سر گرما کلاه بگذارید!

سر گرما کلاه بگذارید

متخصصان پوست بر استفاده از ضد آفتاب اصرار دارند اما خیلی از آنها معتقدند ضد آفتاب به تنهایی و فقط با یک بار زدن آن به صورت در طول روز نمی تواند پوست را در مقابل اشعه های آفتاب حفظ کند و استفاده از وسایلی که جلوی برخورد مستقیم آفتاب با صورت را می گیرد لازم و ضروری است؛ وسایلی که بی شک یکی از آنها «کلاه» است!

اما مشکل فقط خرید کلاه نیست؛ مشکل این است که بسیاری از کلاه هایی که ما استفاده می کنیم، جنبه تزئینی دارند نه کاربردی و فقط پوششی برای سر هستند و نقاط حساس پوست را از شر آفتاب در امان نگه نمی دارند.

«فراموش نکنید کلاه ها بیشتر در مواقعی که آفتاب مستقیم می تابد، موثرند؛ نه در هوای ابری که آفتاب غیرمستقیم است.» این نکته را دکتر ادیویس، سخنگوی انجمن متخصصان پوست آمریکا، می گوید و ادامه می دهد: «محافظت از پوست صورت، گوش ها و گردن در هوای ابری با کلاه سخت تر از روزهای آفتابی است.»

حالا می رسیم به معرفی مدل های کلاه، ضمن هشدار این نکته که «متخصصان استفاده از کلاه را در کنار ضدآفتاب توصیه می کنند و هشدار می دهند که از ساعت 10 تا 3-4 بعدازظهر حتی الامکان خودمان و به خصوص کودکان را در معرض نور آفتاب قرار ندهیم.»

• کلاه حصیری؛ خنک اما غیرمحافظ
استفاده از کلاه های حصیری بیشتر در مسافرت های خارج از شهر و سواحل دریا متداول است زیرا هم سبک هستند و هم امکان تهویه هوا دارند که این ویژگی ها آنها را در هوای گرم قابل تحمل می کند. داخل برخی از این کلاه ها حتی یک لایه پارچه دوخته شده که آنها را بسیار مطلوب تر می کند، اما دکتر رابین آشینوف، رییس بخش پوست و عمل های لیزری دانشگاه پزشکی نیوجرسی می گوید: «این کلاه ها پوشش لازم را برای محافظت از پوست در مقابل اشعه های آفتاب ایجاد نمی کنند، هر چند بافت حصیری شان به دلیل خنک تر و سبک تر بودن، آنها را از باقی کلاه ها متمایز می کند.»

• کلاه دنباله دار؛ محبوب متخصصان پوست
پوشش دهی این کلاه ها را با کلاه های بیسبال مقایسه کنید؛ در واقع این کلاه ها غیرقابل مقایسه با یکدیگر هستند. سایه بان کلاه تا کنار گوش ها می آید بنابراین نه تنها قسمت زیادی از صورت را پوشش می دهد، بلکه گوش ها و گونه ها را هم می پوشاند. دنباله کلاه هم گردن را می گیرد و نمی گذارد در آفتاب بسوزد. این کلاه مورد تایید متخصصان پوست بسیاری هم است.

• کلاه بیسبال؛ زیبا اما غیرمحافظ
در حال رفتن به بازی فوتبال یا تنیس و… هستید و یک کلاه بیسبال هم روی سرتان گذاشته اید و از این انتخاب به دلیل شیک بودن و رعایت نکات سلامت از خودتان راضی هستید. اما دکتر آشینوف انتخاب شما را تایید نمی کند. او درباره این کلاه ها می گوید: «من نمی توانم کلاه های بیسبال را به عنوان کلاه های پوشش دهنده پوست به شما پیشنهاد کنم زیرا این کلاه ها گوش و گردن را نمی پوشانند.» او توضیح می دهد: «البته کلاه بیسبال کاملا بی فایده نیست چون نوک این کلاه، پوست قسمت پیشانی و بالای بینی را محافظت می کند، مخصوصا اگر نمی خواهید از ضدآفتاب استفاده کنید و باید چند ساعتی هم روی نیمکت ذخیره ها یا تماشاچی ها بنشینید!»

• کلاه سطلی، مناسب هوای معتدل
پوشش دهی کلاه های سطلی تا حدی مثل کلاه های دنباله دار است اما این کلاه ها برای هوای معتدل، مناسب ترند تا هوای گرم! اگر دقت کرده باشید، این کلاه ها را بیشتر سر ماهی گیران دیده اید و در نقاط ساحلی؛ اما اگر در این مکان ها می خواهید از این کلاه استفاده کنید، حتما باید به نقاط حساس پوست تان ضدآفتاب بزنید؛ مخصوصا اگر در نزدیکی های آب و ساحل دریا هستید که اشعه آفتاب انعکاس بیشتری پیدا می کند.

• کلاه لبه پهن، دوری از سرطان
کلاه های لبه پهن یک از مورد تاییدترین کلاه هایی هستند که می توانند از شما در مقابل نور آفتاب محافظت کنند. متخصصان پوست می گویند به ازای هر 2.5 سانت لبه کلاه، 10 درصد از خطر سرطان دور می شوید. دکتر دیویس می گوید: «یک کلاه حداقل باید 7 سانتی متر لبه داشته باشد.»

• کلاه گاوبازی؛ نسبتا خوب
همیشه گذر به گذشته ها و رواج دوباره لباس نسل های قبلی وجود داشته و دارد و در هر دوره زمانی لباس هایی از نسل های قبلی در بین جوانان مد و همه گیر می شود؛ مثلا همین کلاه گاوبازی! اگر در فکر خرید این کلاه هستید یا آن را خریده اید، باید بدانید انتخاب خیلی نامناسبی نداشته اید. این کلاه ها به علت بزرگی و مدلشان می توانند از پوست شما نه به طور کامل اما به طور متوسط محافظت کنند. دکتر آشینوف می گوید: «کلاه گاوبازی هم جزو کلاه های خوب است چون تا حدی گوش، پیشانی و گردن را می پوشاند.»

سلامت – لیلا افشار، ندا احمدلو
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *