رنگ های متضاد در دکوراسیون

رنگ های متضاد در دکوراسیون

یکی از سخت ترین موارد تصمیم گیری در دکوراسیون خانه، انتخاب رنگ های متضاد است.

بعضی از رنگ ها می توانند کنار هم قرار بگیرند، در حالی که تلفیق سایر رنگ ها نتیجه خوبی نخواهد داشت. در عین حال انتخاب دو رنگ متضاد کاملا به سلیقه شخصی، دوست داشتن و احساس رضایت شما بستگی دارد. مثلا می توانید قهوه ای و نارنجی را با هم ست کنید یا اگر بخواهید به اتاق ظاهر خاکی تری دهید، قهوه ای را با سبز تیره به کار ببرید.

در مورد رنگ های کلاسیک اگر بخواهید به هم بیایند، می توان از زرد و بنفش، آبی و نارنجی، و قرمز و سبز نام برد.

به خاطر سپردن این سه رنگ کلاسیک آسان است. کافیست سه رنگ زرد، آبی و قرمز را به عنوان پایه در نظر بگیرید و از میان آنها یک رنگ را انتخاب و دو رنگ دیگر را با هم ترکیب کنید تا به رنگ جدید برسید. برای مثال اگر از زرد استفاده می کنید، ترکیب دو رنگ آبی و قرمز بنفش خواهد شد. یا اگر از قرمز استفاده می کنید، با ترکیب دو رنگ زرد و آبی رنگ سبز را خواهید داشت.

مشکی به هر رنگی می آید. رنگ سفید هم همین طور. درست است که این دو جزو رنگ های متضاد هستند اما در اتاقی که فقط از این دو رنگ استفاده شود، خیلی یکنواخت خواهد شد. بهتر است از رنگ های روشن تر استفاده کنید.

اگر از رنگ های متضاد استفاده می کنید، در مورد وسایل دقت نمایید. چرا که این رنگ ها می توانند مبلمان شما را نامناسب نشان دهند. این مساله باز به سلیقه شما بستگی دارد.
اگر تمایلی به خرید وسایل جدید ندارید، رنگ هایی را انتخاب کنید که به مبلمان شما بیایند. مثلا رنگ سفید با دو رنگ متضاد آبی و نارنجی یا زرد و بنفش می آید و فضا را متعادل تر می کند.

مطمئنا تمام روز نگاه کردن به دیواری کاملا نارنجی سردرد، خستگی و سنگینی چشم را به همراه دارد. پس بهتر است از یک رنگ سوم برای متعادل شدن فضا استفاده کنید.

بهتر است از رنگ های متضاد تیره تر و رنگ هایی که خیلی خیره کننده نیستند یعنی رنگ های پاستلی استفاده نمایید. انتخاب رنگ های براق برای محیط زندگی مناسب نبوده، خیلی وقت ها غیرقابل تحمل است و فضا را کوچک تر از آن چه هست، نشان می دهد.

انتخاب طرح رنگی درست، اتاق را بزرگ تر و پذیراتر می کند. انتخاب رنگ های متضاد یک ریسک است، اما بعضی وقت ها ارزش ریسک کردن را دارد.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *