روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

زندگی انسان از ابتدا با رنگ ها عجین بوده و به جرات می توان گفت نمی شود راجع به فرازهای مختلف زندگی انسان سخن گفت و اشاره ای به رنگ ها و تاثیرات آنها نداشت.
البته تاثیرات رنگ ها نسبی است و در انسان های مختلف و فرهنگ های متفاوت، متغیر است. اما آنچه که تغییر ناپذیر است این است که تاثیرات رنگ ها را نمی توان منکر شد.

رنگ هایی که در طیف رنگ قرمز قرار می گیرند، به عنوان رنگ های گرم شناخته می شوند و دامنه تاثیر آن از احساسات گرم تا ایجاد خشم و عصبانیت متغیر است.

رنگ هایی که در طیف رنگ های آبی قرار دارند، به عنوان رنگ های سرد و آرامش بخش طبقه بندی می شوند. احساس غم و بعضا بی تفاوتی نیز از زمره تاثیرات این طیف رنگی است.

روان شناسان با تردید به تاثیرات رنگ ها نگاه می کنند، زیرا معتقدند که این موضوع ارتباط مستقیم با فرهنگ انسان ها داشته و عمومیت ندارند. از طرف دیگر تاثیرات رنگ ها را زودگذر و موقتی می دانند. اما اشاره به این نکته اهمیت دارد که حتی اگر این تاثیرات موقت هم باشند اما قابل اغماض نیستند.

روانشناسی رنگ ها

• سفید – رنگ سفید سمبل پاکی و معصومیت و نشانه سرما است. ضمنا سفید حس فضای بیشتر و بزرگتر را القا می کند. بنابراین مناسب ترین رنگ برای لباس پزشکان و پرستاران است یا برای معرفی شخصیت هایی که القای معصومیت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

• زرد – رنگ زرد جزء رنگ های گرم است و به دلیل مقدار زیاد نوری که این رنگ منعکس می کند، خیلی زود باعث خستگی چشم می شود. نگاه کردن طولانی مدت به این رنگ می تواند حتی باعث نابینایی شود. دقت کنید از این رنگ برای پس زمینه مونیتور کامپیوتر استفاده نکنید. زرد، رنگ مناسبی برای جلب توجه بیشتر است اما به شدت احساس رنجیدگی و خشم ایجاد می کند به طوری که کودکان در فضاهای به رنگ زرد بیشتر گریه می کنند و بی قراری دارند. اما زرد به علت افزایش سوخت و ساز بدن، رنگی اشتها برانگیز است و ترکیب رنگی مناسبی برای مغازه های فست فود، رستوران ها و … می تواند باشد.

• نارنجی – رنگ نارنجی که از ترکیب رنگ زرد و قرمز ایجاد می شود به عنوان یک رنگ انرژی بخش شناخته شده است. از آنجا که این رنگ احساس هیجان، شوق و گرما ایجاد می کند، رنگ مناسبی برای جلب توجه بیشتر است.

• قرمز – رنگ قرمز، گرم و سمبل عشق و حرارت است و برای برانگیختن هیجانات قوی و ایجاد شور و هیجان و حتی تحریک خشم، این رنگ بسیار مناسب است. ترکیب این رنگ با رنگ زرد بسیار اشتها برانگیز است.

• صورتی – رنگ صورتی که در واقع همان قرمز کم رنگ است، نماد عشق و آرامش است. اثر آرامش بخشی رنگ مربوط به برخورد اولیه با این رنگ است. هنگامی که برخورد با این رنگ به صورت مکرر صورت پذیرد، نتیجه عکس می دهد و با خود ناآرامی و اضطراب می آورد.

• آبی – رنگ آبی از جمله رنگ های سرد است که بسیار مورد اقبال آقایان است. این رنگ علاوه بر ایجاد احساس آرامش، نماد نظم، صلح و امنیت است. آبی در برخی افراد حس غم و درون گرایی ایجاد می کند. این رنگ ضد اشتها است و کاهش دهنده ضربان قلب و حرارت بدن است. کسانی که رژیم کاهش وزن دارند بهتر است از ظروف و رومیزی آبی استفاده کنند.

• سبز – رنگ سبز در عین سردی نماد طبیعت و سلامت است. این رنگ نماد آرامش و خوشبختی و در عین حال حسادت است. سبز باعث کاهش استرس می شود. کسانی که در فضاهای کاری سبز کار می کنند، کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش می شوند.

• ارغوانی – رنگ ارغوانی در طبیعت کمتر یافت می شود اما سمبل ثروت، عقل و وفاداری است.

• قهوه ای – رنگ قهوه ای نشانه طبیعی بودن و زمینی بودن است و برانگیزاننده احساس قدرت و اطمینان. قهوه ای بعضا حس غم و انزوا را نیز ایجاد می کند.

• سیاه – رنگ سیاه نماد ترس و وحشت است و از آن برای نمایش موجودات ترسناک استفاده می شود. سیاه در عین حال به عنوان نماد قدرت نیز شناخته شده است. در عین اینکه در بسیاری فرهنگ ها این رنگ نماد غم و عزا است، اما ایجاد کننده جذابیت جنسی نیز می باشد. سیاه رنگی بسیار رسمی است و چون اندام را لاغرتر نشان می دهد رنگ پرطرفداری است.

همشهری
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *