توصیه هایی برای خانه تکانی

توصیه هایی برای خانه تکانی

اسفند انگار جزو ماه های سال نیست. مقدمه ای است برای نوروز و عید. هوا بوی عید می دهد، خیابان ها در عین شلوغی انگار می درخشند و همه چیز از یک تغییر بزرگ خبر می دهد. اسفند برای خانم ها و البته بسیاری از آقایان یک معنای دیگر هم دارد؛ خانه تکانی. این رسم که هر سال خیلی ها برایش غر می زنند اما باز هم نمی توانند از آن دل بکنند و اجرایش می کنند، آنقدر قدمت دارد که جزیی از عید نوروز شده است. شستن زیر و بم خانه و گوشه گوشه آن انگار عید را به خانه می آورد. هر چند که کار آسانی نیست و گاهی به سختی هم می گذرد اما با رعایت بعضی نکات، هم می توانید خانه تکانی آسان تری داشته باشید و هم از خودتان در مقابل خطرات و آسیب های احتمالی محافظت کنید.‏

زمان را در دست بگیرید

خیلی ها خانه تکانی را قبل از اسفند و در ماه بهمن شروع می کنند. با این استدلال که سر حوصله به کارهایشان می رسند و البته کارهای خانه که تمام شد می توانند خیلی راحت روزهای آخر سال را بی دغدغه تمیزکاری و کارهای مانده، به گشت و گذار و خرید شب عید برسند. البته این روزها بسیاری برای خانه تکانی از نیروهای خدماتی کمک می گیرند اما باز کارهای بسیاری مانند تمیز و مرتب کردن کمدهای شخصی بر عهده خودتان است.

مهمترین نکته برای یک خانه تکانی بی دلهره و با حوصله، مدیریت زمان است. الان هم اوایل اسفند است و برای خانه تکانی حسابی وقت دارید. پس یک برنامه منظم داشته باشید و مرحله به مرحله پیش بروید.‏

1. روزهایی را که می توانید به خانه تکانی بپردازید از قبل مشخص کنید مخصوصا اگر شاغل هستید. معمولا آخر هفته برای این کار مناسب است پس همه چیز را از قبل مهیا کنید.

2. سعی کنید از یکی دو روز قبل غذاهایی تهیه کنید تا مجبور نباشید وسط کارهای خانه به آشپزی هم برسید و وقت را از دست بدهید.

3. اگر لازم است وسایلی مثل فرش و وسایل شکستنی را جمع کنید، از روز قبل این کار را انجام دهید تا دست و پا گیر نشوند.

4. قبل از شروع، کارهایی را که می خواهید انجام دهید بنویسید و تا جایی که می توانید به برنامه وفادار بمانید. مشخص کنید که از کجا می خواهید کارتان را شروع کنید بیرون یا داخل خانه، در و دیوار و پنجره ها یا کف آشپزخانه یا اتاق ها؟ این کار از آشفتگی و از این شاخه به آن شاخه پریدن جلوگیری می کند. اگر هر بار یک قسمت از خانه را بهم بریزید و ناتمامش بگذارید و بروید سراغ قسمت دیگر، در نهایت می بینید هیچ جا درست تمیز نشده است.‏

5. از اهل خانه کمک بگیرید. خانه تکانی یکی از بهترین موقعیت ها برای آموزش مسئولیت پذیری به بچه هاست و البته در جریان این کار می توانند بسیاری از کارهای مربوط به خانه را هم یاد بگیرند. یادتان باشد انجام دسته جمعی و خانوادگی کارها، هم سریع تر همه چیز را پیش می برد و هم گاهی لحظه های خوشی را برایتان به وجود می آورد و همدلی بین تان بیشتر می شود. اما اگر بچه خیلی کوچکی دارید و حدس می زنید هنگام کار ممکن است آسیب ببیند یا وقت تان را برای خودش صرف کند، او را به یکی از افراد خانواده بسپارید تا خیال تان راحت باشد.

6. عجله نکنید. یک ماه وقت دارید و اگر با برنامه ریزی پیش بروید به همه کارهایتان می رسید. عجله کردن، استرس داشتن و دستپاچه شدن فقط کارتان را سخت تر می کند. فرض کنید یکی دو کار هم ماند و مثلا یک کمد را نتوانستید تمیز کنید. باور کنید اتفاق خاصی نمی افتد و عمو نوروز حتما به خانه تان سر می زند. اگر دیر شروع کرده اید و وقت ندارید، سعی کنید کارهای واجب تر را انجام بدهید. قسمت هایی از خانه که کثیف تر هستند یا بیشتر جلوی چشم قرار دارند را تمیز کنید، مثل در و پنجره ها یا مبل و فرش ها. در یک کلام سخت نگیرید!

7. زمانی را هم برای استراحت در نظر بگیرید. هر وقت احساس کردید خسته شدید یا عضلات تان گرفته و درد می کند، چند دقیقه کار را کنار بگذارید، یک چای گرم یا نوشیدنی خوشمزه یا میوه بخورید و چند دقیقه به خودتان فرصت تجدید قوا بدهید. گاهی وسط خانه تکانی نشستن و آلبوم ها را ورق زدن یا نوشته های قدیمی را خواندن، هم خستگی تان را در می برد هم کنار خانواده کلی خوش می گذرانید و می خندید. امتحان کنید!‏

8. خانه تکانی فقط شستن و تمیز کردن نیست. دور ریختن هم هست. مقابل بیرون ریختن وسایلی که مدت هاست هیچ کاربردی ندارند و فقط روی هم تلنبار شدند و جایتان را تنگ کرده اند، مقاومت نکنید. با بیرون ریختن این وسایل فضای تازه ای ایجاد می شود که هم برای خانه خوب است و هم برای روحیه شما و اعضای خانواده.

9. هنگام خانه تکانی خوردن غذاهای مقوی، میوه و نوشیدنی های ویتامین دار را فراموش نکنید. پزشکان توصیه می کنند که هنگام کارهای سنگین مایعات زیاد بخورید تا آب و املاح از دست رفته بدن در اثر تعریق زیاد، جبران شود.‏

توصیه هایی برای رفت و روب

خانه تکانی در کنار همه خوبی ها و لحظات خوبش، گاهی مشکل ساز هم می شود. آمار اورژانس و بیمارستان ها نشان می دهد که هر سال و هنگام خانه تکانی، بسیاری از مردم دچار مشکلاتی مثل شکستگی استخوان و ضرب دیدگی و… می شوند، چون اصول ایمنی را رعایت نکرده اند. پس با رعایت توصیه ها و نکات ایمنی نگذارید که عید نوروز برای خودتان و دیگران تلخ شود.

1. سعی کنید تنهایی خانه تکانی نکنید تا اگر اتفاقی افتاد کسی باشد که به شما کمک کند. ضمن اینکه همکاری با دیگران برای تمیز کردن خانه، باعث کمتر شدن خستگی و کاهش اتفاقات احتمالی می شود.

2. برای پاک کردن شیشه ها روی لبه پنجره قرار نگیرید.‏ ‎

3. اگر نیاز به چهارپایه یا نردبان دارید، حتما سراغ مطمئن ترین ها بروید. چهارپایه های لق و غیر ایمن و نردبان های قدیمی، انتخاب های خوبی نیستند و حتی ممکن است سقوط کنید! هنگام استفاده از نردبان یا چهارپایه باید از سطح اتکای آن با زمین مطمئن شوید و در حد امکان از نردبان دوطرفه و استاندارد استفاده کنید. اگر نردبان متحرک است، سطح ایمن برای ایستادن دومین پله نردبان از بالا است و برای نردبان های دیگر چهارمین پله از بالا بهترین و ایمن ترین پله است‎.‎‏ روی پله نردبان و پایین و جلوی پایه های آن را از وسایل اضافی پاک کنید تا پایتان به آنها گیر نکند و نیفتید. قبل از استفاده از نردبان مطمئن شوید که پله ها خشک هستند. ضمن اینکه برای حمل اشیا روی پله ها، یک دست را برای نگهداشتن نرده پلکان آزاد بگذارید.

4. وسایل را به شکل صحیح بلند و جابه جا کنید. تجربه نشان داده که خیلی ها به دلیل رعایت نکردن همین نکته بعد از خانه تکانی به کمردرد و درد دست و پا دچار می شوند و حتی در موارد حادتر دیسک کمر و گردن پیدا می کنند.

5. برق گرفتگی را ساده نگیرید. شست و شوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی و کلید پریز می تواند باعث برق گرفتگی شود. پس برای پاکسازی وسایل برقی اول برق آن را قطع کنید و از ریختن آب بر روی کلید، پریز و سیم برق هم خودداری کنید.

6. هنگام خانه تکانی باید کفش و دمپایی مناسب پوشید. دمپایی های اسفنجی می توانند باعث لیز خوردن و آسیب دیدن شوند.

7. سیم تلفن و سیم های رابط وسایل برقی را از مسیر رفت و آمد جمع کنید تا نیفتید.

8. برای تمیز کردن قسمت هایی که خاک زیاد دارند، از سربند یا روسری استفاده کنید تا موها و سرتان آلوده نشود. ضمن اینکه باید لباس های راحت نخی بپوشید تا کمتر احساس خستگی کنید.

اگر تمایل دارید بیشتر بدانید، خداحافظی با گرد و خاک و لکه ها را هم بخوانید.
***

یک دیدگاه برای توصیه هایی برای خانه تکانی

  1. سونیا گفت:

    اگه نظافت منزل برای شما کار سختی هست یا تایم ندارید برای نظافت منزلتون از یه شرکت خدماتی کمک بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *