رژیم غذایی مناسب برای آرامش جسم و روح

رژیم غذایی مناسب برای آرامش جسم و روح

موقع اضطراب و ناراحتی یکی از واکنش هایی که خیلی ها بروز می دهند پرخوری است. قطعا این مواقع مواد غذایی سالم تاثیرات فوق العاده ای در آرام سازی شما خواهند داشت. پرخوری در طول زمان استرس باعث افزایش احتمال ابتلا به فشار خون، بیماری های قلبی و چاقی می شود.
اما در عوض اگر این خوراکی ها را بخورید می توانید استرس خودتان را کاهش داده و از آسیب های حاصله از استرس مزمن جلوگیری کنید:

نان و مربا
هرچه میزان جذب کربوهیدرات ها در بدن کندتر باشد، جریان سروتونین ثابت تر و بدون بالا و پایین رفتن خواهد بود؛ نتیجه این کار هم این است: داشتن آرامش بیشتر.
کربوهیدرات ها باعث تولید بیشتر سروتونین در مغز می شوند، این ماده شیمیایی آرام کننده مغزی شبیه همانی است که با خوردن شکلات تلخ وارد بدن خود می کنید.
بهتر است جو دوسری که سرشار از فیبر است را به شکل نان جو که روی آن کمی مربا مالیده شده استفاده کنید تا آزاد شدن سروتونین نظم بهتری بگیرد.

شیر گرم
این نسخه مادربزرگ هاست که امروزه تحقیقات علمی هم اثر آن را نشان داده است: به فرد دچار اضطراب و استرس شیر گرم بدهید. شیر در بهبود بی خوابی و بی قراری هم نقش دارد. کلسیم موجود در شیر گرفتگی عضلات را تسکین داده و از تنش اعصاب می کاهد. یک لیوان شیر (بدون چربی) علائم استرس زای پیش از قاعدگی مانند تغییر روحیه، اضطراب و آسیب پذیری را کاهش می دهد.
در ضمن مطالعات انجام شده نشان می دهد که خانم هایی که روزانه 4 وعده یا بیشتر شیر بدون چربی یا کم چرب می نوشند، 46 درصد کمتر از مشکلات پیش از قاعدگی رنج می برند.

ماهی
طی بررسی های انجام گرفته رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 از ترشح هورمون های کورتیزول و آدرنالین به داخل خون جلوگیری می کند. این هورمون ها موجب احساس هیجان و اضطراب می شوند.
امگا 3 در مقابل بیماری های قلبی نیز مقاومت ایجاد می کند. حداقل دوبار در هفته 85 گرم ماهی چرب مانند سالمون، شاه ماهی و ماهی تن میل کنید.
اگر ماهی دوست ندارید برای تامین امگا 3 بدن تان غذاهایی را بخورید که با DHA غنی شده اند. البته این اسید چرب به خصوص در تخم مرغ، ماست، شیر و فرآورده های سویا یافت می شود.

آب پرتقال
دچار هیجان شده اید؟ برای خودتان یک لیوان آب پرتقال طبیعی تهیه کنید یا یک پرتقال پوست بکنید. واقعا در این زمینه ویتامین C معجزه می کند.
در ضمن ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

اسفناج جانشین کاهو
منیزیم موجود در اسفناج آرام بخش هیجانات است. در ضمن این ماده با استرس مقابله کرده، به بدن شما آرامش می دهد.
عدم دریافت منیزیم به مقدار کافی باعث بروز سردردهای میگرنی و احساس خستگی در عضلات می شود. فقط یک بشقاب کوچک اسفناج 50 درصد نیاز روزانه شما را تامین می کند. بنابراین اسفناج را به جای کاهو در انواع سالاد و ساندویچ ها جایگزین کنید.

یک مشت آجیل
زمانی که حس کردید دنیا روی سرتان خراب شده است، پسته یا گردو را امتحان کنید. هر دوی آنها محافظ قلب در برابر استرس هستند. پزشکان می گویند عملکرد سریع این دو ماده غذایی روی عروق خونی پس از استرس جالب و منحصر به فرد است.
هنگامی که استرس در بدن حاکم می شود، هورمون آدرنالین فشار خون را بالا برده و انرژی زیادی تولید می شود تا بدن آماده عکس العمل های سریع باشد. این وضعیت باعث می شود که در صورت لزوم با چنان سرعتی بدوید که قهرمانان دوی دنیا از شما عقب بمانند.
تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه یک مشت پسته فشار خون را کاهش داده و مانع از اضافه کاری قلب می شود. گردو هم فشار خون را چه در زمان استراحت، چه در حال بروز استرس پایین می آورد. اگر باز هم اضطراب داشتید، یک مشت بادام بخورید. بادام سرشار از ویتامین E است، آنتی اکسیدانی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
بادام دارای ویتامین های گروه B هم هست که در شرایط بسیار سخت روحی به بدن کمک می کند. نصف لیوان بادام نیاز روزانه شما را تامین می کند.

آووکادو جانشین موز
یادتان باشد دفعه بعدی که استرس داشتید به جای خوردن بستنی، آووکادو نوش جان کنید. چربی های غیر اشباع و پتاسیم موجود در آووکادو باعث کاهش فشار خون می شود. بر اساس تحقیقات بنیاد ملی قلب آمریکا یکی از بهترین راه های کاهش فشار خون دریافت پتاسیم به میزان کافی است و این یادتان باشد که یک آووکادو 600 میلی گرم پتاسیم به بدن می رساند، یعنی خیلی بیشتر از یک موز.
***

یک دیدگاه برای رژیم غذایی مناسب برای آرامش جسم و روح

  1. samenta گفت:

    عالی بود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *