عوارض پوستی شوینده ها

عوارض پوستی شوینده ها

شایع ترین مشکلات پوستی که در خانه تکانی ها و معمولا در روزهای پایانی سال افراد را مبتلا می کند اگزماهای تماسی، تحریکی و آلرژیک است که به دلیل تماس بیش از حد با مواد شیمیایی و به علت شست و شوی مداوم دست با مواد شوینده نامناسب مانند صابون های مایع در افراد ایجاد می شود. از عوارض عمده آن ایجاد خشکی و تورم در پوست دست افراد عنوان می شود که معمولا پوست دست ها دچار قرمزی، خارش و پوسته ریزی می شود.

استفاده بیش از حد از شوینده های قوی مانند وایتکس، همچنین بدون استفاده از دستکش به پوست دست آسیب های جدی وارد می کند که شایع ترین این آسیب اگزمای تماسی نوع تحریکی است.

همچنین افراد هنگام استفاده از جوهر نمک باید نکات خاصی را مورد توجه قرار دهند، زیرا در برخی موارد دیده شده است که افراد بدون استفاده از دستکش و در تماس مستقیم با شوینده ها دچار ایجاد گوشت های اضافه یا عارضه کلوئیدی در ناحیه پوست دست حتی پوست صورت نیز شده اند. زیرا شوینده هایی مانند جوهر نمک که یک اسید پاک کننده قوی محسوب می شود هنگام استفاده از آن برای تمیز کردن سطوحی مانند ظرفشویی، کاشی، سرامیک و کفپوش های حمام، توالت و آشپزخانه هنگام ریختن در آن مکان ها قطراتی از این مواد شیمیایی روی پوست دست و صورت پاشیده و در آن نواحی سوختگی های شدیدی را ایجاد می کند.

از شایع ترین آسیب های پوستی مواد شوینده می توان به آسیب های آلرژیک اشاره کرد که افراد را دچار اگزماهای تماسی می کند. در برخی موارد دیده شده است که افرادی که از دستکش های لاتکس در زمان کار با مواد شوینده استفاده می کنند ممکن است به مواد آن آلرژی داشته باشند و عوارضی مانند خارش، تورم در محل تماس با پوست ایجاد شود که در صورت تشدید و استفاده طولانی مدت و به مرور زمان عوارض ناشی از آن تمام پوست بدن را دچار قرمزی و تورم می کند.

به افرادی که زمینه ابتلا به بیماری های آلرژیک دارند توصیه می شود با مواد شوینده قوی کمتر تماس داشته باشند زیرا این دسته از افراد ممکن است به اگزمای سرشتی دچار شوند زیرا نسبت به مواد شیمیایی حساسیت بیشتری داشته و بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

به آنها توصیه می شود از شوینده های ملایم مانند شامپو و صابون بچه برای شست و شوی دست ها استفاده کنند. همچنین از پاک کننده های غیرصابونی مانند (پن ها) استفاده کنند تا چربی مختصر پوستشان از بین نرود تا پوست آنها دچار خشکی، سوزش و خارش نشود.

همچنین می توانند هنگام مبتلا شدن به خشکی پوست از چرب کننده هایی مانند وازلین استفاده کنند و به صورت جدی از استفاده و تماس با مواد شیمیایی و پاک کننده های قوی بدون دستکش پلاستیکی و ماسک جدا خودداری کنند.

«دکتر بهروز باریک بین متخصص پوست و مو عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی»
***

3 دیدگاه برای عوارض پوستی شوینده ها

  1. فاطيما رحيمي گفت:

    سلام ببخشید میخواستم یه راهنماییم بکنید من حموم خونمو با اسید من شستم به مدت ٢ ساعت تمام در و دیوارشو اسید زدم با دستکش پلاستیکی یه بار مصرف البته با آب قاطیش کردم و بعد از دو سه ماه دستها و پاهام شروع به خشک شدن شدید و ترکهای عمیق شده و هنوزم درگیرشم
    بعضی ها میگن پسوریازیسه ولی هر جایی از دست و پام که خوب میشه دیگه به اون حالت بر نمیگرده میخواستم راهنماییم کنید

    • کدبانوی ایرانی گفت:

      دوست عزیز هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.. اطلاعات درج شده در سایت فقط جهت آگاهی خوانندگان هست و برای مسائل پزشکی حتما باید به متخصص رجوع شود.

  2. lida گفت:

    میدونستین تو مایع های ظرفشویی یه سری مواد مضر مثل هگزا کلروفن و تریکلوزان و … هستش که باعث از بین رفتن باکتری های مفید معده و پوست میشه؛ این مواد باعث آسیب به جنین و تحریک اعصاب مادر و جنین میشه.
    ولی الان یه سری مایع ظرفشویی وارد ایران شده که این مواد رو ندارن و به فکر مادران عزیز و کودکان دلبندشون هستن.
    مایع های ظرفشویی آکورد فابریک با قیمت خیلی مناسب و قدرت بالا بدون داشتن هیچ یک از این مواد مضر برای مادر و کودک در ظرف های 1 و 13 لیتری ارائه می شود.
    09192135847

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *