شش قدم تا چیدمان دلخواه

شش قدم تا چیدمان دلخواه

رابرت فراست شاعر آمریکایی، معتقد است «خانه همان جایی است که وقتی قرار است به آن برگردیم، همه اجزایش آدم را به سمت خودش می کشد.»

جنبه های معنوی را اگر کنار بگذاریم، قطعا یکی از این اجزائی که آدم را به سمت خانه اش می کشد، سلیقه ای است که در چیدمان اجزای خانه به کار رفته است. همه می توانند با به خرج دادن کمی سلیقه و رعایت چیدمان صحیح، خانه شان را به فضایی دلپذیر تبدیل کنند. برای این کار کافی است حداقل هایی را در مورد پوشش کف، رنگ و پوشش دیوارها، نورپردازی، اجزای مبلمان و دیگر اجزای دکوراسیون بدانید.

یادتان باشد که هرچه فضای خانه به ایده آل ها و باورهای شخصی تان نزدیکتر باشد، آسایش و آرامش بیشتری را در خانه تجربه خواهید کرد. این چند قدم را بردارید تا به یک دکوراسیون مطلوب و در عین حال شخصی دست پیدا کنید.

• قدم اول: پوشش کف خانه
آیا می دانستید که حس گرما و صمیمیت از کف به انسان منتقل می شود؟ شاید برای همین است که پوشش کف، هم از منظر زیبایی شناختی و هم از نظر آسایش و راحتی اهمیت زیادی دارد. این اهمیت تا اندازه ای است که می شود ادعا کرد وقتی شخصی وارد منزل می شود، اول از همه تحت تاثیر پوشش کف قرار می گیرد تا چیزهای دیگر. پس در انتخاب کف پوش مناسب، خوب دقت کنید.

معلوم است که قبل از انتخاب رنگ کف پوش ها، باید نوع آن را انتخاب کنید. هنگام انتخاب هر نوع کف پوش، سعی کنید حتما جنس باکیفیت تر را بخرید. اگر چه کف پوش های مرغوب تر، گران ترند اما ارزش پولی را که خرج می کنید، دارند.
یادتان باشد: کف پوش های باکیفیت، بیشتر عمر می کنند. حالا باید ببینید از هر کدام از اتاق ها و فضاهای خانه چه استفاده هایی می شود و حجم تردد افراد در هر کدام از این فضاها چقدر است. برای مثال آشپزخانه و حمام از آن دسته مکان هایی هستند که کف پوشی مقاوم و در عین حال زیبا لازم دارند یا مثلا اتاق خواب و اتاق نشیمن بنا به نوع استفاده ای که از آنها می شود، به پوششی احتیاج دارند که گرم، مقاوم و قابل شستشو باشد. با در نظر گرفتن همین فاکتورها است که استفاده از کف پوشی با پرزهای نرم و رنگ ملایم برای اتاق خواب ها، توصیه می شود.

اگر کف خانه تان ناهمواری دارد، می توانید موکت یک پارچه و ثابت را به عنوان کف پوش انتخاب کنید. این نوع کف پوش نه تنها رنگ، بافت و نقش را به اتاق شما می آورد، بلکه به گرم شدن اتاق ها هم کمک می کند. موکت طنین صدا را هم می گیرد. به عبارت علمی تر، موکت یک نوع عایق صوتی و حرارتی محسوب می شود. استفاده از فرش، قالی و قالیچه علاوه بر این که یک فضای شرقی و سنتی خلق می کند، می تواند یک فضای بزرگ را به چند فضای کوچک تر تقسیم کند تا هر فضا کاربری خاص خودش را داشته باشد.
یکی دیگر از ویژگی های فرش، قالی و قالیچه این است که به راحتی قابل حمل است و آسان جابه جا می شود.

و اما کف پوش های چوبی؛ این کف پوش ها یک نوع جلوه و زیبایی طبیعی به خانه می بخشند و به خصوص اگر از رنگ تیره انتخاب شده باشند، می توانند به گرمی و صمیمیت فضا اضافه کنند.

سرامیک و کاشی هم از دیگر گزینه هایی هستند که برای انتخاب کف پوش پیش رو دارید. از جمله محاسن این دو نوع کف پوش این است که نگهداری شان آسان است و به خاطر تنوع بسیاری که در طرح و رنگ این دو نوع موجود است، با هر نوع سبک چیدمانی هماهنگ می شوند.

• قدم دوم: دیوارها
دیوارها پس زمینه های خانه شما هستند و با نقش آفرینی خود فضای خانه را زیباتر می کنند. در دسترس ترین گزینه هایی که برای پوشش دیوار در اختیار دارید عبارتند از: انواع کاغذ دیواری، پارچه، رنگ، آینه و بالاخره چوب.

رنگ دیوارها می توانند خیلی تعیین کننده باشند. مثلا اگر می خواهید اجزای مبلمان حسابی توی چشم باشد، باید کاری کنید که دیوارهای اتاق محو به نظر برسند. با استفاده از رنگ های خنثی در رنگ آمیزی دیوارها و انجام یک نورپردازی مناسب، به این مقصودتان می رسید.
برعکس، اگر می خواهید یک فضای رنگی و گرم ایجاد کنید، سراغ رنگ های تند و گرم بروید. این طوری، توجه بصری به سمت دیوارها می رود و از اجزای مبلمان دور می شود.

استفاده از دیوارکوب های چوبی هم سبکی غیر رسمی و روستیک را به همراه دارد و جان می دهد برای خلق یک فضای صمیمی. استفاده از رنگ های درخشان و پاستلی برای خلق فضای مدرن مناسب است. آینه کوبی دیوارها هم (به شرطی که به شکلی ساده انجام شده باشد) فضای خانه را مدرن جلوه می دهد. اگر هم طرفدار سبک کلاسیک هستید، از کاغذ دیواری های طرح دار استفاده کنید.
چنانچه خانه تان پر است از اثاثیه و مبلمان، بهتر است دور کاغذ دیواری های طرح دار و شلوغ با رنگ های تند را خط بکشید تا خانه شلوغ تر از آن چه هست به نظر نیاید.
و بالاخره این که اتاق خواب ها فضایی آرام می خواهند. برای ایجاد این نوع فضا از رنگ های هلویی و هندوانه ای غافل نشوید.

• قدم سوم: مبلمان و سوالات اساسی
پس از انتخاب کف پوش و پوشش دیوارها، زمینه برای اجرای سبک مورد نظرتان فراهم شده است. حالا دیگر نوبت مبلمان است. مبلمان سومین عنصر اصلی چیدمان و مکمل پوششی است که برای دیوارها و کف انتخاب کرده اید. البته وقتی می گوییم مبلمان، منظورمان تک تک عناصر تشکیل دهنده دکور یک خانه است، نه فقط مبل و میز و صندلی.
قبل از انتخاب، خرید و چیدمان مبلمان باید فضاهای موجود در خانه را در ذهن خود از هم تفکیک کنید و کاربرد هر کدام را جداگانه در نظر بگیرید. باید از خودتان بپرسید که چند نفر و چه کسانی از این فضا استفاده می کنند؟ این افراد چه مدت از روز را در این فضاها می گذرانند؟ قرار است در این فضا چه کاری انجام شود؟ روشنایی طبیعی این اتاق یا این فضای خاص چقدر است؟ به عبارت دیگر اتاق تا چه اندازه نورگیر است؟ چه نوع سبکی با سلیقه خود و خانواده ام هماهنگی دارد؟ چه رنگی را برای مبلمان ترجیح می دهم؟ بعد که به تک تک این سوال ها جواب دادید، می توانید دست به کار انتخاب و چیدن مبلمان خود شوید.

• قدم چهارم: پرده ها
اگر بتوانید تنها سه طیف رنگی را در دکور خانه به کار ببرید، قدم بزرگ و موثری در راه رسیدن به چیدمان مطلوب برداشته اید. پرده در کنار روتختی و کوسن، از جمله عناصری است که نقش و رنگ را با خود به خانه می آورد. چه خوب است که رنگ پرده ها با رنگ کف و مبلمان هماهنگ باشد یا حتی نقشی که در مبلمان وجود دارد در پرده هم تکرار شده باشد. به این ترتیب، تعادل بصری مطلوبی ایجاد می شود.
اگر پرده، مبلمان، کف و دیوارها از یک طیف رنگی واحد هستند، کوسن هایی با رنگ متضاد انتخاب کنید تا دکور خانه از یکنواختی خارج شود. بهتر است برای اتاق هایی که نورگیر و مدت زیادی از روز با نور طبیعی روشن هستند، از پرده های ضخیم و مقاوم استفاده کنید یا آستری را برای پرده ها در نظر بگیرید.
به طور کلی منسوجات سنگین و ریز بافت، بادوام تر از پارچه هایی نظیر تور هستند که تار و پودشان معلوم است. الیافی مانند نخ، استات، نایلون، ابریشم و کتان از الیاف های آسیب پذیر به حساب می آیند. الیافی مانند پلی استر و اکریلیک به راحتی با آفتاب کنار می آیند و نسبت به دیگر الیاف مقاوم ترند. بسیاری از پارچه های امروزی به هنگام تولید، پرداخت شده اند و در مقابل خاک، گردوغبار و نور آفتاب مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. اگر از پرداخت پارچه های پرده ای مطمئن شوید، پرده هایی با کیفیت و بادوام نصیب تان شده است.

• قدم پنجم: نورپردازی
استفاده از نورپردازی صحیح در خانه کمک می کند تا فضای رسمی و غیر رسمی از هم تفکیک شوند، اشیاء ارزشمندی که در خانه دارید هر چه بیشتر در معرض دید و توجه قرار بگیرند، فضای خانه درخشان تر به نظر برسد و بالاخره سبک خانه به تثبیت برسد.
شرط اول موفقیت در نورپردازی، تناسب نوع نور با کاربری فضا است. به عبارت ساده تر: انتخاب چراغ مناسب برای مکان مناسب.

نورپردازی می تواند عمومی یا منطقه ای باشد. هدف از نورپردازی عمومی، ایجاد امنیت و آرامش در فضا است، در حالی که منابع نوری غیر مستقیم، وظیفه تفکیک فضاها، گرما بخشیدن و خصوصی کردن فضا، برجسته کردن تابلوها یا یکی از عناصر مبلمان را به عهده دارند.
اتاق نشیمن و پذیرایی به دلیل این که محل چندین نوع فعالیت مختلف هستند، چند نوع منبع نوری لازم دارند. روشنایی عمومی معمولا توسط لوسترها تامین می شود. چراغ های بالاتاب، پایین تاب، چراغ های دیواری، نورهای لکه ای، چراغ های مخفی در سقف های کاذب و غیره نیز منبع نوری غیر مستقیم به حساب می آیند.

• قدم ششم: هنر و طبیعت
آثار هنری، یکی از مهم ترین وسایل تزئینی هر خانه ای را تشکیل می دهند. تابلوهای نقاشی، عتیقه جات، مجسمه های آنتیک و حتی قاب عکس های خانوادگی می توانند رنگ، زیبایی و هنر را به خانه شما بیاورند. استفاده از آثار هنری و وسایل تزئینی می تواند نمایانگر سلیقه شخصی شما هم باشد.
تصور کنید که دیدن هر روزه تابلویی که آدم دوست دارد، چقدر لذت بخش و آرامش بخش است. از این گذشته چنین آثار و وسایلی به تکمیل دیگر اجزای دکوراسیون هم کمک می کند و نوعی هماهنگی و تعادل بصری را به دنبال دارد. استفاده از آثار هنری و وسایل تزئینی به این معنی است که شما سلیقه و علاقه تان را با دیگران به اشتراک گذاشته اید و همین امر به صمیمیت و راحتی فضا می افزاید.

انسان ذاتا طبیعت محور است. پس از گل و گیاه هم غافل نشوید. شادابی، ارتقای روحیه و القای حس آرامش و راحتی در بین اعضای خانواده از جمله محاسن استفاده از این آفریده های دوست داشتنی خداوند است.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *