بهداشت جنسی بانوان

بهداشت جنسی بانوان

از آنجایی که آلت تناسلی زن، نوعی عضو داخلی تلقی می گردد و در حقیقت مجرای ورودی است، بنابراین از نظر سلامتی، عضو بسیار حساسی می باشد.

بدیهی است که بانوان در رعایت بهداشت عضو تناسلی خود باید بسیار دقیق باشند. این دقت در مرحله اول از سوی خود و در مرحله دوم بایستی از سوی شریک جنسی آنها نیز اعمال گردد.

عوامل عفونت زا اعم از قارچها و باکتری ها، با کمترین سهل انگاری می توانند، زنان را در ناحیه تناسلی آلوده سازند. با این حال باید دانست که برخی از باکتری ها نه تنها بیماری زا نیستند بلکه به حفظ سلامتی هم کمک می کنند. بنابراین با شناخت انواع عفونتها وعلائم آنها می توان به رعایت بهداشت این عضو تناسلی بهتر کمک کرد.
می دانیم که ترشحات طبیعی برای سلامت مهبل ضروری است، این ترشحات شفاف و یا سفید و رقیق و یا غلیظ بوده و بی بو هستند و سوزش و خارش ایجاد نمی کنند. در حالی که ترشحات دیگر این علائم را ندارند.

در اینجا پاره ای از بیماری های عفونی مربوط به عضو تناسلی زنان مختصرا شرح داده می شود:

1. عفونت مجاری ادرار:
احساس سوزش حین ادرار، وجود خون در ادرار، ادرار با بوی تند و تیره رنگ، اضطرار فراوان برای ادرار کردن، حتی زمانی که مثانه نیمه پر باشد، قطره قطره آمدن ادرار، تکرر ادرار.

2. عفونت باکتریایی:
ترشحات سفید، خاکستری و زرد، بوی نامطبوع ماهی، خارش و سوزش، التهاب و تورم خفیف مهبل.

3. عفونت انگلی:
خارش، سوزش و تورم شدید مهبل، ترشحات کف آلود خاکستری، زرد و یا سبز، بوی نامطبوع ماهی، درد حین ادرار یا مقاربت جنسی.

4. عفونت قارچی (کالامیدیا):
ترشحات سفید و پنیری شکل مهبل، تورم و درد در نواحی تناسلی، خارش شدید، مقاربت دردناک.

5. عفونت ویروس گارداسیل HPV:
این عفونت از همه انواع بالا خطرناک تر است زیرا در صورت بی توجهی به احتمال زیاد منجر به بیماری سرطان دهانه رحم می گردد. امروزه رابطه این ویروس با سرطان مذکور ثابت شده است؛ به همین دلیل خانم ها موظفند که تحت نظر متخصصین، آزمایشات پاپ اسمیر را به طور دوره ای و مرتب انجام دهند تا در صورت مشاهده آثار این ویروس به درمان خود اقدام کنند.

با توجه به احتمال وقوع عفونتهای فوق، لازم است که دختران و به ویژه زنانی که در فعالیتهای جنسی مشارکت می کنند، برای حفظ سلامتی خود موارد زیر را حتما رعایت کنند:

1. زنان حتما بایستی در مورد بهداشت و سلامت فردی شریک جنسی خود، حساس و دقیق باشند. چه بسا مردان آلوده به انواع بیماریهای قارچی و میکروبی و ویروسی در اولین تماس، شریک جنسی خود را نیز آلوده می سازند. مردان، مستعد ابتلا به سوزاک، سفلیس، ایدز و غیره … هستند. بنابراین هر فردی که به سلامتی خود علاقمند است، حتما باید شناخت کافی از همبستر خود داشته باشد.

2. پس از ادرار کردن و اجابت مزاج همیشه از سمت جلو به عقب خود را بشویید. این کار از رانده شدن باکتری های نواحی مقعد به مهبل جلوگیری می کند.

3. در طی روز لباسهای زیر با الیاف نخی به تن کنید. از پوشیدن لباسهای بدون تهویه مانند لباسهای نایلونی و ساخته شده از سایر الیاف مصنوعی اجتناب کنید. تا آنجا که ممکن است شبها بدون لباس زیر بخوابید تا مهبل با جریان هوا در تماس باشد.

4. از پوشیدن لباسهای تنگ مانند شلوار جین، جوراب شلواری و مایو به مدت طولانی اجتناب کنید و لباسهای گشاد و راحت به تن کنید.

5. برای شستشوی لباسهای زیر خود از شوینده های غیر معطر و ملایم استفاده کنید.

6. از وان آب داغ و جکوزی استفاده نکنید.

7. کاندوم ها و دیافراگم های از جنس لاتکس و ژلهای اسپرم کش در برخی از زنان ایجاد تحریک می کنند که باید از سایر روشهای ضد بارداری استفاده شود.

8. حین مقاربت جنسی از لغزنده کننده های (لوبریکشن) پایه آب (محلول در آب) و غیر معطر استفاده کنید. از وازلین و لوبریکیشنهای حاوی سیلیکون استفاده نکنید.

9. لباسهای زیر خود را حداقل دو روز در میان عوض کنید.

10. حتما قبل و بعد از آمیزش جنسی ادرار کنید.

11. از پودر تالک در اطراف مهبل استفاده نکنید زیرا که پودر تالک رطوبت را در خود نگه می دارد.

12. در صورتی که از تامپون در دوران قاعدگی استفاده می کنید حداکثر آن را هر 3-4 ساعت یک بار عوض کنید. پیش از گذاشتن تامپون دست های خود را کاملا بشویید. در طی خواب شبانه هیچگاه از تامپون استفاده نکنید و جای آن از پدهای بهداشتی استفاده کنید.

13. نوار بهداشتی (پد) را می بایست هر 4-6 ساعت یک بار (حداکثر 8 ساعت) عوض کرد. پیش از گذاشتن پد نیز دستهای خود را با آب و صابون بشویید.

14. از تامپون، نوارهای بهداشتی و دستمال توالت معطر استفاده نکنید.

15. همیشه مهبل و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت رشد میکروبها و قارچ ها را سرعت می بخشد.

16. به طور منظم سطح خارجی مهبل را با آب ولرم شستشو دهید. برای شستن مهبل نیازی به استفاده از صابون نمی باشد.

17. حین استحمام از صابون و شامپوهای غیر معطر و ملایم استفاده کنید. از وان کف صابون نیز استفاده نکنید.

18. هیچگاه لباسهای خیس و مرطوب را به تن نکنید. چنانچه لباستان خیس شد فورا آن را عوض کنید.

19. هنگام شامپو کردن و آب کشیدن موها حین استحمام سر خود را به سمت جلو خم کنید تا شامپو با مهبل و ناحیه تناسلی تماس نیابد.

20. پس از استحمام با یک حوله نرم، ناحیه تناسلی را به ملایمت خشک کنید. برای این کار می توانید از سشوار با درجه باد سرد نیز استفاده کنید.

21. هیچگاه ادرار خود را نگه ندارید.

22. از دوش مهبل استفاده نکنید، چرا که این عمل ترشحات و باکتری های طبیعی و محافظ مهبل را میشوید.

23. پس از استحمام ادرار کنید.

24. در طی روز آب زیاد بنوشید. استرس و وزن خود را کاهش دهید.

25. مصرف روزانه ماست از بروز بیماریهای مهبل جلو گیری می کند.

26. مصرف بی رویه آنتی بیوتیکها، میکروب های مفید و طبیعی مهبل را از بین برده و زمینه ابتلا به عفونتهای قارچی را افزایش می دهد.

27. خانمهایی که در دوران حاملگی، شیردهی و یائسگی می باشند و همچنین خانم هایی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، از آنجایی که سطوح هورمونهای بدن آنها دستخوش تغییر می شود می بایست بیشتر بهداشت فردی خود را رعایت کنند.

مجله پزشکی مادر – مهندس ابراهیمی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *