عشق در زندگی زناشویی

عشق در زندگی زناشویی

هر پیوندی با عشق آغاز می شود و زن و شوهر با تمام وجود می خواهند که در طول زندگی مشترک بتوانند همان شور و التهاب روزهای نخستین آغاز زندگی شان را حفظ کنند.
واقعیتی که وجود دارد این است که ماهیت زندگی مشترک اصلا این اجازه را نمی دهد که در طول زندگی زن و شوهر بتوانند همانند روزهای اول زندگی کنند. زیرا ماهیت ارتباط در طول زمان تغییر می کند.
مثلا زمانی که دو نفر یکدیگر را ملاقات می کنند و اولین جرقه های علاقمندی بین آنها زده می شود، تمام تلاش خود را می کنند که اطلاعاتی درباره یکدیگر به دست بیاورند در حالی که بعد از ازدواج این نوع حرکات کلا منتفی است و البته بسیاری اتفاقات دیگر نظیر این.
پروسه زندگی را می توان به دوره رشد یک کودک تشبیه کرد. فرزند 6 ماهه، 6 ساله، 12 ساله و 20 ساله ی شما در هر یک از این دوره ها فرزند شما است اما در هریک از این مراحل بنا بر مقتضیات سنی اش نوع خاصی از تربیت و رفتار شما را می طلبد.
زندگی زناشویی هم دقیقا همینطور است زندگی، همان زندگی شماست اما در هر دوره ای شرایط و مقتضیات خود را دارد.

عشق چیست؟
در ابتدا بیایید با هم نگاهی به موضوع و ماهیت عشق داشته باشیم. متاسفانه باید با صراحت گفت که کمتر کسی مفهوم عشق را می داند و اکثر ارتباطاتی که از آن به عنوان عشق یاد می شود تنها گرایش های زودگذری است که بر اثر جاذبه های ظاهری بین دو نفر ایجاد می شود.
وقتی دو نفر می توانند ادعای عاشق شدن را داشته باشند که به ظرفیت های لازم عشق ورزیدن رسیده باشند و هنر عشق ورزی را آموخته باشند، نه اینکه ادای انسان های عاشق را در بیاورند.
عشق های موجود عموما عشق های زودگذر و بیمارگونه ای هستند که تازه در شکل تند و پرحرارت خودش می بینیم که عشق ها نتیجه نیاز و احتیاج افراد است یعنی به میزانی که یک نفر بتواند نیازهای جسمی، عاطفی، روانی و اجتماعی یک نفر را برآورده کند به همان اندازه مورد عشق وی قرار می گیرد که متاسفانه این هم فقط یک احساس از سر نیاز است.

راههای حفظ عشق و علاقه در زندگی مشترک
حال با فرض اینکه زن و شوهری با درکی درست از عشق، یکدیگر را دوست دارند و سعی در حفظ این عشق دارند، باید شرایطی را در زندگی رعایت کنند.

• شرط اول و اساسی این است که زن و شوهر باید به عشق و همسر خود صددرصد متعهد و پایبند باشند. یعنی برای زن، همه مردهای دیگر و برای مرد، همه زنهای دیگر، موضوع شان کاملا منتفی باشد و همه دیگران فقط انسان هستند و دیگر زن و مرد بودن آنها اهمیتی ندارد. این نوع نگاه و این نوع عملکرد یعنی ارایه تعهد تمام و کمال به همسر خود.
همسر شما باید برای شما یک موجود کاملا خاص، یگانه و منحصر به فرد باشد و همان طور که هیچ مادری در هیچ شرایطی حاضر نیست فرزند خود را با فرزند دیگری عوض کند، نگاه شما هم نسبت به همسرتان نگاه یگانه و خاص باشد.

• شرط دوم اینکه زن و شوهر با صداقت تمام با یکدیگر رفتار کنند و همه چیز را تمام و کمال به هم بگویند. هرگز هیچ چیز را کنترل نکنند و هیچ چیز را به هیچ دلیلی از همسر خود پنهان نکنند و با صراحت و صداقت کامل همه اتفاقات را با هم در میان بگذارند.
حتی در مورد کاری که می دانید اگر همسر شما بفهمد آن را انجام داده اید، ناخشنود می شود، باز هم پنهان کاری جایز نیست. هرگز در زندگی رُل بازی نکنید. روزی که زن و شوهر برای هم نقش بازی کنند همان روز دیگر از عشق بین آنها خبری نیست و عشق جای خود را به بازی داده است.

• شرط سوم می گوید باید عشق را با تمام وجود حس کرد و هر آنچه را که مربوط به آن است ابراز کرد. بیان حس و حال خوب مربوط به عشق از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا همسر شما باید بداند تا چه اندازه در زندگی مشترک موفق شده رضایت خاطر شما را فراهم آورد. پس مهم نیست به چه روشی اما حتما حس و حال خوب خود را از عشق موجود و از بودن در کنار همسر خود در زندگی زناشویی بیان کنید.

• شرط چهارم این است که هر یک از زوجین خواسته هایشان را مشخص و صریح بیان کنند. مثلا اگر زن به هر دلیلی خسته است و نمی تواند شام درست کند، خیلی روشن و صریح بخواهد که شام را در رستوران بخورند نه اینکه بگوید “او که می داند من خسته ام و نمی توانم غذا درست کنم، خودش باید پیشنهاد رفتن به رستوران را بدهد” یا اتفاقات و جملاتی نظیر این. عشق یعنی ابراز صریح و آشکار درخواست ها.

• شرط پنجم که بسیار هم با اهمیت است قدرشناسی است. سعی کنید جملات خود را با “لطفا” شروع کرده و با “سپاسگزارم” به پایان ببرید. هیچیک از زن و شوهر حق ندارند خستگی خود را به رخ دیگری بکشند و ارزش کار همسر خود را نادیده بگیرند. متاسفانه بسیاری از خانواده ها در حسرت این قدردانی و قدرشناسی می سوزند.

• شرط ششم این که همسر شما همیشه و همه جا برای شما اولویت اول باشد. حتی فرزندان و اعضای خانواده شما جایگاه بعد از همسرتان را می توانند داشته باشند. “اولویت اول بودن” به این معناست که همواره در شرایط مساوی اول باید همسرتان و خواسته های او را انتخاب کنید.
اگر مثلا برای گذران ساعاتی از یک بعدازظهر تعطیل برنامه ریزی می کنید و مثلا بچه ها پیشنهاد پارک می دهند و همسرتان پیشنهاد سینما می دهد، شما بدون تردید باید انتخاب همسر خود را قطعی کنید و گزینه او را انتخاب کنید.

• شرط هفتم دفاع از جنبه های شکننده و آسیب پذیر همسر است. یعنی اگر به عنوان مثال همسر شما نسبت به وزنش حساسیت دارد، هیچگاه نباید در مورد وزن او صحبت کنید. در هر جمعی هم که صحبت از وزن پیش آمد با زیرکی و باهوشی که از سر توجه و دقت شما به همسرتان است، موضوع را عوض کنید.
به هیچ وجه نباید حتی تحت عنوان شوخی، حساسیت های همسر خود را به سخره بگیرید. دقت داشته باشید که عشق شوخی بر نمی دارد.

• شرط هشتم این که در طول زندگی در کنار همسر خود باشید و سعی کنید هر آنچه را که او می خواهد انجام دهید نه آنچه را که خود می پسندید زیرا اصل عاشقی بر دوست داشتن دیگری و دوست داشتن خواسته هایش استوار است.
در مورد تربیت فرزندان به آنچه که درست است عمل کنید اما در مورد همسر به آنچه که او تمایل دارد عمل کنید.

• و بالاخره اینکه در هر شرایط رابطه جنسی خود را با همسرتان حفظ کنید زیرا یکی از عوامل تحکیم پیوند زناشویی و بقای زندگی مشترک است. با علم و اطلاع کافی در مورد آن، این ارتباط را به بهترین شکل خود حفظ کنید.

زندگی زناشویی بسان نهالی است که نیازمند مراقبت دایم است تا روز به روز قوی تر شده و همه اعضای خانواده در سایه آن بیارامند. در حفظ آن دقت کنید که در غیر اینصورت رابطه زناشویی ابتدا به کم توجهی، بعد به بی توجهی، سپس به بی اهمیتی یا بی ارزشی و در نهایت به بی علاقگی و بی تفاوتی منجر می شود که رسیدن به این مراحل خود آغاز بسیاری از مشکلات است.

زهره بانی
***

یک دیدگاه برای عشق در زندگی زناشویی

  1. moshavere گفت:

    اگر قرار است به‌زودی ازدواج کنید یا مدت‌های طولانی از ازدواج شما می‌گذرد، باید بدانید که در مسیر ازدواج پستی‌ها و بلندی‌هایی را تجربه می‌کنید. دوره‌های پراسترس، خستگی، دعوا با همسر و عدم برقراری ارتباط مؤثر با او بخشی از این مسیر می‌باشند. دستیابی به داشتن تجربه یک ازدواج موفق همانند هر کار و هدف دیگر مستلزم صرف تلاش و کوشش است. اما منظور از وظایف ازدواج شستن ظروف و خرید لوازم منزل نیست. تلاش‌هایی که منجر به یک ازدواج موفق می‌شوند شامل کارهایی است که در عین مفرح بودن می‌توانند درمان‌بخش هم باشند.
    در تحقیقی که مشاوران روانشناسی انجام دادند، از همسران خوشبخت خواسته شد راز ازدواج موفق خود را فاش کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *