استراتژی حفاظت زمستانه پوست

استراتژی حفاظت زمستانه پوست

سرما، باد و رطوبت کم در روزهای سرد زمستانی موجب تشدید بیماری های پوستی می شود. سرمای زمستان رطوبت پوست را از بین برده و موجب مرگ سلول های پوست شده که در نتیجه آن آب موجود در پوست کم شده و پوست خشک تر می شود. اگرچه قرار گرفتن در برابر هوای گرم درون آپارتمان و محیط های سربسته به پوست کمک می کند ولی در این زمان پوست بخش اعظمی از روغن طبیعی خود را از دست می دهد.
افرادی که دچار بیماری های اگزما، پسوریازیس، روزاسه و شوره سر هستند در زمستان با مشکلات بیشتری روبه رو خواهند بود. بنابراین استراتژی حفاظت از پوست در زمستان برای آنان ضروری تر خواهد بود.

افراد مبتلا به اگزما باید پوشش و لباس های خود را نیز مورد توجه قرار دهند. آنان نباید لباس های پشمی و یا لباس هایی که از پارچه های سنگین مصنوعی تولید شده است را به صورت مستقیم روی پوست خود به کار ببرند، زیرا این لباس ها اصطکاک بیشتری را روی پوست موجب می شوند.

پوشاندن پوست با یک لایه پنبه باعث حفاظت پوست در برابر باد، سرما و اصطکاک لباس های زمستانی می شود.

در عارضه پسوریازیس سلول های پوستی به علت تولید بیشتر به صورت تکه های فلس دار و یا پلاک دچار مشکل می شوند. در این زمان کوچک ترین ترک در پوست، فرد را با مشکلات بیشتری مواجه می کند و پوست برای حفظ رطوبت دچار اشکال می شود. به افراد مبتلا به این بیماری برای حفظ رطوبت پوست استفاده از یک مرطوب کننده توصیه می شود.

متخصصان به افراد مسن توصیه می کنند در زمستان بیشتر از یک بار در هفته حمام نکنند و از صابون برای شست وشوی مناطقی که در معرض عرق است، استفاده کنند.
افراد مبتلا به پسوریازیس باید کمتر در معرض عفونت استرپی گلو قرار گیرند، زیرا این عفونت بیماری پسوریازیس را تشدید می کند.

یکی دیگر از بیماری هایی که در فصل سرما تشدید می شود شوره شدید یا درماتیت شوره دار است.
متخصصان استفاده از مرطوب کننده ناخن را در این فصل توصیه می کنند.

فتانه میرزایی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *