عادت نگرانی را ترک کنید

عادت نگرانی را ترک کنید

من پیرمرد هستم و دردسرهای زیادی را دیده ام، اما بیشترشان هیچ وقت پیش نیامد. مارک تواین

نگرانی چیست؟ نگرانی، احساس دغدغه شدید است. نگرانی بیم از ناشناخته هاست؛ نگرانی از اینکه بدترین چیز رخ خواهد داد. ممکن است بیش از اندازه نگران رخدادهای آینده شویم. چه بسا مکررا با خودمان حرف های منفی بزنیم و بدترین احتمال های موجود را در نظر بگیریم.

بسیاری از افکارمان اینگونه آغاز می شود:
خانه می ماندم اگر…
این را می گفتم اگر…
تصمیم دیگری می گرفتم اگر…
یا اگر با ماشین تصادف کنم، چه کار کنم؟
اگر بیکار شدم، چه کار کنم؟
اگر مریض شدم، چه کار کنم؟

نگرانی یک رفتار است؛ یک نوع عادت فکر کردن. اگر والدین شخص به طور مزمنی نگران بوده باشند، احتمال اینکه آن شخص هم چنین حالتی داشته باشد، زیاد است و این حالت احتمالا به بچه هایش نیز منتقل خواهد شد. از آنجایی که نگرانی یک عادت رفتار است، می توان بر آن غلبه و رفتاری مثبت تری را جایگزین آن کرد.

نگران چه هستیم؟

مطالعات انجام شده درباره نگرانی نشان می دهد:
40 درصد موارد نگرانی ها هیچ وقت رخ نمی دهد، بنابراین اساسا با احساس نگرانی، وقت خودمان را تلف می کنیم.

30 درصد آنچه نگرانش هستیم، اتفاق افتاده است. یاد بگیرید قدری بی خیال شوید و خودتان و سایرین را ببخشید. نمی توان گذشته را تغییر داد. هیچ کس نمی تواند این کار را بکند. گذشته را آنگونه که هست، بپذیرید و ادامه دهید.

12 درصد نگرانی ها بی مورد است، مانند اینکه دیگران درباره ما چگونه فکر می کنند.

10 درصد نگرانی ها کوچک و بی اهمیت هستند، مانند نگرانی درباره اینکه ناهار چه بخوریم، نگرانی درباره دیر کردن و نگرانی درباره اینکه چه بپوشیم.

8 درصد از آنچه نگرانش هستیم، در واقع اتفاق می افتد.

4 درصد نگرانی های ما درباره چیزهایی است که در اختیار ما نیست. نمی توانیم نتیجه را عوض کنیم. این نگرانی ها شامل نگرانی درباره تندرستی، مرگ یک عزیز یا یک بلای طبیعی قریب الوقوع است. اغلب واقعیت این رخدادها قابل تحمل تر از خود نگرانی است.

4 درصد نگرانی های ما درباره چیزهایی است که نه کاملا بلکه قدری بر نتایج آن تسلط داریم. اساسا فکر می کنیم این نوع نگرانی نتیجه عمل یا بی عملی ما نسبت به مشکلات و چالش هایی است که با آن روبه رو هستیم.

با توجه به این آمارها، شاید بد نباشد این سوالات را از خود بپرسید:
– چند بار شده که به خاطر موقعیتی که خارج از کنترل شماست، دچار تشویش بیش از اندازه شوید؟
– چرا اجازه می دهیم نگرانی به قدری به ما فشار بیاورد که عملا مریض شویم؟
– چرا انرژی روانی خودمان را با نگرانی هدر می دهیم؟

نمی توان به جای شما به این سوالات پاسخ داد. آنچه می توان پیشنهاد کرد، فنونی برای غلبه بر نگرانی است. تصمیم گرفتن برای دست برداشتن از عادت نگرانی بر عهده شماست.

چگونه می توان از نگرانی دست برداشت یا آن را کم کرد؟

اگر آدم هر روز قدری نگران باشد، در یک عمر چند سال را از دست داده است. اگر مشکلی وجود دارد، اگر می توانید آن را برطرف کنید، اما به خودتان یاد بدهید که نگران نباشید. نگرانی هیچ وقت چیزی را حل نمی کند.

1. آماده رویارویی با بدترین موقعیت باشید، اما امیدوار باشید بهترین حالت پیش بیاید. این گفته دیل کارنگی در کتاب چگونه از نگرانی دست برداریم و تدریجا زندگی کنیم است. بدترین نتیجه ممکن را بپذیرید و آنگاه دست به کار شوید تا بدترین حالت را تغییر دهید و آن را بهتر کنید.

2. دست به کار شوید. هر وقت متوجه شدید که تدریجا نگران شده اید، دست به کار شوید و سراغ کارهایی بروید که باید انجام دهید. اگر فهرست کارهایی را که باید انجام دهید، ندارید، آنها را فهرست کنید. اهداف و کارهایی را که برای تحقق آنها لازم است، به ترتیب بنویسید. یکی از فواید تهیه این فهرست این است که دیگر نگران نیستید که ممکن است چیزی مهم را فراموش کنید.

3. حواس خود را به چیز دیگری معطوف کنید. به دوستی تلفن بزنید. کتابی بخوانید. فیلمی خوب ببینید. بچه ها را به پارک ببرید. پیاده روی کنید. کارهای زیادی است که می توانید انجام دهید.

4. حمایت بطلبید. دوستان و خانواده می توانند منبع حمایت فوق العاده ای باشند، به خصوص اگر بگویند نظرشان چیست. گاهی اوقات صرف حرف زدن به از بین رفتن نگرانی کمک می کند.

5. تصمیم بگیرید. اگر درباره یک مشکل حل نشده شخصی یا کاری نگران هستید، فرصت دارید که تصمیم بگیرید. وقتی تصمیم بگیرید چه کار کنید، می توانید تدریجا کارهایی برای به دست آوردن بهترین نتیجه انجام دهید.

6. مستقیما با مشکل روبه رو شوید. معمولا این خود مشکل نیست که باعث نگرانی می شود، پیش بینی مشکل است که سبب نگرانی می شود. این مشکل که چه تأثیری بر دیگران می گذارد یا آنان چه واکنشی نشان می دهند؟
هر چه سریع تر با مشکل مقابله کنید.

7. تمرین آرامش کنید. اهمیت دارد که وقتی را صرف آرامش کامل خود بکنید. چشمانتان را ببندید و از طریق بینی نفس عمیق بکشید و از دهان آن را بیرون بدهید. با هر نفس به خودتان القای آرامش کنید. فقط چند دقیقه طول می کشد که تنش از بدن خارج شود.

8. به چیزهای مورد علاقه گوش کنید. اینها می تواند موسیقی یا دیگر مطالب مورد علاقه باشد.

9 – یادداشت نویسی. بسیاری افراد پس از نوشتن چیزهایی که باعث نگرانی آنان می شود، احساس سبکی می کنند. در هنگام نوشتن، متوجه می شوید واقعا از چه نگران هستید و بعد می توانید بی طرفانه به بهبود وضع بپردازید.

10. مراقب خودتان باشید. زیاد استراحت کنید. برنامه غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید. وقتی بدن و ذهن خود را پرورش دهید، راحت تر می توانید مسائل را بررسی کنید. مواجهه با مسائل پیش بینی نشده آسان تر می شود.

11. نعمت هایی را که دارید، بشمارید. چیزهای زیادی است که بابت آن شکرگذار باشید. به اطراف نگاه کنید. انسان در جهان زیبایی زندگی می کند. می توان شکرگذار داشتن تندرستی، خانواده، ذهن، کشور، خانه، شغل و حتی چیزهای کوچک تر بود.

12. بر افکار خود نظارت کنید. مراقب افکار خود باشید و آماده باشید تا افکار مثبت را جایگزین نگرانی ها کنید.

فنون زیادی وجود دارد که با استفاده از آن می توان از نگرانی دست برداشت. نکته مهم استفاده منظم از آنها تا هنگامی است که رفتار جدید به عادت تبدیل شود. این گفته را به یاد داشته باشید که آرامش، گهواره قدرت است.

وحیدرضا نعیمی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *