محافظت از پوست خشک با قانون 3 دقیقه ای

محافظت از پوست خشک

مراقبت از پوست و انجام روش های صحیح برای حفظ سلامت آن اهمیت دارد. این مراقبت در پوست های خشک اهمیت ویژه تری دارد، زیرا پوست های خشک حساس تر بوده و شکننده تر هستند به همین علت زودتر دچار چین و چروک می شوند و تحریک پذیرتر هستند.

با این حال متخصصان پوست معتقد هستند مهم نیست پوست چقدر خشک است، بلکه مهم این است که از پوست خشک چگونه مراقبت شود. یکی از مهم ترین نکات پاکسازی ملایم پوست های خشک در شب است. آرایش، کرم های ضدآفتاب، باکتری ها، سلول های مرده پوست، خاک و ذرات موجود در آلودگی هوا است که در طول روز روی پوست باقی مانده است و موجب ایجاد التهاب در پوست می شود.

آنان به افرادی که دارای پوست خشک هستند، توصیه می کنند صورت خود را با آب تنها صبح هنگام شست و شو دهند و برای پاک کردن پوست در شب از پاک کننده های ملایمی که دارای مرطوب کننده هستند، استفاده کنند.
پوست های خشک پس از پاک شدن با این پاک کننده ها، نرم و صاف باقی خواهند ماند. بنابراین اگر پس از مصرف یک پاک کننده، پوست بیش از حد خشک و تحریک شد، نشانه آن است که این پاک کننده مناسب پوست خشک نیست.
پاک کننده های خشن صابون دار نوار روغنی و مرطوب کننده ای را که به طور طبیعی در پوست وجود دارد از بین برده و باعث خشکی، سوزش و التهاب می شود.
آنان توصیه می کنند قبل از مصرف یک پاک کننده علاوه بر پرهیز از صابون های تند باید به مواد شیمیایی، میزان الکل موجود و رایحه و عطر آن توجه کرد. صابون های ضدباکتری پاک کننده های لایه بردار نیز باعث خشکی پوست می شوند.

آب و پوست خشک
دوش و حمام باعث رطوبت بیشتر پوست می شود ولی استفاده از آب داغ چربی و رطوبت طبیعی پوست را از بین برده و عامل خشک شدن بیشتر آن خواهد بود. بنابراین حمام گرم باید در کمتر از 10 دقیقه انجام شود. در طول دوش گرفتن بهتر است در حمام بسته نگه داشته شود تا بخار موجود در فضا رطوبت بیشتری را به پوست برساند.

روش شست وشو
پوست خشک نباید هنگام شست وشو تحریک شود بنابراین باید از هرگونه اصطکاک توسط اسفنج یا لیف و شست وشو دهنده هایی که دارای اسکرابر هستند، خودداری شود.
بهترین راه شستن پوست های خشک استفاده از دست است. شست وشوی پوست خشک با دست باید به آرامی صورت گیرد و حالتی دایره مانند و ماساژگونه داشته باشد. این روش به خصوص در اطراف چشم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا مالش شدید پوست در پاره ای از مواقع موجب تحریک و التهاب آن خواهد شد. استفاده از آب ولرم و حوله پنبه ای تمیز توصیه می شود.

مرطوب کننده ها
استفاده از مرطوب کننده ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پوست های خشک باید در طول روز دو تا سه بار مرطوب شوند.
قانون سه دقیقه در مورد پوست های خشک باید به خوبی اجرا شود. پاک کردن سه دقیقه ای در شب و شست وشو در صبح باید مورد توجه قرار گیرد.
همچنین کرم ها و روغن ها موثرتر از لوسیون ها بر پوست خشک عمل می کنند. گلیسیرین، پروپیلن، گلیکول، وازلین، لانولین، روغن های معدنی و… با تشکیل یک لایه روی پوست به عنوان مانعی برای از بین رفتن رطوبت و آب پوست می شوند. به همین علت یکی از بهترین روش های درمانی برای پوست خشک به شمار می روند.

متخصصان توصیه می کنند قبل از مصرف هر مرطوب کننده ای بهتر است کمی از آن را روی بخش کوچکی از ساعد بمالید، در صورتی که هیچ علامتی مانند سوختگی و نیش زدگی و التهاب ایجاد نکرد، آن را روی پوست صورت بمالید.

محبوبه کافی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *