برنج کته بهتر است یا برنج آبکش؟

برنج کته بهتر است یا برنج آبکش

یکی از عادت های خوب چینی ها، مصرف برنج به صورت کته شده است. در کل کته خوردن برنج بسیار بهتر از نوع آبکش آن است زیرا کته کردن به حفظ بهتر ویتامین های برنج کمک می کند.

وقتی برنج آبکش می شود و داخل آب در حال جوش قرار می گیرد، بسیاری از ویتامین های محلول خود به ویژه ویتامین های گروه B را از دست می دهد. به عبارتی برنج آبکش، تنها یک منبع نشاسته ای است در حالی که ویتامین ها در برنج کته بهتر حفظ می شوند.

برنج دست نخورده همان برنج قهوه ای است که طی مراحلی این لایه از روی برنج برداشته می شود و اتفاقا منبع اصلی ویتامین های موجود به حداقل ممکن خود می رسد. وقتی برنج آبکش هم می شود باز هم مقدار بیشتری از ویتامین هایش را از دست می دهد.

تصور اشتباهی که اغلب مردم دارند، این است که برنج کته چاق می کند و با آبکش کردن برنج مقداری از نشاسته آن گرفته می شود. در واقع وقتی برنج می جوشد و ما آب آن را بیرون می ریزیم داخل آب فقط ویتامین های برنج است که دور ریخته می شود و از نظر کالری و انرژی زایی تفاوتی بین برنج آبکش و کته وجود ندارد.

برخلاف این عادت خوب یکی از عادات بد چینی ها حرف زدن زیاد حین غذا خوردن است. وقتی بین غذا خوردن زیاد حرف می زنیم متوجه نمی شویم که چقدر غذا می خوریم. کسانی که دوست ندارند اضافه وزن پیدا کنند باید حواسشان بیشتر به غذا خوردنشان باشد.

کسانی که زیاد حرف می زنند بدون اینکه متوجه باشند مقدار زیادی غذا می خورند و نمی دانند که چه موقع سیر می شوند. در ضمن حرف زدن باعث می شود موقع غذا خوردن مقدار زیادی هوا بلعیده شود و این موضوع حالاتی نظیر نفخ و ناراحتی های معده را به همراه خواهد داشت.

دکتر گلبن سهراب – متخصص تغذیه
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *