بهترین راه کم کردن وزن

بهترین راه کم کردن وزن

بهترین راه کم کردن وزن، استفاده از رژیم های غذایی موثر است. بسیاری از مردم، می توانند رژیم غذایی خود را با یک رژیم استاندارد مطابقت دهند؛ این رژیم شامل کاستن از غذاهای چرب و کربوهیدراته است. مصرف غذاهای چرب، به ویژه باید در رژیم غذایی کاهش یابد. زیرا میزان کالری غذاهای چربی دار، با حجم معین دو برابر غذایی نشاسته ای با همان حجم است.

تبلیغ ماهرانه صنایع شیر، این تصور همگانی را ایجاد کرده است که شیر و فرآورده های آن مانند همه نوع غذایی جای مخصوص خود را دارد. در موقع داشتن رژیم غذایی، باید مصرف لبنیات چربی دار را کاهش دهیم، زیرا این مواد، پرکالری تر از چند عدد سیب زمینی هستند. کاهش مصرف چربی های حیوانی در رژیم غذایی هم قبلا توصیه شده است. کاهش مصرف چربی های حیوانی دو اثر خوب در بدن دارد. اول آنکه باعث کم شدن وزن می گردد و دیگر آنکه باعث کاهش چربی های خون می شود. در مورد مصرف غذاهای نشاسته ای نوع آنها اهمیت دارد. به عنوان نمونه نان، سیب زمینی، کیک و شکر هر کدام کالری معینی دارند، که میزان مصرف آنها باید تحت کنترل قرار گیرد.

بعضی افراد، با مراعات رژیم غذایی عجیب و غریب، بهتر می توانند به موفقیت برسند و آن عبارت از این است که یک نوع غذا را به مقدار زیاد مصرف می کنند و مصرف مقدار سایر غذاها را کم می کنند، خوردن یک نوع غذای مشخص باعث زده شدن شخص از آن غذا و در نتیجه، موجب کاهش تدریجی مصرف آن می شود. این نوع رژیم غذایی، به مدت چند هفته ممکن است خوب باشد، ولی ادامه آن به مدت چند ماه و یا به مدت طولانی بسیار دشوار است. مصرف بیش از اندازه یک نوع غذا پس از چند هفته، شخص را دچار سوء تغذیه می کند که البته این موضوع به ندرت دیده شده است.

چرا بعضی از اشخاص ظاهرا قادر به کاهش وزن خود نیستند؟

بعضی از افراد به خصوص زنان در سنین متوسط غالبا شکایت دارند که با وجود گرفتن رژیم و کوشش فراوانی که کرده اند وزن آنها کاهش نمی یابد. برای کاهش وزن، باید میزان کالری مصرفی را از حد مورد نیاز کمتر کرد. بنابراین میزان کالری دریافتی با از دست دادن کالری و در اثر ورزش ها و فعالیت های روزانه در ارتباط خواهد بود. همین مقدار کالری دریافتی هم در افراد مختلف فرق می کند. بعضی از افراد، تمام غذایی را که می خورند، به مصرف می رسانند. بنابراین در اثر کاهش کالری لاغر می شوند. ولی به طور کلی با مصرف مقدار معینی غذا و مقدار معینی فعالیت بدنی، یک نفر وزنش اضافه می شود و دیگری وزنش کم می شود.

دکتر منوچهر قارونی متخصص قلب و عروق
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *