آداب غذا خوردن (2)

آداب غذا خوردن

در آداب غذا خوردن (1) نکاتی راجع به آداب صحیح غذا خوردن ذکر شد و مشخص شد که خیلی از اعمال و رفتارها که ما در زندگی روزمره نسبت به آنها بی تفاوت بودیم، تا چه حد اهمیت داشته اند.

در ادامه نکات دیگری یادآوری می شود. امید است با تمرین فردی آنها و آموختن این نکات به فرزندانمان، از این نکات مثبت بهره برداری کنیم.

ته مانده غذا در بشقاب
بهتر است غذا را به اندازه ای در بشقاب بکشید که تمام آن را استفاده کنید. ماندن غذا در بشقاب نه تنها بی احترامی به میزبان به شمار می رود، بلکه به طور غیر مستقیم به او می گویید که غذای شما مطلوب و خوش طعم نبوده است. ضمن اینکه شما با این عمل مرتکب اسراف می شوید.

تربچه
اگر تربچه به صورت درسته در سبزی بود، هنگام مصرف بهتر است آن را با کارد برش داده و استفاده کنید. گاز زدن به تربچه کامل، عمل مناسبی نیست.

میوه
میوه هایی مثل خربزه، هندوانه، طالبی و امثال آنها را نباید یکجا در بشقاب به تکه های کوچک تقسیم و آماده خوردن کنید. بلکه پسندیده تر است که هر بار فقط قسمتی از آن را با کمک کارد بریده و استفاده کنید.

توت فرنگی
توت فرنگی را از دم آن گرفته و میل کنید. اگر دم آنها از قبل گرفته شده، باید از چنگال استفاده کنید.

گیلاس و آلبالو
در هنگام خوردن گیلاس یا آلبالو اگر موجود زنده ای در آن مشاهده کردید، این موضوع را در میان جمع مطرح نکنید. چون شاید دیگران بدون توجه، تعدادی از آنها را خورده باشند.

قاشق بستنی
پس از خوردن بستنی لیوانی یا چوبی، باید توجه داشت که قاشق آن را برای جویدن و بازی استفاده نکنید.

نوشابه
به طور عادی برای استفاده از بطری آب یا نوشابه، باید قسمت پایین آن را بگیرید نه گلوی بطری را. در ضمن اگر برای کسی آب یا نوشابه می ریزید، لیوان را با دست بلند نکنید، بلکه بطری را روی لیوان خم کنید.

سوپ یا آش
سوپ یا آش از جمله غذاهایی هستند که به جز بار اول دیگر نباید تعارف شود. همچنین هنگام سرو نباید بیشتر از یک ملاقه سوپ یا آش در بشقاب میهمان ریخته شود. مگر این که دوباره تقاضا کند، به هر حال باید جای کافی در معده برای صرف غذای اصلی که درست شده، باقی بماند. در ضمن در مراسم رسمی یا غیررسمی سوپ یا آش و هر نوع غذای داغ دیگری را فوت نکنید. بهتر است کمی صبر کنید تا غذا سرد شود.

نحوه استفاده از کارد در سفره غذا
هرگز انگشت سبابه را روی تیغه کارد قرار ندهید و غذا را با کارد به دهان نبرید. نباید کارد را موقع صحبت کردن در دست گرفت و به حرکت درآورد.

خوردن دسر
برای صرف دسر بهتر است:
• کارد را در دست راست و چنگال را در دست چپ بگیرید.
• برای دسر از قاشق غذاخوری استفاده نکنید، بلکه قاشق دسر متفاوت و قاشق کوچکتری است که همیشه آن را در ظرف دسر یا کنار آن قرار می دهند.

موارد دیگر
چند نمونه از مواردی که باید روی میز غذا به آن توجه کنیم:
• نان را در کنار بشقاب غذاخوری یا در بشقاب کوچکی که برای این کار گذاشته شده قرار دهید و هر بار تکه خیلی کوچکی از آن را ببرید.
• اگر از کره برای مالیدن روی نان استفاده می کنید، با سر کارد تکه ای کوچک در بشقاب تان بگذارید و از آن استفاده کنید.
• اگر کارد یا چنگال از دست تان بر زمین افتاد، از میزبان تقاضای چنگال دیگری کنید. چون خم شدن شما در سر میز جلوه درستی ندارد.
• سر سفره با فرد کنار دستی تان مطالب کوتاه و مختصر را برای صحبت پیش بگیرید.
• بهتر است متکلم وحده نباشید به دیگران هم وقت صحبت بدهید.
• مطالب شاد و اشتهاآور را عنوان کنید.
• قبل و بعد از نوشیدن، با دستمال لب و دهان تان را پاک کنید.
• نوشیدنی تان را با یک جرعه سر نکشید.
• هسته کمپوت دسر را با همان قاشق از دهان بیرون آورید.
• آرنج تان را قبل از پایان غذا روی میز نگذارید.
• سیگارتان را بعد از پایان غذای میهمانان یا در سالن پذیرایی روشن کنید.
***

13 دیدگاه برای آداب غذا خوردن (2)

  1. سیدی گفت:

    سلام این اداب مال کجاست؟؟؟
    دین اسلام خیلی ادابش بهتر و نافع برای جسم است

  2. شیرین گفت:

    اخه دین اسلام چه ربطی به ادب و نزاکت غذاخوردن داره؟؟؟؟ اینایی رو که میگه آقای سیدی در واقع نزاکت میل کردن نوشیدنی و خوردنی ها جلوی جمعه . اینها مال جای خاصی نیس . حالا شما ی شیوه دیگه ای رو میپسندید، حرف دیگه اس.

    • morteza گفت:

      شیرین خانم دین اسلام چ ربطی ب ادب و نزاکت غذا خوردن داره؟!!!اگ شما اطلاع نداری برو تحقیق کن؛اگرم نیازی ب تحقیق کردن نداری و برات مهم نیست راجع ب چیزی ک نمیدونی نظر نده

    • مهدی گفت:

      جیگرم دین برنامه ای کامل برای زندگی کردنه در نتیجه به همه چی ربط داره

    • محمدجواد گفت:

      عزیز اعصاب خودتو خورد نکن. این از اون ادمایی هست که دین چشماشو کور کرده
      هرچی بهش بگی تو گوشش نمیره. بحث با دیوار بهتر از بحث با ایناس🌸

  3. ناشناس گفت:

    مفید بودند. ممنون

  4. محمد جواد گفت:

    استفاده کردم. خیلی ممنونم …

  5. حنانه گفت:

    سلام بله درسته! مطلبی نیست که دین دربارش صحبت نکرده باشه. آداب همه چی رو گفته. این مطالب بالا هم خوبه و چندتا از آدابی که دین هم گفته تو همین مطلب بود. برو آداب غذا خوردنی که دین گفته رو هم ببین. خوبه😊

  6. فاطمه سادات گفت:

    دین اسلام خیلی با کلاس و جامع هست در زمانی که اعراب غذا خوردن بلد نبودند دستورات دینی داشتیم که لقمه ها را کوچک بردارید و خوب بجوید در سفره اگر چند غذا بود دست دراز نکنید و همان غذایی که نزدیک شماست صرف کنید. موقعی که کسی غذا می خورد به صورتش نگاه نکنید و خیلی آداب و نزاکت های دیگر

  7. reza گفت:

    مطالب مفید بود مرسی❤❤❤❤❤

  8. درسا گفت:

    به جای دین و متوسل شدن به منابعی مثل دین به عقل رجوع کنه آدم خپ وقتی پسندیده هست چرا آدم انجام نده؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *