سس مایونز چاق کننده است

سس مایونز چاق کننده است

بزرگ ترین آرزوی هر مادر و پدری این است که کودکش هم رشد طبیعی داشته باشد و هم از گزند بیماری ها در امان بماند. با توجه به اهمیت خاص سلامت کودکان، لازم است به تغذیه آنها توجه کافی شود.

دوران کودکی از نظر علم تغذیه بسیار مهم است زیرا اگر عادت های غذایی نادرست در این سنین در وجود کودک نهادینه شود، تغییر آن در بزرگسالی بسیار مشکل خواهد بود. معمولا بیشتر کودکان علاقه خاصی به مصرف انواع سس ها از جمله سس مایونز دارند در حالی که این ماده خوراکی، علاوه بر چربی بالا، مواد شیمیایی نگهدارنده ای دارد که مصرف زیاد آنها مضر است.

با توجه به اینکه بسیاری از مواد غذایی پرکالری هستند و چگالی انرژی در آنها بالاست یعنی به نسبت وزنشان کالری فراوانی دارند، سس مایونز هم از این قاعده مستثنی نیست و جزو این گروه از مواد غذایی محسوب می شود و افراط در مصرف آن در دوران کودکی از یک سو باعث تجمع چربی و بروز چاقی صددرصد در بزرگسالی و از سوی دیگر باعث بروز اختلال در عملکرد مکانیسم های سیری و گرسنگی و افزایش کالری دریافتی می شود.

به عبارت دیگر، اگر در حالت عادی کودکی با خوردن 8 قاشق غذا سیر می شود، با مصرف سس مایونز که ترکیب های موجود در آن تاثیر منفی روی مرکز سیری می گذارد، مقدار حجم غذای مصرفی به 12 قاشق افزایش می یابد.

با توجه به اینکه متخصصان تغذیه معتقدند باید در زمان کودکی ذائقه و وزن کودک کنترل شود، اگر کودکتان به مصرف سس مایونز علاقه دارد، حتما برای کاهش میزان چربی موجود در سس به آن ماست کم چرب یا بدون چربی اضافه کنید. علاوه بر این افزودن ماست باعث افزایش ارزش تغذیه ای و محتوای کلسیم موجود در آن می شود.

اگر کودک با افزودن ماست به سس، از خوردن آن امتناع می کند و بهانه می گیرد، می توان از سس های مایونز کم چرب که در تولید آنها، عوامل حجم دهنده طبیعی جایگزین چربی شده اند، استفاده کرد.

این حجم دهنده ها قوام خاصی به سس می دهند و در ضمن کالری کمتری هم در مقایسه با سس های مایونز معمولی دارند. فراموش نکنید افراط در مصرف سس مایونز در کودکان باعث چاقی مفرط می شود اما مصرف تفننی آن تغییر ذائقه کودک را به دنبال خواهد داشت.
***