طریقه صحیح استفاده از نخ دندان

طریقه صحیح استفاده از نخ دندان

سطوح بین دندانی به هیچ وجه با مسواک تمیز نمی شود تنها با استفاده از نخ دندان می توان این سطوح را تمیز کرد.

نخ دندان:

نخ ابریشمی مخصوصی است که می توان آن را از داروخانه تهیه نمود.
برای استفاده درست از نخ دندان باید یک تکه نخ به اندازه تقریبی 30 الی 45 سانتیمتر بریده و در هر دو دست دور انگشت وسط بپیچید. مانند شکل زیر:

طریقه صحیح استفاده از نخ دندان

سه انگشت آخر را ببندید و دو دست را از هم دور کنید تا نخ محکم کشیده شود. به این ترتیب انگشت نشانه و شست هر دو آزاد می مانند و قدرت بالایی به شما می دهد.

قطعه ای از نخ دندان به طول 2 الی 2.5 سانتیمتر بین انگشتان شست و اشاره دست نگهدارید مانند شکل زیر:

طریقه صحیح استفاده از نخ دندان

برای وارد کردن نخ بین دندان های فک پایین از دو انگشت اشاره و بین دندان های فک بالا از دو انگشت شست یا یک شست و یک انگشت اشاره استفاده کنید. مانند شکل زیر:

طریقه صحیح استفاده از نخ دندان

نخ را با حرکتی شبیه اره کشیدن به آرامی به فضای بین دندانها وارد کنید. مراقب باشید فشار نخ، لثه را زخمی نکند.

پس از اینکه نخ را وارد فضای بین دندانی کردید ابتدا نخ را به سطح کناری دندان جلویی تکیه داده و با ملایمت به زیر لبه لثه برده و آن را به دیواره دندان چسبانده و چند بار به طرف بالا و پائین حرکت دهید. به آرامی این عمل را انجام دهید تا به لثه مجاور دندان آسیب نرساند.

طریقه صحیح استفاده از نخ دندان

سپس قسمت تمیز نخ را در همان محل به سطح کناری دندان پشتی بچسبانید و همین کار را تکرار کنید. بعد از آن نخ را از لای دندان ها خارج کنید.

آن قسمت از نخ را که برای این دندانها استفاده کرده اید جابجا کنید و نخ کشیدن دندان بعدی را شروع کنید. این کار را برای تمام سطوح بین دندانها تکرار کنید.

توجه کنید:

• پشت آخرین دندان هر فک را نیز مثل دندان های دیگر نخ بکشید.

• استفاده از نخ دندان برای کودک باید به کمک والدینی که آموزش دیده باشند انجام پذیرد. پس از اینکه کودک مهارت کافی به دست آورد، بهتر است تا مدتی با نظارت والدین این کار را انجام دهد.

• بهتر است روزی دوبار (شبها قبل از خواب و صبحها بعد از صبحانه) از نخ دندان و مسواک استفاده کنید. در غیر این صورت حداقل شبها قبل از خواب ابتدا از نخ دندان استفاده کنید، سپس دندانها را مسواک کنید.

• اگر هنگام مسواک زدن یا نخ کشیدن دندانها، درد و خونریزی وجود داشت جای نگرانی نیست. در اکثر مواقع با ادامه این کار و برطرف شدن التهاب لثه، درد و خونریزی هم از بین می رود. اگر پس از یک هفته علائم برطرف نشد حتما بیمار را به مرکز بهداشتی درمانی ارجاع دهید.

• در صورتی که استفاده از نخ دندان همراه با رشته رشته شدن نخ باشد و یا منجر به پاره شدن نخ دندان گردد، دو مشکل ممکن است که باعث این مساله شود اول پوسیدگی بین دو دندان و دوم وجود جرم در آن ناحیه.
البته پرکردگی نامناسب هم باعث پاره شدن نخ دندان خواهد بود که در هر سه صورت باید به دندانپزشک مراجعه و نسبت به رفع مشکل اقدام نمائید.

• بهترین موقع استفاده از نخ دندان در بین مسواک زدن خواهد بود به این صورت که وقتی مسواک زدن را شروع کردیم و خمیر دندان به خوبی کف کرده، مسواک زدن را موقتا کنار می گذاریم و نخ دندان را به دست می گیریم و بعد از استفاده از نخ دندان دوباره مسواک زدن را ادامه می دهیم. این بهترین روش است. اما اگر حوصله چنین کاری را ندارید ترجیحا بهتر است قبل از مسواک زدن اول با نخ دندان لای دندانها را خوب تمیز کنید و بعد مسواک بزنید.

نکته مهم:

به جای نخ دندان برای تمیز کردن سطوح بین دندانها از هیچ نوع نخ دیگر یا وسایل سخت و نوک تیز مثل سنجاق و چوب کبریت استفاده نکنید.
در ضمن توجه داشته باشید که خلال دندان وسیله ایست که به آسانی به لثه آسیب می رساند و استفاده از آن توصیه نمی شود.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *