پیشگیری از بارداری به صورت اضطراری

پیشگیری از بارداری به صورت اضطراری

اگر مقاربت بدون استفاده از یکی از روشهای پیشگیری از بارداری انجام شود و یا اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم و یا نظیر آن رخ دهد، می توان از روش جلوگیری از بارداری به صورت اضطراری استفاده کرد.
رایج ترین روش پیشگیری به صورت اضطرای، مصرف قرصهای معمولی خوراکی ضدبارداری HD است که به نام «قرص صبح روز بعد» مشهور شده اند.

زمان و نحوه مصرف:
• بعد از مقاربتی که احتمال بارداری دارد، در اولین فرصت 2 قرص خوراکی HD همراه با شیر یا آب زیاد بایستی مصرف شود. باید دقت کرد که قرص نوبت اول را در زمانی مصرف کرد که نوبت دوم را بتوان 12 ساعت پس از آن مصرف کرد. مصرف نوبت اول را بی دلیل نباید به تاخیر انداخت، زیرا میزان تاثیر ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد.

نکته مهم این است که اگر بیش از 72 ساعت (3 روز) از مقاربت گذشته باشد، استفاده از روش اضطراری توصیه نمی شود و بایستی در این موارد با پزشک مشورت کرد.

12 ساعت پس از خوردن قرصهای نوبت اول، ‌2 قرص HD دیگر بایستی خورده شود.

• اگر فرد در طول دو ساعت پس از مصرف قرصها در نوبت اول یا دوم دچار استفراغ شد، در اولین فرصت باید 2 قرص دیگر HD مصرف کند. اگر این اتفاق بعد از خوردن قرصها در نوبت اول رخ دهد، قرصهای نوبت دوم کماکان باید 12 ساعت بعد از نوبت اول مصرف شوند. تزریق یک آمپول ب 6 به صورت عضلانی می تواند در کاهش تهوع موثر باشد. اگر استفراغ بیش از دو ساعت بعد از مصرف قرصها رخ دهد، اهمیتی ندارد زیرا دارو جذب شده است.

• مقدار مصرف ذکر شده در بالا برای قرصهای از نوع HD است. اگر قرص نوع LD در دسترس باشد، بایستی درهر نوبت 4 قرص مصرف کرد. (در مجموع 8 قرص)

هشدار:
این روش فقط برای موارد اضطراری به کار می رود و نباید به طور مداوم، به عنوان یک روش پیشگیری به کار رود. بلکه پس از استفاده از این روش، بایستی به پزشک یا مراکز بهداشتی-درمانی مراجعه کرد و پس از مشاوره، یکی از روشها را به صورت دائمی‌انتخاب کرد.

عوارض جانبی:
قرصهای خوراکی اگر به روش اضطراری ذکر شده در بالا مصرف شوند، باعث عوارض جانبی موقت می شوند که رایج ترین آنها تهوع است. گاهی ممکن است سردرد، سرگیجه، انقباض عضلات و یا نرمی سینه ها نیز رخ دهد که البته همه عوارض جانبی گذرا بوده و معمولا پس از 24 ساعت رفع می شوند.

پس از مصرف هیچ علامت فوری که نشان دهد قرصها اثر کرده یا نکرده اند، وجود ندارد و فقط قاعدگی بایستی به موقع و یا چند روز زودتر یا دیرتر رخ دهد. اگر شروع قاعدگی، بیش از یک هفته به تاخیر افتد و یا هر مورد خاص دیگری وجود داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

نکته مهم این است که اگر بعد از مصرف قرصها، دوباره مقاربتی انجام شود که احتمال بارداری در آن وجود داشته باشد، آن قرصها از بارداری مجدد جلوگیری نمی کنند.

این روش صددرصد موثر نیست، اما غالبا از بارداری جلوگیری می کند و تقریبا در 98% موارد از حاملگی پیشگیری می کند. اگر چند بار از این روش استفاده شود، تاثیر آن کمتر شده و احتمال بارداری بیشتر می شود.
irib.ir
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *