طرز نگهداری از روغن

طرز نگهداری از روغن

نگهداری صحیح و مناسب هر ماده غذایی به طولانی شدن عمر ماندگاری، حفظ ارزش های تغذیه ای و پیشگیری از بیماریهای حاصل از فساد آنها می انجامد.

روغن یکی از مواد غذایی است که به دلیل استفاده گسترده در تهیه غذا باید به سلامت آن توجه داشت. مطلب زیر شامل توصیه هایی است که می بایست برای نگهداری بهتر این ماده غذایی به آنها توجه کرد.

برای نگهداری روغن باید به نکات زیر توجه کرد:

• روغن ها و چربی ها ترکیبات فاسد شدنی هستند. به طور کلی وجود رطوبت، مجاورت با اکسیژن هوا، آهن و مس، حرارت و نور باعث تشدید فساد روغن می گردد.
بنابراین روغن باید در محل خشک و خنک و دور از نور و در ظرف دربسته نگهداری شود و پس از هر بار مصرف روغن، در ظرف محکم بسته شود.

• بسته بندی روغن باید حتی الامکان در ظرف غیرقابل نفوذ به نور و محکم و بی عیب باشد.

• نحوه نگهداری روغن در فروشگاهها مهم است. ظروف نگهداری روغن در صورتی که شفاف باشد باید به دور از نور و در محل خنک نگه داشته شود. به ویژه از نگهداری و چیدن روغن های مایع با بسته بندی شفاف در پشت شیشه فروشگاهها که موجب فساد روغن مایع می شود باید خودداری شود.

• نگهداری صحیح روغن غنی شده با ویتامین های A و D برای حفظ ویتامین های موجود در آن بسیار مهم است. روغن غنی شده باید در بسته بندی بطری کدر و یا قوطی های فلزی عرضه شود. این نوع روغن حساستر از روغن های معمولی است و نباید تحت درجه حرارت بالا قرار بگیرد.

• توجه به مشخصات روغن که بر روی برچسب بسته بندی آن ذکر شده است، از جمله نام و نوع فرآورده، شماره پروانه ساخت، نام کارخانه، شرایط نگهداری و مصرف، تاریخ تولید و انقضاء ضروری است.

• روغن های جامد یا نیمه جامدی که حاوی کمترین مقدار اسیدچرب اشباع و اسیدچرب ترانس باشند برای استفاده سالم تر هستند. در مورد روغن غنی شده با ویتامین های A و D توجه به درج نوع و مقادیر ویتامین روی برچسب ضروری است.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *