به خواستگارتان جواب مثبت ندهید

به خواستگارتان جواب مثبت ندهید

از همان لحظه اول که او را دیدید، دلتان برایش لرزید. درست در چند ثانیه، هزار و یک دلیل برای عاشق شدن پیدا کردید. اما این دلایل نمی توانند خوشبختی تان را تضمین کنند. عشق در این شرایط، بیشتر به یک جرقه می ماند، جرقه ای که نباید به آن اعتماد کنید و تمام آینده تان را بر پایه آن بسازید.

اگر می خواهید با برخی از نادرست ترین دلایل ازدواج آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما باشید. دلایلی که واقعا می توانند برایتان جالب باشند، اما نباید بگذارید که فریب تان بدهند.

وقتی فکر می کنید باید تغییر کند
از او مردی می سازید که کیلومترها با مرد امروز فاصله دارد و عاشق تصویری می شوید که از او ساخته اید. او همانطور که هست، برای شما قابل پذیرش و اتکا نیست و تنها در صورتی می تواند مرد رویای شما باشد که آنطور که شما می خواهید شود. مردی که برای ازدواج کردن با او برنامه ریزی می کنید، کسی نیست که مقابل شماست، بلکه تنها تصویری است که شاید هرگز محقق نشود. با چنین اشتباهی در دام امید بستن به کسی می افتید که قرار است فرد مقابل به آن تبدیل شود. دست کشیدن و دل کندن از این امید، بسیار مشکل است.

به خود می گویید که او به اندکی وقت نیاز دارد تا خود و زندگی اش را جمع و جور کند و حتی اگر اعتراف کند که هرگز به چنین مردی تبدیل نمی شود، دیگر شما توان پذیرش این واقعیت را نخواهید داشت. کافی است! فراموش نکنید که آدم ها به راحتی تغییر نمی کنند.
فردی که بیست یا سی و چند سال به این شیوه زندگی کرده، یک شبه زیر و رو نمی شود. اگر تا امروز بی پول بوده، یک روزه میلیاردر نمی شود و اگر تا امروز سراغ درس و پیشرفت نرفته، یک شبه استاد دانشگاه نمی شود. پس خواستگارتان را همانطور که هست، ببینید و بپذیرید. اگر او با همین ویژگی های امروزش قابل پذیرش نیست، پس فکر این ازدواج را از سرتان بیرون کنید.

وقتی به اندازه شما عاشق نیست
عاشقانه دوستش دارید. فکر می کنید او مرد رویاهای تان است و هیچ کس دیگری در دنیا نمی تواند تا این حد شما را عاشق خود کند. اما از طرف دیگر، به حس او اطمینان ندارید. بعضی وقت ها احساس می کنید آنقدر که دوستش دارید، شما را دوست ندارد و بعضی وقت ها نگران این واقعیت می شوید که مبادا آنطور که حمایتش می کنید، شما را حمایت نکند. مطمئنید که او یک مرد ایده آل است اما اینکه به اندازه شما برای این زندگی هیجان زده نیست را نمی توانید بپذیرید.

دست نگه دارید. شما برای تشکیل زندگی، به مرد رویاها نیازی ندارید. بلکه تنها به یک مرد عاشق، معمولی و حمایت گر نیاز دارید. اگر احساس می کنید که او به اندازه شما برای این زندگی اشتیاق ندارد تا زمانی که مطمئن نشده اید، دست نگه دارید و هرگز بدون ارضا شدن احساس تان، پای سفره عقد ننشینید. یادتان نرود که با ازدواج قرار است تنهایی تان را از دست بدهید نه اینکه کنار فردی که به اندازه شما احساسش درگیر نشده، روز به روز تنهاتر از قبل شوید.

وقتی که به اندازه  او عاشق نیستید
به قول قدیمی ها، دورتان می گردد، اما شما خیلی راحت از کنار نگرانی اش می گذرید و وقتی به دلیل مشکلی که در ارتباط تان پیش آمده بی خواب می شود، شما تلفن همراهتان را کنار می گذارید و راحت می خوابید. شما برایش احترام قائلید اما عاشقش نیستید. به نظرتان او بهترین فرصتی است که برای ازدواج دارید و به همین دلیل قبولش می کنید، اما این قدرت را دارید که برای فرصت های بهتر، از او بگذرید. از اینکه همیشه دنبال شماست و نمی گذارد آب توی دلتان تکان بخورد لذت می برید، اما مهم ترین چیزی که شما را در این رابطه نگه داشته، عشق نیست، بلکه احساس قدرت است.

صبر کنید! شما به میدان جنگ وارد نمی شوید، پس همه عشقی که می تواند زندگی تان را زیرو رو کند را با احساس قدرت معاوضه نکنید. فراموش نکنید رابطه ای که از نظر احساسی در تعادل قرار نداشته باشد، هرگز نمی تواند به یک زندگی موفق و مشترک ختم شود. پس با برقراری یک رابطه دوطرفه، خوشبختی تان را تضمین کنید.

وقتی می خواهید فرشته نجات او باشید
دلتان برای کسی نسوزد! زندگی مشترک عهدی نیست که بتواند روی یک دلسوزی بسته شود و دوام پیدا کند. شاید فکر کنید همه زندگی او هستید و نمی توانید دلش را بشکنید و شاید فکر کنید اگر به او نه بگویید، خانواده تان آسیب می بیند. اما باور کنید که تمام این حس ها، موقتی خواهند بود. زندگی آنقدر پستی و بلندی دارد که این دلسوزی ها، تنها مدت کوتاهی می توانند مقاومت شما را حفظ کنند.
اگر می بینید که او یک مرد آسیب دیده یا شکننده است، در دادن جواب مثبت تردید کنید. می توانید با دلسوزی تان او را شاد کنید اما در جریان زندگی، شما به حمایتی نیاز دارید که یک مرد ضعیف از عهده آن برنمی آید، پس بدون تحقیر او یا رنجاندنش و تنها با زبان منطق، او را به تصمیم تان راضی کنید.

وقتی شما خیلی بزرگ تر هستید
گاهی تحمل خامی ها، بی تجربگی ها و ناتوانی همسرتان در گرفتن تصمیم های اساسی زندگی را ندارید و گاهی تفاوت هایتان در انتخاب دوست، لباس و حتی تفریحات حوصله تان را سر می برد. او با مسائلی دست به گریبان خواهد بود که شما چند سالی است پشت سر گذاشته اید و دغدغه هایی دارد که امروز به چشم شما پوچ و بچگانه جلوه می کند، گاهی هم به جای خسته شدن از رفتارهای اول، سعی می کنید برایش مادری کنید تا بتواند با تکیه بر شما، بی تجربگی هایش را جبران کند. اما بعد از مدتی می فهمید که این کار غیرممکن است زیرا هم شما از این مادری مداوم خسته می شوید و بعد از مدتی احساس بی پشتوانگی می کنید و هم او با دیدن مادری شما دچار خشمی می شود که می تواند زندگی تان را از هم بپاشد.
اگر در پاسخ دادن به چنین خواستگاری مردد هستید، یادتان نرود که سال ها خیلی زود می گذرند و هر قدر هم که شما در حفظ جوانی و توانایی هایتان تلاش کنید، باز هم نمی توانید تعادل این زندگی را حفظ کنید و به نیازهای چنین مردی پاسخ دهید.

وقتی از او خیلی جوان تر هستید
اغلب روانشناسان می گویند فاصله سنی بین 2 تا 7 سال، می تواند یک اختلاف سنی متعادل باشد و برخی هم می گویند بسته به توانایی های افراد و شرایط شان این موضوع متفاوت است. اما به طور کلی متخصصان می گویند در مقابل یک همسر بزرگ تر، شما احساس ناتوانی خواهید کرد و به جای همسر، به او به چشم یک الگو و آموزگار نگاه خواهید کرد.

شما در مقابل همسری که اختلاف سنی زیادی با شما داشته باشد، احساس ضعف و حقارت کرده و به دلیل اعلام نظر و عقایدتان احساس شرمندگی می کنید. حتی اگر همسر شما، عاشقانه دوست تان داشته باشد و چنین تصوری نسبت به شما نداشته باشد، رفتارهای شما بعد از مدتی روی او تاثیر خواهد گذاشت و باعث خواهد شد که او خود را برتر و توانمندتر از شما ببیند و دیگر به حرف ها و نظرهایتان اطمینان نکند.

اما این موضوعات، تنها آسیب هایی نیستند که با چنین اختلاف سنی ای به زندگی شما می رسد. در مقابل یک همسر بزرگ تر، ممکن است همیشه نقش «کودک» را بازی کنید و هیچ وقت به خود باور نداشته باشید یا اینکه به دلیل پنهان کردن این اختلاف، بخواهید خود را مسن تر از آنچه هستید نشان دهید تا به پای او برسید. پس حتی اگر او یک مرد همه چیز تمام است، قبل از دادن جواب مثبت این مشکلات را جدی بگیرید و فریفته کامل بودن و توانایی هایش نشوید. زندگی فقط همین امروز نیست.

میگنا
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *