سولاریوم نروید، هویج بخورید

سولاریوم نروید، هویج بخورید

آیا می دانستید بدون رفتن زیر نور آفتاب یا دراز کشیدن در سولاریوم و در معرض صدمه های ناشی از اشعه های ماورای بنفش بودن هم می توان برنزه شد؟

اشتباه نکنید! نمی خواهیم در مورد اسپری های برنزه کننده صحبت کنیم، زیرا برخی مواد غذایی پوست ما را بدون آنکه زیر نور آفتاب آسیبی ببیند، برنزه می کنند؛ البته تا حدودی…

• بتاکاروتن و تحریک ملانین
بتاکاروتن، اصلی ترین ترکیبی است که باعث برنزه شدن پوست می شود و پیش ساز ویتامین A است و در گروه کاروکنوییدها قرار می گیرد. کاروکنوییدها رنگدانه های موجود در میوه ها و سبزی ها و عامل بروز رنگ نارنجی هستند. وقتی مواد غذایی حاوی بتاکاروتن مصرف می کنیم، واکنشی بیوشیمیایی در بدن رخ می دهد و پوست کمی برنزه می شود. از سوی دیگر، بتاکاروتن ساخت ملانین را که عامل بروز رنگ برنزه است، تحریک می کند. ملانین نوعی آنتی اکسیدان است و پوست را در سلامت کامل حفظ می کند و مانع آسیب دیدگی آن می شود. برخی از موادغذایی حاوی کاروتن عبارتند از: هویج، سبزی های برگ سبز تیره به خصوص اسفناج و میوه هایی نظیر زردآلو. هر چه میوه و سبزی ها رسیده تر باشند، حاوی بتاکاروتن بیشتری هستند.

• ویتامین A و تسهیل برنزه شدن پوست
ویتامین A اصلی ترین ویتامین موثر در سلامت پوست است. این ویتامین به نوسازی سلول های پوستی کمک می کند و در برنزه شدن رنگ پوست نقش دارد. تمام مواد غذایی حاوی ویتامین A هستند ولی برخی از آنها غنی ترند و می توان با مصرف آنها پوستی برنزه تر داشت. البته فراموش نکنید منابع غنی از ویتامین A معمولا چرب و پرکالری هستند و در صورتی که آنها را مصرف می کنید به اندازه کافی به ورزش هم بپردازید. برخی از موادغذایی حاوی ویتامین A شامل لبنیات (شیر، کره و پنیر)، زرده تخم مرغ و جگر گوساله هستند.

• ویتامین E و پیشگیری از چروک
ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان محافظ سلول های پوستی است. این ویتامین از چربی زیر پوستی محافظت می کند و مانع خشکی پوست می شود، در نتیجه زمان ایجاد چروک های پوستی را به تعویق می اندازد. مصرف کافی این ویتامین در کنار سایر مواد غذایی برنزه کننده، به هرچه زیباتر شدن پوست کمک می کند. از مواد غذایی حاوی ویتامین E می توان به میوه و سبزی هایی نظیر گردو و فندق، کیوی و نخود فرنگی اشاره کرد. روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، کلزا و دانه کتان نیز حاوی ویتامین E هستند.

• آنتی اکسیدان ها و محافظت در برابر اشعه های UV
در روزهای گرم سال، مواجهه با نور آفتاب به پوست آسیب می رساند و می تواند سلول های پوستی را نابود کند. اشعه های ماورای بنفش خورشید باعث ایجاد اکسیداسیون می شوند و در سطح پوست رادیکال های آزاد ایجاد می کنند. این رادیکال ها، سلول های پوستی را از بین می برند و بدن برای مقابله با آنها مجبور به استفاده از آنتی اکسیدان هاست. آنتی اکسیدان ها در میوه ها و سبزی ها به وفور یافت می شوند و از بهترین آنها می توان به سلنیوم، زینک، لیکوپن و ویتامین C اشاره کرد. برای آنکه پوستی برنزه و زیبا داشته باشید، مصرف میوه ها و سبزی های غنی از آنتی اکسیدان ها ضروری است.
گوجه فرنگی، زردآلو، گریپ فروت قرمز و هندوانه از مواد غذایی حاوی لیکوپن و ماهی، زرده تخم مرغ و غلات کامل غنی از سلنیوم هستند. میوه های دریایی و گردو منابع خوب زینک محسوب می شوند و کیوی، پرتقال و فلفل هم غنی از ویتامین C هستند. علاوه بر این میوه و سبزی ها، آلو و انواع توت ها حاوی آنتوسیانین و قهوه و کاکائو منبع خوب پلی فنول ها و دیگر آنتی اکسیدان ها هستند و نباید از آنها غافل ماند.

• نوشیدنی های برنزه کننده
در فصل های گرم سال، مصرف مایعات بیشتر ضروری است و آب، بهترین نوشیدنی محسوب می شود و جایگزینی برای آن وجود ندارد. برای افرادی که مایلند به کمک میوه و سبزی ها پوست برنزه ای داشته باشند اما دستگاه گوارش آنها با مصرف سبزی های غنی از فیبرهای خام دچار مشکل می شود، نوشیدن آبمیوه ها توصیه می شود. برخی آبمیوه های غنی از بتاکاروتن و آنتی اکسیدان ها مانند آب گریپ فروت قرمز، آب پرتقال یا آب هویج در این زمینه تاثیر بسزایی می گذارند. البته تا جای ممکن باید آبمیوه های خانگی مصرف و از خرید آبمیوه های صنعتی خودداری کرد. آبمیوه های صنعتی طبیعی نیستند و مقادیر زیادی قند، اسانس و رنگ های مجاز خوراکی دارند.

• مکمل ها موثرند؟
امروزه مکمل ریزمغذی هایی مانند لیکوپن، سلنیوم، ویتامین ها، زینک و… در داروخانه ها وجود دارد و تبلیغات زیادی در مورد اینکه این مکمل ها می توانند به برنزه شدن سالم پوست کمک و از آسیب ها پیشگیری کنند، انجام می شود. اما این تبلیغات تا چه حد صحت دارند؟ یکی از نکته هایی که هنگام خرید و مصرف این مکمل ها باید به آن توجه شود، خطر وجود آلرژن ها در ترکیب آنهاست. در ضمن دوز مصرف نیز مهم است. اگر مکمل ویتامین A و بتاکاروتن بیش ازحد مصرف شوند، فرد را دچار مشکل می کنند. مکمل هایی که اینترنتی خریداری می شوند و شرکت تولید کننده آنها شناخته شده نیست، ممکن است حاوی ترکیب های خطرناک برای سلامت باشند.

• موادغذایی ضد برنزه شدن
ماده غذایی ای نداریم که مانع برنزه شدن پوست شود اما الکل و سیگار پوست را سست و ضعیف می کنند و محرک فعالیت رادیکال های آزاد هستند و باعث مرگ سلول های پوستی می شوند. افرادی که الکل می نوشند یا سیگار می کشند، معمولا پوستی پرچروک، تیره و مات دارند.

• آفتاب و داروها
اگر می خواهید در سلامت کامل برنزه شوید، باید مراقب داروهای مصرفی، عطرها و روغن های بدنی که استفاده می کنید، باشید. هنگام مصرف دارو دستورالعمل آن را به دقت مطالعه کنید. مصرف برخی داروها باعث می شود پوست در مواجهه با نور آفتاب دچار جوش شود.

نکته: هیچ نوع رژیمی نمی تواند کاملا از شما در برابر زیان های اشعه های ماورای بنفش خورشید محافظت کند. پس فکر نکنید مصرف این مواد، جایگزین کرم ضدآفتاب است. خود را در برابر آفتاب بپوشانید و در روزهای گرم سال بین ساعت های 12 ظهر تا 4 بعدازظهر از خانه خارج نشوید.

سلامت – سمیه مقصودعلی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *