برای خوب پیر شدن چه بخوریم؟

برای خوب پیر شدن چه بخوریم؟

افسوس، حتی اگر بوتاکس عزیز هم بتواند، برای مدتی چین و چروک ها را از بین ببرد، باز هم نمی توان به هیچ وجه از روند پیری فرار کرد!
پیری همراه با تمام دردها و بیماری های مختلف و متفاوتش فرامی رسد. تاثیر تغذیه بر سلامت ما تردید ناپذیر است.

برای بیشتر زندگی کردن، باید چه بخوریم؟

• میوه ها و سبزیجات
“تغذیه می تواند، تنها داروی تو باشد.” این دستور شناخته شده از تعالیم بقراط است، این پزشک و فیلسوف یونانی، به عنوان پدر پزشکی شناخته می شود.
ضمنا او را باید پدر رژیم درمانی هم دانست زیرا او از آن موقع همه را به داشتن تغذیه ای سرشار از میوه و سبزیجات توصیه می کرد. از آنجایی که خود او 90 سال زندگی کرد، منطقا می توان نتیجه گرفت که او تعالیم خود را در زندگی به کار برده بود.
تعالیم و دستورات وی که امروزه مورد بررسی زیادی قرار می گیرند. تحقیقات زیادی این موضوع را اثبات کرده اند: تغذیه ای که میوه ها و سبزیجات در آن و در هر وعده غذایی جایگاه مهمی دارند، عامل مهمی برای حفاظت از سلامتی در مقابل بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها است.
و این در حالی است که هر چه سن افزایش یابد، احتمال ابتلا به این بیماری ها نیز بیشتر می شود. پس تا جایی که ممکن است، بیشتر و بیشتر از این مواد بهره ببرید!

• مصرف میوه ها و سبزیجات
امروزه سفارش به مصرف 5 واحد میوه و سبزی در روز می شود. که در کل برابر است با 300 گرم میوه و 400 تا 500 گرم سبزیجات.
یک سیب بزرگ یا یک پرتقال سالم حدودا 250 گرم و یک گلابی، حدود ده تا توت فرنگی یا یک مشت گیلاس، حدودا 150 گرم وزن دارند.
بنابراین کافی است که هر وعده غذایی را با یک میوه تمام کنید. و یا آن را صبح یا بعد از ظهر به عنوان عصرانه بخورید.
اما درباره سبزیجات بهترین و مطمئن ترین راه حل، خوردن آنها درون یک سوپ است. دستور العمل های سوپ های گرم برای زمستان و سوپ های سرد برای تابستان را از دست ندهید. واقعآ پیدا کردن انواع مختلف سبزیجات در تمام فصول سال غیرممکن است. شما می توانید مقادیر زیادی از آنها را آماده کنید و بگذارید در فریزر منجمد شود.
سوپ بخش عمده ای از نیاز روزانه به سبزیجات را تامین می کند اما باعث نمی شود که شما خوراک ماهی، گوشت قرمز یا گوشت مرغ را با آنها تزیین نکنید و یا از این خوراکی های سودمند به عنوان پیش غذایی تهیه شده از مواد خام یا به همراه پنیر و کاهو بهره نبرید.

• سیر و روغن زیتون
ژان کلمان، که دارنده بالاترین طول عمر در فرانسه است و در 122 سالگی مرد، می گفت که این طول عمرش را مدیون روغن زیتون بوده است، که همراه با سیر در تمام غذاهایش استفاده می کرد. او هر جمعه آیولی (روغن زیتون و سیر) درست می کرد.
اما امروزه می دانیم که روغن زیتون برای سیستم قلبی عروقی مفید است و همچنین به عنوان عامل محافظت در مقابل برخی سرطان ها به شمار می آید. در مورد سیر هم، ثابت شده که یک خوراکی فوق العاده است. سیر پر از آنتی اکسیدان های قوی و مفید برای پیشگیری از بیماری های مربوط به کهنسالی است.
یکی از بهترین روش ها برای استفاده آسان سیر، کنسرو درست کردن از آن است.

روش تهیه کنسرو سیر: سیر را بدون کندن پوست به دو قسمت تقسیم کنید. آنها را درون یک تابه گذاشته و روی سیرها را با روغن زیتون بپوشانید و بگدازید 30 تا 40 دقیقه بپزد. سپس آن را درون یک بطری نگهداری کنید. هر وقت خواستید غذا درست کنید، روی سبزیجات، سوپ، ماکارونی، برنج، مزه دهنده کباب، ماهی درون فر و … بریزید.

• ماهی، کاهو فرنگی و روغن کلزا
چه قدر از این سه ماده غذایی استفاده می کنید؟ اینها سرشار از اسیدهای چرب چند حلقه ای غیر اشباعِ امگا 3 هستند.
هر چه دانشمندان بیشتر بر روی فعالیت امگا 3 بر بدن ما تمرکز می کنند، فواید بیشتری از آن کشف می کنند. امگا 3 واقعا یک محفاظ بسیار قوی در مقابل بیماری هایی است که از چهل سالگی به بعد ما را تهدید می کنند. نه تنها در مقابل بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها از ما محافظت می کند بلکه برای مبارزه با آرتروز و آلزایمر نیز مفید است.
مصرف ماهی خصوصا ماهی های چرب، مانند ساردین، ماهی خال دار، ماهی تن سفید، ماهی آزاد و غیره بسیار مهم است. این ماهی ها غنی ترین ماهی ها از امگا 3 هستند و باید حداقل سه بار در هفته مصرف شوند. همزمان با مصرف ماهی، گوشت قزمز را که حاوی اسیدهای چرب اشباع و کلسترول است، کمتر بخورید. گوشت قرمز جزء خوراکی هایی نیست که تولد صد سالگی تان را برایتان به ارمغان بیاورد.
اما درباره کاهو فرنگی، در فصولی که وجود ندارد یعنی پاییز و زمستان، به جای آن از کاهو یا اسفناج که حاوی امگا 3 است، بهره ببرید. تمام اینها را می توانید در یک سالاد فصل به همراه روغن کلزا آماده کنید!

• ماست
افسانه ای هست که می گوید ماست را یک فرشته آورده تا عمر ابراهیم را طولانی کند. در آغاز قرن بیستم، پرفسور مچنیکوف (برنده نوبل بیولوژی) موضوع طول عمر را در انستیو پاستور اروپا مورد پرسش و بررسی قرار داد: تعداد بسیار زیادی از افراد بالای صد سال در بلغارستان جنوبی مشاهده شدند. در حالی که در این دوران، نمی توان افراد بالای صد سال زیادی را مشاهده کرد!
در این کشور چه چیزی زیاد مصرف می شود؟ ماست. او شروع به تحقیق درباره این فرآورده کرد و نقش آن در فرآیندهای “عفونت روده ای” را کشف نمود، این فرآیند یکی از عوامل اصلی پیر شدن است.
در واقع هیچ رابطه علمی بین مصرف منظم ماست و طول عمر وجود ندارد. اما نقش باکتری های روده ای در تنظیم سیستم ایمنی بدن آشکار شده است و تعداد این باکتری ها در ماست کم نیست. یک سیستم ایمنی که خوب دفاع می کند، مانع از مرگ زودرس می شود.
اما مصرف ماست یک فایده مهم دیگر هم دارد و آن هم مقدار زیاد کلسیمش است. میزان کافی این نمک معدنی سرمایه ای برای جلوگیری از پوکی استخوان و بیماری های استخوانی است که از حدود شصت سالگی ظاهر می شوند و استخوان ها را ضعیف می کنند.

• نان کامل و آب
نان کامل سرشار از فیبرهایی است که نقش مهمی در توقف روند پیری و احتمال مرگ زودرس دارند. این نان حاوی کربوهیدرات های ملایمی است که برای حفظ تعادل بدن در هر سنی ضروری هستند. می توان نان هایی را انتخاب کرد که سرشار از دانه های کتان هستند. به خاطر دارید که دانه های کتان منابع سرشاری برای تامین امگا 3 بودند!
هیچ چیز جای آب را نمی گیرد. زمانی که بدن مان بدون آب می شود، احساس بدی داریم. ضمنا هر چه افراد پیرتر می شوند، کمتر آب می نوشند!

• و شکلات!
شکلات مملو از امگا 3 است. کاکائو هم پر است از فلونوئیدهای محافظت کننده.
شکلات لذت و احساس خوبی را در فرد ایجاد می کند. حس شادی و لذت هر علتی که داشته باشد، بهترین شرایط را برای زمان پیری فراهم می کند.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *