امگا 3 را فراموش نکنید

امگا 3 را فراموش نکنید

اگر به فکر سلول های مغزتان هستید امگا 3 را فراموش نکنید…

اگر قرار باشد یک نسخه خوراکی برای حفظ سلامتی؛ از سلامت قلب و عروق گرفته تا سلامت مو و ناخن تجویز کنیم؛ هر چند می توان فهرستی از انواع خوراکی ها یا مواد معدنی یا ویتامین ها را ردیف کرد اما شاید هیچ ترکیب غذایی به اندازه امگا 3 و امگا 6 برای این منظور مفید نباشد. در راستای این هدف، یعنی حفظ سلامتی خوراکی های حاوی اسید چرب امگا 3 و 6 را از دست ندهید. راز جوانی در مصرف این خوراکی ها نهفته است.

شاید تکراری ترین و البته خاص ترین بحث درباره غذاهای دریایی به ویژه ماهی و میگو وجود اسید چرب امگا 3 در ماهی باشد؛ شاخصی که می توان تنها به همین دلیل ماهی را به عنوان خوراکی ویژه در حفظ سلامت ما آدم ها معرفی کرد.

مصرف ماهی یا دقیق تر بگوییم مصرف ماهی و ورود اسید چرب امگا 3 به بدن این اثرات مثبت را به دنبال دارد:

• باعث کاهش میزان کلسترول به ویژه کلسترول بد می شود.
• باعث کاهش مشکلات افراد مبتلا به تنگی نفس (آسم) می شود.
• باعث رفع التهاب دستگاه گوارش، التهاب پوست و عملکرد بهتر معده می شود.
• روی عملکرد شبکیه چشم تاثیر می گذارد و نه تنها باعث تقویت بینایی می شود بلکه مانع از ابتلا به مشکلات چشم -خستگی در اثر کار زیاد- و دیگر ناراحتی های آن می شود.
• اگرچه اغلب میوه ها و سبزی ها حاوی اسید چرب امگا6 نیز هستند اما وجود اسید چرب امگا3 و 6 در ماهی باعث تشدید اثرات مثبت امگا3 در بدن می شود که یکی از شاخص ترین این اثرات، بهبود عملکرد قلب و رگ ها و جلوگیری از بروز حملات قلبی-عروقی و مغزی است.
• مصرف ماهی به دلیل وجود همین اسید چرب باعث تقویت عملکرد مغز می شود.
• مصرف اسید چرب امگا3 برای بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی، لوپوس (نوعی بیماری پوستی)، حساسیت (البته اگر حساسیت ناشی از مصرف ماهی نباشد!)، بیماری آرتریت روماتوئید و همچنین افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا اساسی، افراد مبتلا یا در معرض بروز حملات قلبی-عروقی و مغزی ضروری است.

قبل از جوجه شدن
نترسید! منظور نوش جان کردن جنین جوجه پرندگان برای دریافت اسید چرب امگا 3 نیست؛ منظور مصرف تخم پرندگان است. تخم پرندگان یکی از منابع سرشار از اسید چرب امگا3 است اما مصرف آن برای افراد دارای کلسترول بالا یا افرادی که در ادرار آنها «آلبومین» دیده شده، همچنین افرادی که چربی خون بالا دارند چندان مناسب نیست. بهتر است این خوراکی را بیشتر در برنامه غذایی فرزندمان قرار دهیم تا خودمان. البته مصرف هفتگی یک تا دو عدد تخم مرغ پخته برای بزرگسالان اشکالی ندارد به شرطی که به مشکل خاصی مثل کلسترول یا چربی بالا دچار نباشند.

سبز چرب
خانواده کلم ها؛ به ویژه کلم بروکلی سرشار از امگا 3 و 6 هستند. مصرف این خوراکی ها نیاز بدن به امگا3 از منبع گیاهی را تامین می کند. مقدار مصرف کلم بروکلی محدودیتی ندارد. مصرف آن نه تنها امگا3 مورد نیاز را تامین می کند بلکه مانع از ابتلا به سرطان سینه در زنان می شود. این کلم به دو صورت خام و پخته قابل استفاده است.

لوبیای بژ
درباره این یکی شاید بیش از بقیه شنیده اید؛ لوبیای سویا. این موجود دو منظوره که نوع لوبیایی آن را به عنوان آجیل و  نوع دیگر آن را برای تهیه غذاهای مختلف استفاده می کنند نیز سرشار از اسید چرب امگا3 و البته امگا6 است.
مصرف لوبیای سویا برای افراد دچار مشکلات گوارشی و به طور خاص افراد مبتلا به «یبوست» یا بیماری های دستگاه گوارش مثل «بواسیر» (شقاق) مناسب نیست؛ چرا که باعث بروز یبوست می شود.

دانه های امگایی
اغلب دانه های روغنی که از آنها روغن غیراشباع یا به اصطلاح مایع تهیه می شود، سرشار از اسید چرب امگا3 هستند که از این نمونه ها می توان به دانه زیتون، آفتابگردان و کانولا اشاره کرد. البته میزان اسید چرب امگا3 و امگا6 این دانه ها متفاوت است اما همگی بهره ای از این چربی مفید برده اند! درباره مصرف این روغن ها هم باید دقت کرد؛ چرا که به هر حال کالری دارند و ورود کالری مازاد بر نیاز بدن، زمینه ساز بروز چاقی است.

تزیین نان
اگر چه «کنجد» هم جزو همان دانه های روغنی حاوی امگا3 است اما به دلیل اینکه مصرف آن را به صورت ویژه برای افراد نیازمند به این اسید چرب و البته ویتامین B تجویز می کنند، بنابراین جداگانه به آن پرداخته ایم. کنجد نه تنها نیاز بدن به امگا3 و ویتامین B را تامین می کند، بلکه مصرف آن برای افراد دچار میگرن و سرگیجه و افرادی که به اصطلاح مزاج سردی دارند مفید است.

سها دادمند
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *