با حسادت عاشقانه چه کنیم؟

با حسادت عاشقانه چه کنیم؟

این که شما نسبت به همسر خود احساس مالکیت داشته باشید تا حدودی طبیعی است. به خصوص در ابتدای آشنایی و ازدواج که تب تان تندتر است و حس می کنید همسرتان دربست باید خودش را وقف شما کند. اما واقعیت این است که ادامه این وضعیت یا شدت گرفتن آن می تواند خطرناک باشد و رابطه شما را با تهدید جدی مواجه کند. چیزی که به آن حسادت عاشقانه گفته می شود.

طرف مقابل شما خیلی زود احساس می کند دست و پایش را بسته اید و برای فرار از این بند حاضر است هر کاری بکند. هیچ کس دوست ندارد یک نفر به او مدام بگوید چه کاری را انجام دهد، با چه کسانی گفتگو کند، حریم شخصی اش را کوچکتر کند و مدام مجبور باشد دلخوری های بی اساس حسدورزانه را رفع و رجوع کند.

خود شما هم اگر دچار حسادت باشید، بدون شک احساس خواهید کرد که آب خوش از گلویتان پایین نمی رود و مدام در حال بی توجهی دیدن هستید؛ بدون آن که سزاوار آن باشید. در واقع به اشتباه حس می کنید عشق فراوانتان بی پاسخ گذاشته شده و همسر شما حاضر نیست بفهمد که شما او را تمام و کمال می خواهید! بنابراین می بینید که در این کشاکش که دو طرف از همدیگر دلخور هستند، آتش یک حسادت عاشقانه رابطه را از بیخ و بن می سوزاند.

روان شناسان خانواده، در سراسر جهان برای مقابله با این حسادت ها استفاده از راهکارهای زیر را توصیه می کنند:

1. حسادت تان را انکار نکنید و سعی به مبارزه با آن کنید. فرض کنید به این نتیجه برسید فرد بد دل و حسودی هستید. هر چند قبول این امر آسان نخواهد بود، اما شما فقط وقتی می توانید مشکل را حل کنید که این حس را در درون تان بپذیرید. یکی از بزرگ ترین اشتباهات، مخفی کردن بد دلی و حسادت است هنگامی که آن را شدیدا احساس می کنید.

2. یکی از راه های کاهش حسادت کاهش ناامنی و عدم اطمینان است. اگر شما در ارتباط با همسرتان احساس ناامنی می کنید، به احتمال بسیار به همسرتان شک می کنید. سعی کنید هر کاری که لازم است انجام دهید تا این احساس را نداشته باشید. هنگامی که هدف شما اجتناب از ناامنی باشد، قادر خواهید بود با اشتباهات و استنباط نادرست برخوردی مناسب کنید. مهم است مشخص کنید مشتاق به انجام چه کاری هستید و چه کاری را نمی خواهید انجام دهید.

3. از خودتان بپرسید در مورد چه چیز احساس ناامنی می کنید. آیا احساس می کنید زیبا یا جذاب نیستید و ممکن است همسرتان از شما خسته شود؟ آیا به عشق و علاقه همسر خود شک دارید؟ وقتی دریافتید چه مسئله ای شما را ناراحت می کند، بهتر می توانید با ترس های خود مقابله و این سوال را مطرح کنید که آیا ترس های شما واقعی هستند یا نه. خیلی عادی است در رابطه ای که علاقه ما بیشتر از طرف مقابل است و طرف مقابل در گذشته روابط زیادی را تجربه کرده است احساس ناامنی کنیم. اگر مراوده نیز ایده آل نباشد یا طرف مقابل قادر به بیان علاقه نباشد، به راحتی احساس ناامنی ایجاد می شود.

4. اعتماد به نفس تان را بالا ببرید. بیشتر بد دلی ها از عدم اعتماد به نفس ایجاد می شود. بهترین راه جلوگیری از این احساس مخرب بالا بردن اعتماد به نفس است. افرادی که حسادت بیمارگونه دارند غالبا بسیار در روابط سرمایه گذاری کرده اند و هویت خود را در محبت همسر می بینند.
شما باید همسر خود را فرد جدایی ببینید که نمی توان مجبورش کرد شما را دوست داشته باشد و اگر او شما را دوست دارد، به خاطر این است که او این چنین می خواهد. اعتماد به نفس باید قبل از جدایی ساخته شود، نه بعد از آن.

5. نگاهی به همه چیزهایی که موجب حسادت و بد دلی شما می شود بیندازید و از خود بپرسید خطر تا چه حد واقعی است؟ چه مدرکی دارید که رابطه شما در خطر است؟ آیا رفتار شما موقعیت را بدتر نمی کند؟ آیا دیگران هم فکر می کنند این رابطه واقعا متزلزل است و ترس شما از ویران شدن رابطه تان طبیعی است؟

6. از یک روان شناس کمک بگیرید. اگر نسبت به همسرتان بد دل هستید و به او حسادت می کنید، به یک روان شناس مراجعه کنید تا با کمک او موفق به برطرف کردن مشکل تان شوید. اگر هم خودتان دچار این مشکل نیستید و همسرتان نسبت به شما شک و بد دلی دارد با ملاطفت از او بخواهید همراه شما نزد یک روان شناس بیاید و اگر قبول نکرد از واسطه ای که مورد اعتماد همسرتان است بخواهید او را راضی به انجام این کار کند.

سپیده دانایی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *