شربت تخم شربتی

شربت تخم شربتی

چه موادی لازم داریم؟

آب / 1.5 لیوان
تخم شربتی / 1.5 قاشق غذاخوری
آب لیموی تازه / 1.5 قاشق غذاخوری
عسل یا شکر / به اندازه دلخواه

چطوری درست کنیم؟

روش اول:

ابتدا باید تخم شربتی را خیس کرده و بشویید. در یک ظرفی تخم شربتی و آب را مخلوط کرده و هم بزنید. 10-15 دقیقه صبر کنید تا تخم شربتی ها خیس بخورند. در این حالت می بینید که یک ماده ژله مانندی دور تخم شربتی ایجاد شده و لعاب دار شده است.
سپس آب آن را خالی کنید که با این کار خاشاک و چوب های ریز جدا می شوند. تخم شربتی ها را در ظرف دیگری خالی کنید، می بینید که در ته ظرف شن های ریزی ته نشین شده است. مطمئنا نیاز است که چند بار این عمل را انجام دهید تا کاملا تخم شربتی ها شسته و تمیز شوند.

بعد آب، تخم شربتی، آب لیمو و عسل یا شکر را با هم مخلوط کرده و خوب هم بزنید. به شربت یخ اضافه کنید و میل نمایید.

شربت تخم شربتی

روش دوم:

در روش دوم به جای آب لیمو از گلاب استفاده می شود و روش آماده کردن شربت نیز کمی متفاوت است.

در ظرفی آب و شکر را روی حرارت بگذارید تا حدی که این شهد قوام بیاید. ظرف را از روی حرارت برداشته و شهد را از صافی رد کنید. صبر کنید تا خنک شود، سپس گلاب را به آن اضافه کنید.

بعد تخم شربتی های شسته شده را به شهد قوام یافته اضافه کنید و هم بزنید. شربت را در یخچال بگذارید و هنگام سرو به آن یخ اضافه کنید.

اندازه مواد کاملا به ذائقه شما بستگی دارد.

نکته: بعضیها به این نوشیدنی زعفران دم کرده هم اضافه می کنند.
***

20 دیدگاه برای شربت تخم شربتی

  1. سعید خلیل پور گفت:

    سلام
    در برخی از نوشیدنی های پلمپ شده(کارخانه ای) تخم شربتی ها به صورت معلق در داخل نوشیدنی میمانند ، علت این امر چیست ؟ لطفا در صورت اگاهی اطلاع فرمائید .

    • مسعود گفت:

      من دیروز درست کردم و دیدم دانه ها معلق هستند و در پارچ و لیوان که ریختم ته نشین نشد ولی قبلا که درست کردم دانه ها و تخم ها ته نشین می شد. بعد اتفاقی شیشه ای که تخم شربتی ها رو تو اون نگهداری می کنم رو نگاه کردم و دیدم تخم شربتی های قبلی دانه های بسیار ریزتری دارند (تخم شربتی های قدیمی) و تخم شربتی های جدیدی که روی اون ریخته بودم دانه های بزرگتری به اندازه کنجد روی نون هستند. فهمیدم که علت معلق بودن دانه ها در ظرف و لیوان و ته نشین نشدن بخاطر این بود که من دانه های بزرگتر رو استفاده کردم و دانه های ریزتر که به اندازه یک ششم دانه های بزرگتر است در ظرف شما ته نشین می شود و هر بار که هم می زنید باز به سرعت به کف ظرف که پارچ باشد یا لیوان می روند. اگر می خواهید تخم شربتی ها ته نشین نشوند موقع خرید به اندازه دانه ها دقت کنید که اندازه کنجد باشند ولی اونهایی که بسیار ریز هستند ته نشین می شوند. این نکته رو اتفاقی فهمیدم و برای خودم جالب بود. شما هم می توانید با هر دو دانه ریز و بزرگ امتحان کنید.

      • مرضیه گفت:

        من تخم ریحان خریدم اما بازم معلق نمیمونه😭 یه کمش میاد روی آب بقیش میره ته ظرف. به نحوه خیس کردن ربطی داره؟ لطفا راهنمایی کنید، لازم دارم.

    • نسرین گفت:

      نوشیدنی های موجود در بازار به جای تخم شربتی از تخم ریحان استفاده میکنند. که بزرگتر از تخم شربتی هست ولی خاصیت کاملا شبیه به تخم شربتی را داره

      • امیر اکبری گفت:

        خاصیت متفاوت دارند و میشه گفت تخم ریحان اصلا خاصیت تخم شربتی را نداره و تخم شربتی دراز و باریک هست و در بازار اکثرا شربت تخم ریحان میفروشن که ارزان هست

    • علیرضا گفت:

      بخاطر ژله ای مانند که اطراف آن هست باعث میشود تا معلق بماند اگر شیوران (خاک شیر هم مثل آن میشد آن نیز ته نشین نمی شد

    • سمیه گفت:

      علت معلق شدن تخم شربتی استفاده از استابیلایزر ها هست که در صنعت استفاده میشود.

  2. سپیده گفت:

    من توی این نوشیدنی به جای گلاب و آبلیمو عرق نعناع میریزم که با ذائقه ی خودم خیلی جوره

  3. وحید گفت:

    دانه های ریز نارنجی همون خاک شیر هست که تخم یه نوع گیاه حرض کوهستانیه ولی دانه های بزرگتر که اندازه کنجده همون تخم شربت اصلی هست که بنظر من شفابخش ترین گیاه روی زمینه که گیاهش از خانواده ریحان هست ریحان سیاه هم میگن پنج برابر اسفناج اهن دو برابر موز پروتئین و مقدار خیلی زیادی امگا و فسفر و کلسیم و روی داره اگه روزی یه بار استفاده کنین شاید بتونم بگم حتی هیچوقت نمیمیرین خخخ

  4. اقبالی گفت:

    تخم شربتی با تخم ریحان کاملا متفاوته هم از نظر سایز و هم از نظر خواص…. در کل خواص تخم شربتی از ریحان بیشتره

  5. فاطمه گفت:

    من تصمیم گرفتم به جای آب و شکر از شربت سیب زعفرانی استفاده کنم که غلظت خوبی داره حس میکنم نذاره تخمها ته نشین بشن

  6. ماهان گفت:

    در شرکتهای آبمیوه برای معلق نگه داشتن پالپ و انواع تخم داخل آبمیوه و نوشیدنی از پکتین و استابیلایزر و مالتودکسترین استفاده میشود، من خودم چند سال توی آزمایشگاه یکی ازهمین شرکت های مهم کار میکنم

  7. زهرا گفت:

    سلام
    میشه خواهش کنم بفرمایید چند درصد مالتودکسترین استفاده میشه؟

  8. مهدی گفت:

    برای معلق موندن دانه ها باید حتما میکس کنید بوسیله مخلوط کن یا با همزن دستی خیلی زیاد هم بزنید تا لعاب دانه ها پاره بشه و مایه ای پر قوام ایجاد بشه، هر چه بیشتر مخلوط بشه دانه ها معلق تر میشن بهترین وسیله مخلوط کنه!

  9. ستایش گفت:

    ببخشین .میشه فرمول معلق کردن تخم شربتی رو بگین

  10. مجتبی گفت:

    سلام ممنون میشم بیشتر توضیح بدین؟

  11. زهره گفت:

    راز معلق ماندن تخم شربتی اینه که اول باید شربت رو شیرین کنید و بعد تخم شربتی های شسته شده و لعاب آمده رو اضافه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *