استانداردهایی برای خرید عینک آفتابی

استانداردهایی برای خرید عینک آفتابی

مردمک چشم ها در نور زیاد تنگ و در نور کم گشاد می شود. حالا فکر کنید به دلیل بی اطلاعی از استانداردها، عینک آفتابی تقلبی خریده اید: پیچ گوشتی به دست، حجم بسیاری از اشعه های مضر را از این مردمک گشاده، مدام در چشمانتان فرو می کنید!

برای حفظ سلامتی خودتان هم شده، فریب دستفروش ها و جنس های ارزان، زیبا، مارک دار و نشانه های تقلبی روی عینک ها را نخورید، خسیس نباشید و برای جلوگیری از بروز آب مروارید، کم بینایی، نابینایی، ایجاد چروک پوستی در اطراف چشم و… عینک های دودی یا آفتابی استاندارد بخرید که مشخصات زیر را داشته باشد:

• عینک خوب باید UV400 باشد. از سه ساعت بعد از طلوع آفتاب تا سه ساعت قبل از غروب، اشعه ماورای بنفش در هوا موج می زند. شاید این عدد روی برچسب عینک هم باشد، اما با دستگاه UV متر موجود در عینک فروشی ها آن را تست کنید. دستگاه باید عدد آن را از 98 درصد به بالا نشان دهد.

• چشم و اطراف آن را، از زیر ابرو تا نزدیک گونه در بر بگیرد. علاوه بر این، در یک اتاق با نور معمولی، به آینه نگاه کنید. با عینک مناسب باید قرنیه چشم هایتان را در آینه به سختی ببینید.

• رنگ شیشه آن خاکستری یا نهایتا قهوه ای رنگ باشد؛ به ویژه اگر عینک برای استفاده بچه ها خریداری شده است. قرنیه چشم کودکان، اشعه های مضر را سریع تر و آسان تر عبور می دهد؛ پس برای دلخوشی آنها عینک های فانتزی با شیشه های قرمز، آبی، سبز و… نخرید، مگر آن که فقط در محیط سربسته ای چون داخل خانه و به مدت کوتاه از آن استفاده کنند.

• از خرید عینک های ارزان پلاستیکی که تصاویر را ناهموار می کنند هم بپرهیزید.

• برای اطمینان از سطح هموار و یکنواخت عدسی عینک، آن را به چشم بزنید و به لبه میز یا خطوط صاف بین سرامیک ها نگاه کنید؛ سپس سرتان را به چپ و راست، بالا و پایین حرکت دهید. با این حرکات، خطوط باید همچنان صاف دیده شوند نه معوج و موجدار.

• شیشه های عینک باید پولاریزه باشد. این شیشه ها سبب شکست نور شده، جلوی تابش مستقیم آفتاب و اشعه را می گیرند.

• اگر به اسکی، کوهنوردی، کویرپیمایی یا حمام آفتاب در کنار ساحل علاقه مندید، علاوه بر اینها، از پوشش رفلکس یا آینه ای در شیشه های عینک تان مطمئن شوید.

• عینک های دودی آفتابی، برای نگاه کردن به منابع نور قوی طراحی نشده اند. با آنها به جوشکاری، مناطق پوشیده از برف، خسوف و… مستقیما نگاه نکنید.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *