شیوه های نگهداری از نان

شیوه های نگهداری از نان

اینکه نان را چطور نگهداری کنید تا دیرتر بیات شود یا چطور آن را سالم و عاری از هر گونه آلودگی به خانه برسانید، مساله ای است که بسیاری از خانواده ها می خواهند از آن آگاهی یابند.

• بهتر است پیش از اینکه به نانوایی بروید، یک پارچه نخی سفید و بدون چاپ و نوشته همراه داشته باشید و نان را درون آن قرار دهید. کیسه پلاستیکی بدون رنگ و چاپ هم برای قرار دادن نانی که داغ نیست مناسب است اما قرار دادن زود یا دیر هنگام نان درون کیسه پلاستیکی نیز می تواند باعث خمیر یا خشک شدن آن شود.

• به هیچ عنوان نان را هنگام انتقال به خانه میان روزنامه نگذارید. مرکب چاپ حاوی سرب و فلزات سنگین (کادمیوم و آرسنیک) است که تجمع آنها در درازمدت می تواند باعث بروز بیماری و علائمی مانند احساس خستگی یا سردرد شود.

• چیدن نان های داغ روی هم، کپک زدگی را تسریع، فساد نان را تسهیل و افزایش ضایعات نان را تشدید می کند.

• بهتر است برای مدت کوتاه، نان را درون یک پارچه نخی قرار دهید و سپس داخل یخچال بگذارید. در این صورت، نان دیرتر بیات می شود.

• به منظور نگهداری طولانی مدت نان، آن را در فریزر بگذارید. داخل محیط سرد فریزر، آب داخل نان منجمد می شود و وقتی که نان را گرم می کنید، این ماده غذایی بدون بیات شدن به حالت اولیه اش برمی گردد.

• بهترین راه این است که نان را چند دقیقه پیش از مصرف از فریزر خارج کنید و اجازه بدهید یخ آن در دمای محیط آب شود. راه دیگر این است که نان را روی بخار آب کتری یا سماور بگذارید.
قرار دادن نان برای مدت کوتاهی داخل مایکروویو هم می تواند راه مناسبی برای یخ زدایی آن باشد اما به هیچ وجه نان را برای باز شدن یخ آن، روی حرارت مستقیم اجاق قرار ندهید زیرا ترکیب های سوختی و دوده ناشی از شعله گاز که هنگام گرم شدن به نان می چسبند، می توانند برای سلامتی مضر و حتی سرطان زا باشند.

• نان تا رسیدن به خانه خنک می شود و به همین خاطر قرار دادن آن روی سفره های پلاستیکی مشکلی را به وجود نمی آورد؛ مگر اینکه سفره طرح یا چاپی که به راحتی پاک می شود داشته باشد. در این صورت، شما باید سفره را برعکس و از روی ساده و بدون طرحش استفاده کنید تا چاپ روی سفره به نان نچسبد.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *