مراقبت از فرش زیر پایمان

مراقبت از فرش زیر پایمان

اکثر ما ایرانی ها در هر وضعیت مالی که باشیم سعی می کنیم که در منازلمان فرشی پهن کنیم.

مهم نیست که این فرش چه قیمتی داشته باشد، اما نفس عمل برای ما که همان پهن کردن فرش است سالیان سال است که ادامه دارد. آیا می دانید چطور باید از این دارایی خود نگهداری کنید و چفدر در مورد آن اطلاعات دارید؟

• فرش ها هفته ای یک بار باید جارو شوند. این عمل باعث بالا رفتن عمر فرش شما می شود زیرا از جرم گرفتن رشته های آن جلوگیری می کند. هر چند هفته یک بار نیز وقت بیشتری بگذارید و دور آن را که امکان جمع شدن آلودگی وجود دارد به خوبی غبار رویی کنید.

• جارو کشیدن فرش خود را با قسمت کردن آن به تکه های کوچک در ذهنتان با دقت بیشتری انجام دهید.

• برای جارو کردن فرش عجله نکنید به خصوص اگر صاحب فرش های پرز بلندی همچون گبه ها هستید، زیرا آلودگی در آنها دیرتر از بین می رود. دسته جاروی خود را از یک نقطه خاص چندین بار عبور دهید تا مطمین شوید غبارها کاملا گرفته شده اند.

• نقاطی را که در دسترس تر است و معمولا جلوی راه و رفت و آمد است را با دقت بیشتری جارو بکشید.

• برای جلوگیری از بوی بد مقداری جوش شیرین را به کیسه جاروبرقی خود اضافه کنید.

تمیز کردن نقاط کثیف فرش:

اولین چیزی که هنگام ریختن هر چیزی روی فرشتان پیشنهاد می کنیم این است که سریعا آن را بشویید. اگر همان لحظه که چیزی روی فرشتان ریخته است آن را پاک کنید امکان از بین رفتن جای آن بیشتر وجود دارد. در ضمن از نکات زیر غافل نشوید:

• قبل از اضافه کردن هر شوینده ای با ناخن خود ماده افتاده روی فرشتان را بردارید.

• در قسمت کوچکی از فرشتان ماده پاک کننده را امتحان کنید تا مطمین شوید آسیبی به فرشتان نمی زند.

• نقطه لک شده را نسابید زیرا ممکن است کثیفی به نقاط دیگر فرشتان سرایت کند.

• ماده تمیز کننده را از بیرون از لک به سمت آن بریزید تا کثیفی به نقاط دیگر نرسد و پس از انجام کار فورا آن نقطه را با دستمال خیس پاک کنید.

• اگر احساس کردید پس از خشک کردن نقطه شسته شده هنوز فرشتان خیس است یک حوله نازک را روی نقطه خیس قرار داده و جسم سنگینی را روی آن بگذارید.

راه حل هایی برای لک های خاص:

لکه های اسیدی: این لکه ها که ممکن است حتی با ریختن مقداری سرکه پدید آیند به عکس العمل سریع شما نیاز دارند. فورا روی آن مقدار کمی جوش شیرین و آب بریزید و سپس مقدار بسیار کم محلول رقیق آمونیاک و آب اضافه کنید. دقایقی بعد فرش را آب بکشید و آن را جارو بزنید.

لکه خون: تا آنجا که می توانید آن را با پارچه ای جذب کنید. سپس یک قاشق چایخوری از مواد شوینده را با یک قاشق همان اندازه سرکه سفید مخلوط کرده و مقداری آب ولرم بریزید تا مایع رقیقی بدست آید. آنگاه آن را به نقطه لک بمالید و بگذارید خشک شود و به آرامی جارو بکشید.

کره: هر چقدر می توانید از کره را با دست خود بردارید و سپس مقدار کمی محلول شوینده را به محل بمالید و بگذارید خشک شود.

مایع شمع: فورا مقداری یخ را روی لک آب شمع بگذارید زیرا باعث یخ زدن شمع می شود و به راحتی از روی فرش کنده می شود.

آدامس: سریعا به روش مایع شمع آن را سرد کنید تا به راحتی کنده شود.

شکلات و قهوه: سریعا آن را از روی فرش بردارید و دقیقا به روش لکه های خون و با استفاده از مواد شوینده و آب و سرکه سفید آنرا تمیز کنید.

لک آبرنگ: بلافاصله روی آن جوهر خشک کن قرار دهید و آن را با اتو گرم کنید تا لک را به خود بکشد. سپس از مواد شوینده استفاده کنید و دقایقی بعد آنرا بشویید.

لک میوه: لکه های میوه گاها خیلی سخت پاک می شوند. به محض افتادن میوه آن را بردارید و جای آن را با ناخن بخراشید. سپس به روشهای قبلی و با استفاده از مخلوط آب ولرم و کمی سرکه سفید و مایع شستشوی رقیق آن را تمیز کنید و سپس آب بکشید.

لکه های سس سالاد و آب گوشت: بدون آن که به آنها دست بزنید تا پخش تر شوند، به روش استفاده از آب و سرکه سفید و مایع تمیز کننده اکتفا کنید و سپس آن را تمیز کنید و آب بکشید.

تمیز کردن اساسی تر فرشها:

زمانی می رسد که دیگر تنها جارو زدن این وسایل و زدودن خاک از آن پاسخگو نیست و باید فکر اساسی برای تمیز کردن آن کرد که معمولا این احساس زمانی رخ می دهد که فرش به رنگ سابق نباشد و کرک گرفته باشد و یا آنقدر خاک داشته باشد که شما آن را درک کنید.
یک راه سپردن فرشتان به فرش شویی است و راه دیگر آن که خودتان دست به کار شوید و آن را تمیز کنید. اگر خودتان قصد این کار را کردید به روش زیر عمل کنید:

• ابتدا از اینکه رنگ های بکار رفته در فرشتان نمی روند مطمئن شوید. با یک حوله کوچک که به مایع تمیز کننده فرشتان آغشته است قسمت کوچکی از فرش را که دیده نمی شود را با نگه داشتن حوله روی آن امتحان کنید. اگر رنگها به حوله منتقل نشده بود می توانید کارتان را شروع کنید.

• ابتدا فرش را خوب جارو کنید و لکه های روی آن را به روشهای بالا کم رنگ کنید.

• قبل از استفاده از شامپوی فرش روش استفاده از آن را دقیق بخوانید.

• شامپو را به آرامی روی فرش بمالید.

• اگر پایه های لوازم دیگر منزلتان به شامپو آلوده شدند فورا آنها را تمیز کنید.

• پس از شامپوی فرش، کشیدن حوله نمدار را فراموش نکنید.

• تا زمان خشک شدن فرشتان روی آن راه نروید.

مشکلات خاص فرش:

• اگر فرش شما به دلایلی دچار سانحه ای همچون لک های پاک نشدنی شد می توانید پایه صندلی را روی آن نقطه قرار دهید.

• اگر به خاطر پاک کردن یک لکه مقداری از رنگ فرشتان کم رنگ شده است مقداری رنگ اکرولیک یا جوهر رنگ مورد نظر را با احتیاط روی پرز های فرشتان بچکانید.

• اگر پرزهای قسمت هایی از فرشتان به خاطر قرار گرفتن طولانی مدت پایه های وسایلتان دچار تورفتگی شده است با حفظ فاصله اتوی بخار خود را روی محل بگیرید و اگر جنس پرزهای فرشتان مواد مصنوعی است مراقب آب شدن آن باشید.

• اگر چله های فرشتان کوتاه شده و یا از بین رفته اند سعی در بیرون کشیدن آن نکنید زیرا به فرشتان آسیب می رسد بلکه آنها را با قیچی هم اندازه کنید.

• اگر قسمت کوچکی از فرش شما سوخت، پرزهای سوخته شده را بچینید. سپس مقداری چسب را به کف فرش و محلی که سوخته است بمالید. مقداری پرز را از فسمتهای دیگر فرش بطور نا محسوس بردارید و روی چسب بگذارید. محل سوخته شده کمتر به چشم می آید.

به هر حال امیدواریم با استفاده از این روشها بتوان از دور ریختن فرش و پرداخت پول برای جایگزین کردن فرش جدید جلوگیری نمود.

المیرا صدیقی
***

یک دیدگاه برای مراقبت از فرش زیر پایمان

  1. shahla گفت:

    گاهی لکه میمونه من بارها امتحان کردم وقتی فرستادم قالیشویی متخصص اوکی شد بدون آسیب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *