جنگ ویتامین C با سرماخوردگی

جنگ ویتامین C با سرماخوردگی

برای ما چیزی شبیه عادت شده که به محض این که یک عطسه کنیم یا سرمان کمی گیج برود، برویم سر وقت قفسه داروهای خانگی مان، یا نزدیک ترین داروخانه به منزل، چند قرص و کپسول جدا کنیم و بالا بیندازیم به امید این که بیماری را مغلوب دستاوردهای فناوری های دارویی عصر جدید کنیم.
نه فقط در مورد سرماخوردگی و سردرد و دست و پا درد، که این مشکل در مورد بیماری های صعب العلاج و هنوز معما هم رواج دارد.

تقریبا در بیشتر خانه ها چیزهایی مثل کپسول امگا 3، انواع ویتامین ها و مولتی ویتامین ها و مکمل های تقویتی و مانند اینها هست، چیزهایی که به ما امکان می دهند باور کنیم که این بیماری ها را به راحتی می توان مهار کرد، نه با تحمل سختی هایی مثل آماده کردن و خوردن غذاهای سالم یا ورزش کردن، که فقط با بالا انداختن روزانه یک عدد از این کپسول های حاضر و آماده. اما اوضاع به همین شیرینی نیست که ما فکر می کنیم.
هر روز تحقیقات جدیدی منتشر می شود که خبر از بی فایده یا کم فایده بودن یا حتی ضرر برخی از این فراورده های نجات بخش می دهد.

تا چند وقت پیش مرسوم بود که وقتی کسی دچار سرماخوردگی یا هر بیماری ساده مشابه آن می شد، دوست و آشنا در فکر این بودند که چه غذایی را بخورد یا نخورد تا زودتر خوب شود: «دخترم، آش گشنیز و جعفری بخور، خوب میشی!» یا «بستنی نخور، مگه گلو درد نداری؟» یا حداکثر این که «آویشن را دم کن، درست عین چای، یک فنجان سر بکش، راه تنفست باز می شه.»

کارشناسان تغذیه می گویند اگر واقعا به توصیه آنها، مصرف روزی 5 وعده میوه و سبزی تازه، عمل کنیم، مقدار لازم ویتامین C به بدنمان می رسد و نیازی به مصرف قرص اضافی نیست.
ممکن است مصرف روزانه یک قرص در روزهای سرماخوردگی، به کاهش دوره بیماری و کم شدن شدت آن کمک کند، که البته این هم نیاز به مطالعات قوی تری برای اثبات دارد، اما مطمئنا نیازی نیست که سالی 365 قرص ویتامین C بخورید تا خدای نکرده سرما نخورید.

داروهای طبیعی
کارشناسان رشته های مختلف، به خصوص کارشناسان تغذیه، معتقدند ما هنوز نمی دانیم چقدر و چگونه و با چه ترکیبی از ویتامین های حیات بخش استفاده کنیم و همین می تواند اثر آنها را در مبارزه و پیشگیری از بیماری ها معکوس کند. شاید به همین دلیل بتوان توصیه کرد به جای استفاده از مکمل های ویتامینی که برخی ها مثل نقل و نبات از آنها می خورند، به مصرف بیشتر میوه ها و سبزی ها روی آوریم؛ چیزی که احتمال زیر سوال رفتن آن بسیار کمتر از فراورده های دارویی ساخته دست بشر است.

همشهری – دکتر فرنوش صفوی فر
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *