل می شوند و این امر می تواند سبب افزایش دریافت انرژی و اضافه وزن شود.

4. نگهداری طولانی مدت آجیل تغییرات شیمیایی و اکسیداسیون خفیف چربی ها را در پی داشته و موجب بوی کهنگی و طعم نامطلوب آجیل می شود؛ بنابراین آجیل را در اندازه ای بخرید که در 2 هفته عید مصرف شود.

5. در صورتی که روی مغزهای آجیل سوراخ هایی مشاهده کردید از مصرف آن ها بپرهیزید؛ چرا که در داخل سوراخ ها لارو حشرات به صورت کرم هایی به اندازه دانه برنج وجود دارد.

6. از مصرف مغز گردوی سیاه شده در داخل آجیل تان اجتناب کنید. سیاه شدن گردو عمدتا به دلیل رشد کپک ها و قارچ هایی است که می توانند با ترشح سموم خطرناک توکسین برای سلامت مخاطره آمیز شوند.

آجیل شب یلدا و چهارشنبه سوری مفیدتر از آجیل عید نوروز است
آجیل شب یلدا و شب چهارشنبه سوری برخلاف آجیل عید نوروز، خام است و نمک ندارد. این آجیل به آجیل شیرین معروف است و از آنجایی که بو داده نیست از نظر متخصصان تغذیه مفیدتر است.
آجیل شب یلدا شامل انواع مغزها همچون پسته، گردو، بادام و فندق و همچنین میوه های خشک مثل توت، انجیر، خرمای خشک، برگه هلو و شیرینی باسلوق است.
این آجیل حاوی مغزهای بونداده و شیرین است. این در حالی است که آجیل عید نوروز حاوی مغزهای بوداده همچون پسته، بادام، فندق و به ویژه تخمه شور است.
در این میان مغز پسته به افرادی که گیاه خوار هستند، توصیه می شود. زیرا در آن مقادیر بالایی از آهن و کلسیم وجود دارد به طوری که در هر 100 گرم از آن 110 میلی گرم کلسیم و مقدار زیادی آهن وجود دارد.

مغز پسته برای افرادی که دچار کم خونی هستند، خانم های باردار و بیماران قلبی بسیار مفید است.

علاوه بر این بادام از دیگر مغزهای موجود در آجیل شب یلدا است که از نظر تغذیه ای ارزش غذایی بسیاری دارد به طوری که هر 100 گرم از آن 21 گرم پروتئین دارد و بهتر از بادام زمینی است زیرا مغز بادام حاوی پروتئین است.

در هر مغز بادام در حدود 240 میلی گرم کلسیم وجود دارد که از این رو افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند و قادر به مصرف شیر نیستند، می توانند از این مغز استفاده کنند.

گردو یکی دیگر از مغزهایی است که در آجیل ها از آن استفاده می شود. در هر 100 گرم گردو، حدود 68 گرم چربی وجود دارد که قسمتی از این چربی شامل اسیدهای چرب غیراشباع است. از آنجا که گردو حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 (به خصوص اسید آلفالینولئیک) و فیتواسترول هاست، برای قلب مفید است.

علاوه بر این مغز فندق نسبت سایر مغزها دارای چربی بیشتری است. در کنار چربی، پروتئین بالایی نیز در این مغز موجود است به طوری که هر 100 گرم از فندق حاوی 14 گرم پروتئین است.

متخصصان تغذیه مصرف مخلوط این مغزها را در حجم کم اما با یکدیگر توصیه می کنند و بهتر است که این مواد غذایی در میان وعده صبح و یا بعدازظهر استفاده شود و از مصرف آنها در ساعت های نزدیک به خواب فرد به دلیل دیر هضم بودن آنها اجتناب کرد.

نخودچی و کشمش، نیز یک ترکیب پر پروتئین است. کشمش تمامی خواص انگور را دارد با این تفاوت که در طول فرآیند خشک شدن، درصد پتاسیم و قند آن افزایش یافته است از این رو استفاده از کشمش به افرادی که مبتلا به دیابت هستند، توصیه نمی شود.

خشکباری مانند توت و انجیر را به آجیلتان اضافه کنید زیرا توت برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند، مناسب است و قند موجود در آن چاق کننده نیست. همچنین برای جذب آن، بدن نیاز به ترشح انسولین ندارد به این دلیل استفاده از توت به افراد مبتلا به دیابت نیز توصیه می شود.

انجیر برای زنان در معرض کم خونی بسیار توصیه می شود زیرا هر 100 گرم انجیر خشک دارای 250 میلی گرم کلسیم و 4 میلی گرم آهن است و به این دلیل استفاده از آن برای رفع کمبود آهن و جلوگیری از پوکی استخوان توصیه می شود.

تبیان
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *