دلایل بروز رفلاکس معده

دلایل بروز رفلاکس معده

آنهایی که به هر دلیل دچار رفلاکس معده هستند، می دانند جریان از چه قرار است. اتفاق ناخوشایندی که با خوردن کمی غذا برای مدتی کنترل شده اما کمی بعد دوباره باز می گردد. افراد مبتلا به رفلاکس این اتفاق را با جمله هایی مانند «غبارگرفتگی گلو»، «سوزش سردل»، «جوشیدن گلو» و… توصیف می کنند.

از شاخص ترین دلایل بروز مشکل رفلاکس معده می توان به مواردی به این شرح اشاره کرد:

شیرین ها: نمونه بارز آن، خوراکی های شیرین مانند همین شیرینی ها است. این مسئله درباره شیرینی های چرب از حساسیت بیشتری برخوردار است. از این نوع شیرینی ها می توان به انواع سوهان، قطاب، باقلوا، حلوا شکری، نان پنجره ای، شیرینی های حاوی چربی بالا و خامه ای و… اشاره کرد.

چرب ها: یکی از علت های بروز رفلاکس معده، خوردن غذاهای چرب است. این تنها به خوردن غذاهایی که به طور واضح روغن چکان هستند، محدود نمی شود. خوردن شیرینی های تهیه شده با روغن زیاد یا روغن جامد، انواع غذاهای حاضری، غذاهای خانگی با چربی زیاد و… همگی باعث بروز رفلاکس می شوند. چون معده برای هضم این خوراکی ها اسید بیشتری از خود ترشح می کند.

تند ها: این خوراکی ها نیز باعث تحریک ترشح اسید معده و بروز رفلاکس می شود. در این میان می توان به انواع سس های تند، غذاهای حاضری تند، ادویه دار و… اشاره کرد. به این فهرست انواع شور، ترشی، خیارشور و… را هم اضافه کنید.

کافئینی ها: وقتی روزتان را با خوردن یک لیوان چای یا قهوه شروع کرده و در طول روز هم حداقل دو تا فنجان چای یا قهوه نوش جان می کنید، انتظار دارید معده تان صحیح و سلامت بماند؟ نوشیدن بیش از حد مایعات به ویژه آنهایی که حاوی کافئین هستند، باعث بروز رفلاکس می شود.

آبکی ها: خوردن این خوراکی ها هم می تواند زمینه ساز بروز رفلاکس و یا تشدید علائم شود. به ویژه اگر این خوراکی ها در حالتی خورده شود که معده خالی است و بعد از آن نیز آب یا نوشیدنی دیگری خورده شود. ایجاد حالت آبکی در معده باعث افزایش ترشح اسید معده می شود.

جوش شیرین دارها: اگر اهل خریدن شیرینی از شیرینی فروشی خاصی هستید و بعد از خوردن آن دچار مشکلی نمی شوید، این مربوط به ترکیبات مورد استفاده برای تهیه شیرینی در آن شیرینی فروشی خاص است. به احتمال زیاد، شیرینی فروشی مورد نظر برای پف کردن انواع نان و شیرینی ها و یا ور آمدن خمیر آنها، از «جوش شیرین» استفاده نمی کند. بنابراین شیرینی را از شیرینی فروشی های مطمئن بخرید.

نوع لباس: این لباس های تنگ و باریک و … که می پوشیم، باعث فشار آمدن به دستگاه گوارش به ویژه معده شده و باعث بروز رفلاکس می شود. این حالت با کمی خوردن غذا تشدید می شود.

چربی های موضعی: یکی از مهم ترین نوع چربی های موضعی که می تواند باعث بروز رفلاکس به طور غیرمستقیم شود، تجمع چربی در ناحیه شکم و کمر است. شکم بزرگ باعث فشار آمدن به معده می شود.

استرس و اضطراب: مثلا برای اینکه به موقع در منزل اقوام حاضر شوید و استرس هم نداشته باشید کمی زودتر از خانه بیرون بروید. این مسئله باعث جلوگیری از اضطراب و استرس شده، خطر بروز رفلاکس را کاهش می دهد.

مهتاب خسروشاهی
***

5 دیدگاه برای دلایل بروز رفلاکس معده

  1. امیرعلی گفت:

    سلام
    تجربه ی درمااان
    من مشکل رفلاکس معده داشتم خیلی درمان و دکتر رفتم و اندوسکپی انجام دادم
    این تجربه رو میگم شاید بدرد خیلی ها بخوره
    هرچی دکتر رفتم گفتن عصبی هست در صورتی که من دغدغه ی خاصی نداشتم اون دوران
    حتی دارو های دکتر هم دیگه ارومم نمیکرد ولی عصاره ی شیرین بیان تنها چیزی بود که ارومم میکرد ولی زیاد میخوردم
    من اون دوران قلیون می کشیدم اصلا تصور نمیکردم که دود و معده به هم ربط داشته باشه
    سر یه موضوع دیگه قلیون رو گذاشتم کنار و یکسال هم گذشت و من همچنان مشکل معده داشتم با این که قلیون نمی کشیدم
    بعد از یکسال یه روز دیدم معدم دیگه درست شد ولی نمیدونستم چه اتفاقی افتاد که درست شد و همش فکر میکردم که چی شد که درست شد مگه دیروز چی خوردم تا فهمیدم جریان چیه

    معده ی من خوب شد ولی دیدم وقتی کنارم قلیون و یا سیگار میکشه یکی دو روز معدم بهم میریزه و مثل قبل اذیتم می کنه

    اینجا بود که فهمیدم همه ی مشکل معدم زیر سر قلیون بوده و هر دودی مثل سیگار و قلیون و بوی رنگ و بنزین و تینر و این چیزا معده ی منو تحریک می کنه الان با اینکه سالهاست قلیون نمیکشم ولی معده ی منو حساس کرده

    این همه رو نوشتم که کمکی باشه برای تشخیص مشکلتون
    سیگار و قلیون نکشید واسه همیشه بهش نه بگید

  2. زهرا گفت:

    سلام شماهم مث من سوزش گلو ومعده داشتید؟؟؟

  3. محمد گفت:

    من قبلا تا معده ام اسیدی میشد ،یک استکان شیر میخوردم و خوب میشدم
    اما حالا شیر که میخورم بدتر میشم و دکتر هم رفتم فایده نداشت
    ابلیمو قلیایی هست وقتی اسید و قلیا مخلوط بشن خنثی میشن ، و کمی کمکم میکنه اما درمان نشدم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *