نکاتی در رابطه با میز غذاخوری

نکاتی در رابطه با میز غذاخوری

آشپزخانه شما هر چقدر هم که کوچک باشد، باز هم جایی برای قراردادن میز غذاخوری در آن می توان پیدا کرد.
شاید تا سال ها پیش کاربرد میز و صندلی برای صرف وعده های غذایی، کاری تجملاتی و غیر ضروری به نظر می رسید؛ ولی این روزها با توجه به شیوع مشکلات جسمانی و شکایت بسیاری از افراد -به خصوص در سنین میانسالی و کهنسالی- از دردهای استخوانی در نواحی زانو و کمر، متخصصان همواره کاربرد میز و صندلی را به جای نشستن بر سر سفره ضروری می دانند.
در واقع، به این ترتیب دیگر نیازی نیست که زانوها به طور کامل جمع شده و کمر و پشت برای خوردن غذا به حالت خمیده درآیند.

علاوه بر این، پزشکان برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، این شرایط صرف غذا و نشستن صحیح روی صندلی را حتی از سنین کودکی و نوجوانی نیز توصیه می کنند.

البته با توجه به فرهنگ مهمان نوازی ما ایرانیان، در خانه اغلب -در صورتی که فضا اجازه دهد- فضایی به قرار دادن سرویس میز و صندلی غذاخوری اختصاص می یابد؛ یعنی در واقع میز و صندلی غذاخوری عموما جزو سرویس مبلمان به حساب می آید؛ غافل از اینکه وجود این تسهیلات برای اهالی خانواده -که روزی 3 بار به آن نیاز دارند- ضرورت بیشتری دارد.

بهترین مکان برای این منظور نیز آشپزخانه است؛ به خصوص آنکه همزمان با نشستن پشت میز و صرف غذا شاهد درختان و فضای باصفای بیرون هم باشید. کاربرد میز و صندلی در آشپزخانه چندین مزیت مهم دارد.

مزایای میز و صندلی در آشپزخانه
1. میز و صندلی -و در واقع افراد- به مراکز اصلی آشپزخانه یعنی اجاق گاز، یخچال و سینک ظرفشویی نزدیک بوده و در نتیجه شما حین صرف غذا می توانید هر گونه کمبودی را به راحتی -تنها با طی چند قدم- برآورده کنید.

نکته: اگر در محیط آشپزخانه امکان قرار دادن میز و صندلی وجود نداشت، میز و صندلی غذاخوری را در نزدیک ترین فضا به آشپزخانه قرار دهید.

2. با صرف وعده های غذایی در محیط آشپزخانه، در فضاهای دیگر خانه ریخت و پاشی نشده و در ضمن تمیزکاری در این محیط نیز به جهت نوع پوشش ها -به خصوص کفپوش- بسیار راحت تر از دیگر محیط ها انجام می شود. این موضوع در مورد خانواده های بچه دار بسیار حائز اهمیت است.

3. وجود میز و صندلی غذاخوری یا به اصطلاح عام صبحانه خوری در آشپزخانه، باعث ایجاد رابطه بیشتر بین اهالی خانواده می شود؛ به این ترتیب وقتی خانم خانه در حال پخت و پز است و بقیه اعضای خانواده نیز کاری برای انجام دادن ندارند، روی صندلی ها نشسته و همزمان با صحبت کردن با خانم خانه در آن چند ساعت حضور در خانه، ارتباط ها نزدیک تر خواهد بود.
به علاوه، این میز گاهی حتی نقش میز تحریر را برای بچه های دبستانی-آن هم هنگام انجام تکالیف و دیکته های شبانه- ایفا می کند. به این صورت مادر خانه می تواند همزمان با انجام کارهای مربوط به آشپزی، به تکالیف فرزند محصلش نیز رسیدگی کند.

نکته: این 2 مورد اخیر در مورد آشپزخانه های با سیستم باز -که پیشخوان به عنوان میز غذاخوری محسوب می شود- نیز صدق می کند.

4. علاوه بر موارد فوق، این میز به عنوان میز کار در آشپزخانه نیز به حساب آمده و خانم خانه می تواند به جای ایستادن در پشت یکی از سطوح کابینتی برای انجام کارهای مربوط به آماده سازی آشپزی، به صورت نشسته روی صندلی و در پشت میز کارهایش را انجام دهد که این موضوع در حفظ سلامت او بسیار مفید خواهد بود.

5. میز و صندلی های مربوط به آشپزخانه به لحاظ جنس به صورتی هستند که تمیز کردن و شست وشوی آنها به راحتی انجام می گیرد؛ در حالی که اگر شما بخواهید میز و صندلی غذاخوری مهمان را برای خودتان نیز مورد استفاده قرار دهید، امکان لکه دار شدن پارچه صندلی ها -به خصوص در صورت حضور بچه های کوچک در خانه- بسیار زیاد است.

6. یک مزیت بسیار مهم میز و صندلی آشپزخانه در ایام عید است. در این روزها با توجه به اینکه بازار رفت و آمدها بسیار داغ است و معمولا با برنامه ریزی های قبلی نیز انجام نمی گیرد، صرف غذا در محیط جداگانه ای مثل آشپزخانه باعث می شود فضاهای دیگر خانه به هم ریخته نشده و هر آن برای پذیرایی از مهمانان آماده باشد.

محدودیت های مکانی
توضیحات فوق با فرض داشتن فضای کافی در آشپزخانه برای اختصاص یک میز و چند صندلی ارائه شده ولی شاید بپرسید در آشپزخانه کوچک ما که امکان قرار دادن چنین میز و صندلی های مستقلی وجود ندارد، چه باید کرد؟!
پاسخ این است که در چنین شرایطی باید دست به دامان راهکارهای استفاده بهینه از فضا شوید:

میزی جایگزین دیوار
این روزها تبدیل آشپزخانه های بسته به باز، اگرچه منجر به حذف تعدادی از کابینت های دیواری شده و معایبی نیز به همراه دارد ولی با هدف استفاده بهینه از فضا به خصوص در مورد آشپزخانه های کوچک، معمولا در بسیاری از نقشه ها به جای دیوار، پیشخوانی قرار می گیرد که سطحی به عنوان میز غذاخوری به آن متصل است.

به این ترتیب، همه اعضای خانواده با نشستن در پشت میز پیشخوان، از سطح پیشخوان و میز آن به عنوان میز غذاخوری استفاده می کنند.

نکته: در خانه های کوچک که جایی برای قرار دادن میز و صندلی غذاخوری وجود ندارد، این سطح جایگزین خوبی است.

میزهای دیواری
اگر آشپزخانه بسته ای فضای کافی برای قرار دادن میز و صندلی جداگانه را نداشت یا در آشپزخانه اُپن شما میزی به جای دیوار در نظر گرفته نشده بود، نگاه دقیق تری به محیط بیندازید؛ کافی است دیواری خالی حتی در گوشه ای از آشپزخانه وجود داشته باشد.
شما می توانید به راحتی از آن قسمت استفاده کرده و میزی را به صورت ثابت یا متحرک به عنوان میز غذاخوری ترتیب دهید.

برای این منظور نیز با توجه به شرایط مکانی، راهکارهای مختلفی وجود دارد:

1. شما می توانید فاصله خالی بین 2 کابینت یا فرورفتگی ای که در نتیجه ساخت یک کمد قدیمی یا کابینت بزرگ دیواری در دیوار فضای آشپزخانه ایجاد شده است را با نصب طبقه ای به میزی برای اهالی خانواده تبدیل کنید. این طبقه علاوه بر میز غذاخوری، برای کار در آشپزخانه نیز کاربرد دارد.

2. کاربرد میزهای تاشوی دیواری در هر شکل و فرمی که امکان پذیر باشد نیز راهکار خوبی برای تبدیل یکی از دیوارهای خالی به میز غذاخوری است.

شما می توانید با نصب سطحی نیم دایره ای، مستطیل، مربع یا شبیه به اینها روی دیواری که امکان قرار دادن میز و صندلی یا حتی نصب طبقه ای ثابت -به عنوان میز- در آنجا وجود ندارد و اصولا میز ثابت، مانعی برای رفت و آمد و کارهای مربوط در آشپزخانه خواهد بود، میزی موقتی فقط برای زمان صرف غذا فراهم کنید.

میز نیم دایره ای تاشو نمونه ای از آن است. این میز پس از پایان استفاده در راستای دیوار به پهلو جمع شده و هیچ مانعی را ایجاد نخواهد کرد. این راهکار به خصوص برای آشپزخانه های راهرویی بسیار ارزشمند است.
اگر آشپزخانه کم عرض باشد، شما می توانید تخته چوب را به وسیله گونیاهای تاشو به دیوار متصل کرده و پس از پایان استفاده در راستای دیوار آویزان کنید.

نکته: در چنین فضاهایی علاوه بر میز تاشو باید از صندلی های تاشو استفاده کرد.

ترکیب های کم جا
اگر شما خانواده ای 4 یا 5 نفره هستید و فضای داخل آشپزخانه در حالت عادی به اندازه ای است که شما بتوانید یک میز و 4-5 صندلی به طور موقتی در آنجا قرار دهید، از ترکیب های کم جا استفاده کنید.
این قبیل میزها به صورت سطح بزرگ چندتکه ای هستند که تکه ها توسط لولا به هم متصل بوده و به طور کلی میز غذاخوری را تشکیل می دهند که معمولا دایره یا بیضی شکل است.

در بعضی از انواع اینها به همراهشان چهار پایه هایی نیز به جای صندلی دارند که برای آنها نیز جایگاهی در سطح زیرین میز درنظر گرفته شده است.
شما می توانید پس از صرف غذا میز را به کوچک ترین اندازه تبدیل کرده و در گوشه ای از آشپزخانه جای دهید.

کابینت های میزدار
در آشپزخانه های با سیستم باز -که در پیشخوان، سطحی برای میز در نظر گرفته نشده یا اصولا امکان چنین کاری وجود نداشته است- در صورتی که ورودی آشپزخانه به اندازه کافی باز باشد، می توانید سطحی با یک یا 2 پایه بلند به کنار یکی از کابینت های ورودی نصب کنید.

الهام اسماعیلی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *