نشانه های آلزایمر

نشانه های آلزایمر

اگر این 9 نشانه را در خودتان می بینید برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنید. اگر چه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما تشخیص زودهنگام آن می تواند سرعت پیشرفت بیماری را کم کند و امید به زندگی طولانی و بهتر را تقویت کند.

1. آیا فراموش می کنید صبحانه چه خورده اید؟ با این که فراموش کردن یکی از علایم بیماری آلزایمر است اما فراموش کردن درجات مختلفی دارد: اینکه برنامه کاری یک روز همسرتان را فراموش کنید، ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. فراموش کردن قرار دندانپزشکی کاملا طبیعی است.

2. ناتوانی در محاسبه ساده اعداد و فراموش کردن توالی اعداد یکی از نشانه های آلزایمر است. مثلا اگر نتوانید دو برابر مواد لازم برای یک غذا را در 3 ثانیه محاسبه کنید و یا در حساب و کتاب های خرید روزانه سردرگم شوید باید آلزایمر را جدی بگیرید.

3. از انجام کارهای روزانه مشوش می شوید؟ آیا مثلا کار با مایکروفر هر بار برایتان سخت است؟ آیا هر روز از رانندگی می ترسید؟ اگر این موارد همیشه تکرار می شوند و در شما هراس ایجاد می کنند باید به پزشک مراجعه کنید.

4. آیا بعد از قرمز شدن چراغ راهنمایی یک دفعه یادتان می آید که باید ترمز می کردید؟ یکی از علایم بیماری آلزایمر این است که شما رابطه ها و علت و معلول را درک نمی کنید.

5. آیا گوشی موبایلتان را در مکان های بی ربط جا می گذارید؟ مثلا آن را داخل یخچال یا در جعبه داروها جا می گذارید و هر چقدر فکر می کنید به یادتان نمی آید؟ طبیعی است که گاهی وسایلتان را جا بگذارید و فراموش کنید که آن را کجا گذاشته اید، اما طبیعی نیست که ذهن شما از تلاش برای یافتن چیزی خسته شود و مدام وسایل را در مکان های بی ربط بگذارید.

6. آیا برایتان پیش آمده که از یک تقاطع شلوغ بدون توجه به ماشین ها عبور کنید؟ آیا در حالی که خودتان غذا پخته اید برایتان سوال پیش می آید که چه کسی آن را پخته است؟

7. آیا واژه ها را اشتباه به کار می برید در حالی که پیش از این اینگونه نبوده اید؟ آیا نمی توانید اندیشه ها و خواسته هایتان را درست بیان کنید و در ابراز احساسات بیش از حد سردرگم می شوید؟

8. آیا در حالی که فردی اجتماعی بوده اید علاقه تان را به بودن در جمع ها از دست داده اید؟ آیا از کار کردن که همیشه دوست داشتید فرار می کنید؟ آیا نمی خواهید برنامه ورزشی پایان هفته را مثل همیشه انجام بدهید، به کلاس مورد علاقه تان نمی روید، احساس ناامیدی می کنید، بی دلیل می ترسید یا هیجان زده می شوید و افسردگی مزمنی دارید؟

9. اگر دیابت دارید باید نسبت به بیماری تان حساس تر باشید زیرا دیابت خطر ابتلا به آلزایمر را بیشتر می کند. قندخون بالا می تواند سلول های مغزی را تخریب کند. علاوه بر دیابت، بیماری های قلبی و کلسترول بالا نیز می توانند شرایط جسمی را برای ابتلا به آلزایمر فراهم کنند.

اگر بیشتر نشانه های ذکر شده در شما وجود دارد، مراجعه به پزشک را پشت گوش نیندازید و همین فردا اقدام نمایید.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *