تحسین کردن کودکان

تحسین کردن کودکان

ما معمولا به رفتارهای غلط کودکمان توجه می کنیم و اعتقاد داریم تربیت کودک یعنی اصلاح رفتارهای غلط او.

بدون آنکه متوجه باشیم این فقط بخشی از تربیت کودک است و این بخش امکان پذیر نیست مگر با تقویت رفتار های درست که خود هنری است نیازمند صبر و حوصله و دانش.

هنگامی که کودکان ما با آرامش در اتاق در حال بازی هستند و اسباب بازی هایشان را با هم قسمت می کنند کسی نیست که آنها را تشویق کند و یا به آنها توجه کند، ولی احتمالا پس از چندی که آنها بر اثر عدم توافق بر سر اسباب بازی هایشان با هم دعوا می کنند ما در موقعیت حاضر می شویم و آنها را دعوا می کنیم و در واقع به آنها می گوییم که چه کار نکنند، نه اینکه چه کار بکنند. این نمونه کاملی از تنبیه است که ضعیف ترین شیوه تربیتی است.

کودکان در هر صورت به دنبال جلب توجه والدین خود هستند و این ما هستیم که با توجه به رفتار خاصی احتمال آن رفتار ها را کاهش یا افزایش می دهیم.

رفتار کودک را تحسین کنید
والدین معمولا کودک خود را با کلماتی چون لجباز، تنبل و خودخواه توصیف می کنند؛ این یک دور باطل است و راه به جایی نمی برد. تغییر شخصیت به مراتب از تغییر رفتار سخت تر است.
به بچه نگویید «چه دختر خوبی» زیرا این جمله بدین معناست که هدف، عبارت است از خوب بودن در تمام اوقات. مسلم است که این انتظار غیرممکن است؛ به جای آن می توانید از «من از طرز حرف زدنت با مریم خوشم آمد» استفاده کنید.
گفتن «پسر خوب» و «دختر خوب» نمی تواند احساس مشخصی به کودک القا کند مگر آنکه کودک بتواند آن را با رفتارهای خویش ارتباط دهد.

از تحسین ویژه استفاده کنید
هدف از تحسین کردن، افزایش رفتارهای شایسته است؛ پس شما باید بر رفتارهای خاصی که مورد قبولتان هستند تاکید کنید.
هر چه تحسین شما اختصاصی تر باشد کودک درست بودن کارش را بهتر درک می کند و احتمال تکرار آن عمل بیشتر می شود. مثلا چنین جمله ای مناسب به نظر می رسد: از اینکه امروز خودت کیفت را آماده کردی خیلی خوشم آمد ممنونم.

هر پیشرفتی را تحسین کنید
اگر به فرزندتان گفتید که باید بعد از اتمام بازی همه اسباب بازی هایش را جمع کند و او این کار را انجام نداد پیشرفت های کوچک او را ستایش کنید؛ یعنی اگر فقط یکی از اسباب بازی هایش را درون کمد قرار داد او را تشویق کنید و به او بگویید: چه کار خوبی انجام دادی که کامیونت را درون کمد گذاشتی.

به طور مناسب و در زمان مناسب تحسین کنید
برای دریافت پاسخ های بهتر، نوع تحسین را با سن و اخلاق کودک متناسب کنید. برای نمونه در آغوش گرفتن، بوسیدن و کلمات محبت آمیز بیشتر مناسب کودکان خردسال است. اما برای کودکان بزرگ تر بهتر است از کلمات رمزی استفاده کنیم، زیرا آنها بیشتر تمایل دارند به طور خصوصی تشویق شوند.
بیشتر کودکان بزرگتر یک لحن آمیخته با شوخی را به تعریف و تمجید مستقیم ترجیح می دهند. به خاطر داشته باشیم کلمات تکراری به راحتی خسته کننده و بی اثر می شوند.

بلافاصله تحسین کنید
تحسین کردن در مورد کودکان خردسال وقتی موثر است که بدون معطلی صورت گیرد. معمولا فاصله بین عمل کودک و واکنش ما می تواند با یک اشاره کوچک به موضوع پر شود.
در هر صورت نگذارید تا بین رفتار پسندیده کودک و پاسخ شما فاصله هایی طولانی بیفتد، اگرچه کودکان بزرگ تر قادرند این فاصله زمانی را درک کنند و منتظر تشویق شما می مانند.

حمیدرضا موسوی – همشهری
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *