مهار افسردگی با خوراکی های خوشمزه

مهار افسردگی با خوراکی های خوشمزه

کمتر کسی است که از نقش تغذیه صحیح و استفاده از یک رژیم غذایی متعادل، برای حفظ سلامت آگاه نباشد و نداند رژیم غذایی نامناسب چه مشکلاتی را برایش ایجاد خواهد کرد.

با این حال شاید عجیب به نظر برسد اگر بگوییم رژیم غذایی نامناسب نه تنها عاملی برای ایجاد بیماری های مختلف جسمی است که می تواند باعث بروز مشکلات روحی و روانی نیز بشود؛ بنابراین با استفاده از رژیم غذایی مناسب و متعادل می توان از بروز اختلالات و بیماری هایی مانند افسردگی، اضطراب، بی خوابی و… پیشگیری کرد یا آنها را تا حدی بهبود بخشید.

وقتی صحبت از اهمیت تغذیه صحیح و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می شود، بیشتر افراد به فکر پیشگیری از بیماری های جسمی مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و… هستند و اصلا به سلامت روح و روان شان فکر نمی کنند، در حالی که با تغذیه صحیح می توان از بروز این گروه بیماری ها هم پیشگیری کرد.

تغذیه نادرست نه تنها می تواند سلامت جسم انسان را با مشکل مواجه کند، بلکه روح و ذهن او را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

یکی از شایع ترین بیماری هایی که در این زمینه با آن روبه رو هستیم، افسردگی است. معمولا افرادی که دچار افسردگی می شوند برای درمان به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه می کنند تا با استفاده از تکنیک های رفتاردرمانی یا داروهای مخصوصی که پزشک تجویز می کند، بیماری را کنترل و آن را درمان کنند. ولی کمتر کسی است که پس از بروز افسردگی به متخصص تغذیه یا کارشناس رژیم درمانی مراجعه کند. در حالی که رژیم غذایی و تغذیه نیز نقش بسیار مهمی در درمان و حتی پیشگیری از مشکلات روحی، روانی مانند افسردگی دارد.

افرادی که میزان امگا3 خونشان کاهش پیدا می کند معمولا علائمی از افسردگی را بروز می دهند. علاوه بر این باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که چاقی می تواند موجب بروز افسردگی شود؛ در واقع فردی که چاق است، روابط اجتماعی اش نیز کمتر می شود و همین انزوای اجتماعی می تواند عاملی برای ایجاد افسردگی باشد.

اما شاید این سوال برای شما هم مطرح شود که رژیم غذایی متعادل در پیشگیری از بروز افسردگی موثر است یا می تواند در درمان آن هم به فرد مبتلا کمک کند؟

تغذیه صحیح هم می تواند از بروز افسردگی پیشگیری کند و هم در درمان آن موثر است؛ همان طور که می دانیم در مراسم عزاداری معمولا از مواد غذایی شیرین مانند حلوا و خرما بیشتر استفاده می شود، چون استفاده از شیرینی جات موجب افزایش میزان هورمون سروتونین در خون خواهد شد و با توجه به این که سروتونین هورمونی شادی آور و آرامش بخش است، می تواند برای افرادی که ناراحت هستند، موثر باشد.

به همین دلیل افراد افسرده تمایل بیشتری به مصرف مواد غذایی شیرین دارند، اما این مطلب به هیچ وجه به معنای نادیده گرفتن روند درمان افسردگی و استفاده از مواد غذایی شیرین برای درمان نیست.

معمولا وقتی افراد به دوره سالمندی می رسند، بیشتر اعضای خانواده به فکر پیشگیری از بروز بیماری های مختلف یا درمان این بیماری ها هستند؛ بیماری هایی مانند مشکلات قلبی، آرتروز، دیابت و… اما کمتر کسی است که به افسردگی سالمندان توجه داشته باشد و برای درمان این مشکل نیز اقدام کند. در حالی که متخصصان اعتقاد دارند افسردگی دوران سالمندی نیز مشکل مهمی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

افسردگی های پس از زایمان و همچنین افسردگی های دوران سالمندی موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و مشخص شده است این افراد با مصرف منابع غنی از امگا3 مانند گردو و ماهی و همچنین مصرف مکمل های امگا3، می توانند این مشکل را تا حدی بهبود بخشند.

مقابله با استرس به کمک مواد غذایی
کمتر کسی است که تا به حال استرس را تجربه نکرده باشد و نداند اضطراب چه وضعیتی ایجاد می کند. اما تا به حال به این فکر کرده اید که با استفاده از مواد غذایی، با استرس و اضطراب تان مقابله کنید؟ اگر فکر می کنید مواد غذایی در این زمینه نقشی ندارد، باید بدانید اشتباه می کنید و اینجا هم می توانید از مواد غذایی کمک بگیرید.

افت قند خون یکی از عوامل مهمی است که باعث ایجاد استرس می شود. بنابراین توصیه می شود هنگامی که احساس می کنید استرس دارید و مضطرب هستید، حتما با استفاده از مواد غذایی مناسب، قند خون خود را کنترل کنید.

در چنین شرایطی اگر از قندهای ساده استفاده کنید، قند خونتان افزایش می یابد و با ترشح انسولین، ناگهان قند خون افت می کند. در نتیجه استرس و اضطراب شما تشدید شده و قندرسانی به مغز هم کاهش می یابد.

بهتر است به جای استفاده از آب نبات و شکلات در جلسه امتحان و هنگامی که استرس دارید از میوه های خشک مانند توت، انجیر و خرما کمک بگیرید که حاوی فیبر نیز هست. در واقع برای پیشگیری از افت قند خون و به دنبال آن ایجاد استرس، باید از مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه تازه و میوه خشک استفاده کنید.

بخور و نخورهایی برای حفظ آرامش
توصیه می شود افرادی که هنگام شب خواب آرام و مناسبی ندارند، قبل از خواب یک لیوان شیر ولرم همراه با خرما مصرف کنند، چون این مواد هر دو آرامش بخش است و می تواند به داشتن خواب راحت کمک کند.
برگ های کاهو هم با افزایش میزان هورمون سروتونین می تواند موجب ایجاد آرامش شود و مصرف موز نیز در این زمینه فوق العاده است.

مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه، نسکافه یا نوشابه های کافئینه با افزایش میزان استرس می تواند آرامش فرد را مختل کند و به همین دلیل مصرف آنها توصیه نمی شود.

افرادی که کارهای ذهنی سنگین دارند یا می خواهند برای امتحان آماده شوند، هیچ وقت نباید قبل از آن از محصولات حاوی کافئین استفاده کنند. همچنین مصرف فرآورده هایی که حاوی ادویه و مواد افزودنی است نیز می تواند استرس فرد را افزایش دهد.

جام جم – نیلوفر اسعدی بیگی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *