دشمنی خورشید با پوست

دشمنی خورشید با پوست

همه افراد در هر سن و سالی دوست دارند پوستی شاداب و جوان داشته باشند و برای رسیدن به این خواسته، ده ها شیوه متفاوت را امتحان می کنند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که چین و چروک و پیری زودرس پوست ناراحت تان کرده است، از همین امروز به فکر باشید.

متخصصان می گویند محافظت از پوست در برابر نور خورشید شیوه ای مهم و موثر است که نه تنها از پیری زودرس پیشگیری می کند، بلکه احتمال بروز بیماری های مختلف و خطرناکی مانند سرطان پوست را هم کاهش می دهد.
به همین دلیل سال هاست کرم های ضدآفتاب مختلفی به بازار آمده است؛ محصولی برای محافظت در برابر آفتاب و پیشگیری از خطرات ناشی از آن که همه افراد اعم از خانم ها، آقایان و حتی کودکان باید از انواع مناسب این کرم ها استفاده کنند.

در گذشته مردم تصور می کردند برای بهره بردن از فواید آفتاب باید مدت زمان زیادی در معرض آن قرار بگیرند، اما امروزه با توجه به تحقیقات و مطالعات علمی، مشخص شده است قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند در طول زمان، سبب بروز مشکلاتی از جمله پیری زودرس و بروز سرطان های مختلف شود.

نور خورشید یکی از عوامل مهم ایجاد سرطان های مختلف و حتی کشنده ای مانند ملانوماست. علاوه بر این، انواع ساده تر سرطان ها مانند BCC افرادی را که در مقابل آفتاب کار می کنند یا ساعت های زیادی در معرض نور خورشید هستند، تهدید می کند و اینها بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این نوع سرطان ها قرار دارند.
بهتر است تا حد امکان از قرارگرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید و در صورتی که ناچار هستید در فضای باز و زیر آفتاب باشید حتما از کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

کرم مناسب را انتخاب کنید
کرم های مختلفی در بازار وجود دارد که برای افراد مختلف با شرایط متفاوت تولید شده است؛ به عنوان مثال بعضی از انواع کرم ها رنگی است و خانم هایی که می خواهند کرم خاصیت پوشانندگی نیز داشته باشد، از آنها استفاده می کنند.
هنگام خرید کرم حتما باید به SPF آن نیز دقت داشته باشید؛ SPF کرم باید حداقل 15 باشد. همچنین قبل از خرید حتما تاریخ مصرف آن را نیز کنترل کنید.

ما باید هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنیم و به همین دلیل حتما باید کرمی مناسب با نوع پوستمان انتخاب شود. به عنوان مثال، افرادی که پوست خشکی دارند، نمی توانند از ضدآفتاب های مخصوص پوست های چرب استفاده کنند.

نکاتی درباره استفاده صحیح از کرم ضدآفتاب
قبل از قرار گرفتن در معرض نور، باید کرم ضدآفتاب روی پوست مالیده شود تا به طور کامل جذب لایه سطحی پوست شود. پس از آن هم باید هر دو تا دو ساعت و نیم یک بار، دوباره از کرم استفاده کنید. البته حتما لازم نیست صورت تان را بشویید و پس از آن، کرم را روی پوست بزنید، ولی اگر بتوانید دست هایتان را بشویید، خیلی بهتر است.

استفاده از کرم ضدآفتاب به این معنی نیست که می توانید با خیال راحت در معرض نور خورشید قرار بگیرید. در واقع پس از استفاده از این کرم ها هم باید تا حد امکان از آفتاب دوری کرد. علاوه بر این، افرادی که رنگ پوست شان روشن است، باید توجه داشته باشند که رنگ های روشن بسیار صدمه پذیرتر از رنگ های تیره است و به همین دلیل پوستشان به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

کرم ضدآفتاب باید برای تمام قسمت های بدن که در معرض نور قرار می گیرد، استفاده شود و بخصوص صورت، گوش ها و بینی نباید فراموش شود.
تا حد امکان باید با استفاده از لباس ها، کلاه، عینک و سایر پوشش های مناسب، از پوست تان در برابر نور خورشید محافظت کنید. همچنین اگر پس از استفاده از کرم، هنگامی که در معرض آفتاب قرار می گیرید احساس سوزش، سوختگی و گزگز پوست دارید، باید مقدار بیشتری کرم استفاده کنید.

کرم ضدآفتاب، خانم و آقا ندارد
متاسفانه آقایان چندان از کرم های ضدآفتاب استفاده نمی کنند؛ شاید چون فکر می کنند این محصولات فقط مخصوص خانم هاست و برای آنها ساخته نشده است، اما باید باور کنند و بپذیرند استفاده از این نوع کرم ها، به نفع سلامت آنها هم هست. با توجه به مضرات آفتاب، نه تنها آقایان هم باید هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند کرم ضدآفتاب بزنند، بلکه برای کودکان هم باید از این کرم ها استفاده شود.

کرم ضدآفتاب مانند پوششی است که از پوست ما در برابر اشعه های خورشید محافظت کرده و مانع از بروز بیماری می شود، اما چون در گذشته چندان روی استفاده از کرم ضدآفتاب تاکید نشده و به دلایل مختلف افراد به این کار عادت ندارند، اغلب مردم و به ویژه آقایان کمتر به این نکته توجه می کنند.

اگر تا 18 سالگی بتوانیم به طور جدی از پوست بچه ها در برابر نور خورشید محافظت کنیم، هنگامی که آنها به سنین بزرگسالی برسند، احتمال ابتلا به انواع سرطان های پوست برای آنها بسیار کم و نزدیک به صفر می شود.
بهتر است تا شش ماهگی با استفاده از پوشش و لباس مناسب از پوست بچه ها محافظت شود، اما پس از این سن هم باید با استفاده از کرم های ضدآفتاب مخصوص بچه ها که بدون عطر بوده و چربی زیادی نیز ندارد، پوست آنها را در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کرد.

نیلوفر اسعدی بیگی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *