آزمایش های قبل از ازدواج

آزمایش های قبل از ازدواج

وقتی برای عقد به دفاتر ازدواج مراجعه می کنید، همانجا به شما نامه ای می دهند که با مهر برجسته اعتبار گرفته است. دفتردار شما را به آزمایشگاه ارجاع می دهد و از شما می خواهد که اول برگه سلامت جسمی تان را پیش او ببرید تا او مجوز جاری کردن خطبه عقد را داشته باشد. اما این برگه چیست و چه چیزی را ثابت می کند؟

برگه سلامت زوجین شامل برخی آزمایش های خاص می باشد که انجام آنها برای جاری شدن خطبه عقد از سوی زوجین الزامی است. در این رابطه برخی از متخصصین توصیه می کنند که بهتر است زوجین در مرحله قبل از ازدواج علاوه بر آزمایش های الزامی، برخی آزمایش های مهم و حیاتی دیگر را نیز در دستور کار خود قرار داده و بنیان زندگی و سلامت خانواده آینده شان را تضمین کنند.

در آزمایش های قبل از ازدواج از خون و ادرار افراد نمونه گیری می شود.
از بررسی نمونه گیری خون فرد می توان به بیماری های خونی (تالاسمی)، ژنتیکی و مقاربتی و از نمونه ادرار می توان به اعتیاد یا عدم اعتیاد فرد پی برد.

1. آزمایش عدم اعتیاد
برای تشخیص اعتیاد زوجین به انواع مواد مخدر از هر دو نفر چه دختر و چه پسر نمونه ادرار گرفته و آزمایش و بررسی می شود. علت اصلی توجه به این آزمایش این است که مصرف سیگار و مواد مخدر در زن یا مرد نه تنها باعث برخی بیماری های عصبی، پرخاشگری و … در خود فرد می شود و زندگی زناشویی را به نابودی می کشاند بلکه بر قدرت باروری زن و یا ایجاد اختلالات رفتاری و عقب ماندگی های ذهنی در جنین و نوزاد بسیار تاثیرگذار می باشد.

2. بررسی بیماری تالاسمی
تالاسمی یک بیماری ارثی است که در آن مغز استخوان قادر به ساختن هموگلوبین به مقدار کافی نمی باشد. هموگلوبین نام ماده ای در خون است که سلولهای قرمز خون به وسیله آن اکسیژن را به قسمتهای مختلف بدن می رساند. تالاسمی دو نوع است: مینور و ماژور.

– تالاسمی مینور: این تالاسمی در علم پزشکی به عنوان بیماری تلقی نشده و فرد مبتلا به آن به راحتی می تواند به زندگی شخصی خود ادامه دهد. مشکل این افراد زمانی بروز می نماید که با فردی ازدواج نمایند که او هم تالاسمی مینور دارد. در این حالت 25 درصد احتمال دارد که فرزند آنها با بیماری تالاسمی ماژور به دنیا بیاید.

– تالاسمی ماژور: در تالاسمی ماژور فرد به دلیل اختلال در هموگلوبین بدنش به کم خونی شدید مبتلا می گردد و به همین دلیل درگیر مشکلاتی چون پوکی استخوان، اختلال عملکرد غدد داخلی مانند لوزالمعده و بروز دیابت، مشکلات قلبی عروقی، مشکلات گوارشی و… می گردد. بر این اساس معمولا طول عمر این افراد کوتاهتر از افراد معمولی می باشد.

3. بررسی بیماریهای مقاربتی چون سوزاک، سیفلیس، ایدز و …
بیماریهای مقاربتی به بیماری هایی گفته می شود که در زمان تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. متخصصین بر این باورند که افراد باید قبل از ازدواج به وسیله برخی آزمایش های خاص از عدم وجود این بیماری ها در خود و فرد مقابل اطمینان حاصل نمایند تا هم سلامت خودشان تامین گردد و هم نسبت به سلامت فرزندانشان در آینده اطمینان حاصل نمایند.

4. آزمایش های ژنتیک
هزاران نوع بیماری ارثی وجود دارند که ممکن است از طریق به ارث رسیدن ژنهای مشترک در پدر و مادر، فرزندان را مبتلا سازند. هدف اصلی مشاوره ژنتیک، مشخص کردن خطر وقوع یا تکرار بیمارهای ارثی و انتقال آن از مادر به نوزاد است.
معمولا متخصصان توصیه می کنند که تمام اقشار جامعه قبل از ازدواج به متخصصین ژنتیک مراجعه کرده و آزمایش های آن را انجام دهند اما از دید آنها انجام این آزمایش ها برای برخی از افراد و گروهها لازم و ضروری می باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:
– افرادی که قصد ازدواج فامیلی دارند. (با هر نسبتی)
– ازدواج غیرفامیلی که در آن یکی از طرفین (دختر یا پسر) دارای اختلال ژنتیکی مادرزادی هستند.
– دختر و پسر سالمی که بستگان درجه یکشان دچار اختلالات ژنتیکی می باشند.
– خانم هایی که در سن زیر 18 سال و بالای 33 سال حامله می شوند.
– ازدواج با دختر یا پسری که در مراکز پرخطری چون کارخانه مواد شیمیایی، انرژی هسته ای و … کار می کنند.

تبیان – اکرم اشرفی نژاد
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *