پاکسازی پوست با بخور

پاکسازی پوست با بخور

یکی از روش های سالم برای پاکسازی پوست، استفاده از بخور به صورت ساده یا همراه با عصاره های گیاهی است که طی آن منافذ پوست باز و به صورت سطحی و عمقی پاک شده و باعث خون رسانی بهتر به پوست می شود.

آلودگی ها، چربی ها و سلول های شاخی از سطح پوست تمیز می شود و پوست مرطوب شده که این رطوبت خود مانع ایجاد چین و چروک ها می شود.

بخور گل ختمی و بابونه

این بخور علاوه بر این که باعث تمیزی و مرطوب شدن پوست می شود، باعث ضدعفونی و روشن شدن و شادابی پوست نیز می شود.

برای این کار مقداری گل ختمی و گل بابونه (گل ختمی دو برابر گل بابونه) را در ظرف آب جوش بریزید و سپس اجازه دهید تا با حرارت ملایم دم بکشد.

در ظرف را بردارید و یک پارچه روی سر خود و ظرف بیندازید و با کمک انگشتان پوست صورت را ماساژ دهید.

بهترین کاری که می توان بعد از این بخور علاوه بر استفاده از انواع ماسک ها انجام داد، استفاده از روغن زیتون و در صورت داشتن جوش در صورت، استفاده از آب لیموترش است که به کمک پنبه آنها را روی پوست بمالید و پس از 30 دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید.

بخور زنجبیل

این بخور علاوه بر این که باعث تمیزی و شادابی پوست می شود، برای دستگاه تنفسی نیز بسیار مفید است. برای این منظور جوشانده غلیظ و بسیار گرم آن استفاده می شود که با انداختن پارچه یا لحاف بر سر، بخار آن را استنشاق کرده و در همان حال پوست صورت را ماساژ دهید و سپس با یک حوله تمیز پوست را تمیز کنید.

این نکته را هم بدانید که پس از بخور دادن می توانید با نوک انگشتان و یک دستمال، جوش های سرسفید و سرسیاه خود را با فشار خالی کنید، ولی نکته مهم آن است که پس از عمل بخور چون منافذ پوست باز می شوند و سر جوش ها نیز باز خواهد شد، بهتر است که برای تنگ کردن این منافذ پس از اتمام کار، از خیار رنده شده یا لیموترش تازه کمک بگیرید و به صورت ماسک روی پوست قرار دهید.

دقت کنید در صورتی که به گیاه خاصی حساسیت دارید، از بخور آن نوع گیاه نیز نمی توانید و نباید استفاده کنید. همچنین هنگام بخور دادن مواظب باشید که بخار پوست شما را نسوزاند.

کمپرس

علاوه بر روش بخور از روش کمپرس نیز به ویژه برای پوست های خشک و حساس می توان استفاده کرد. برای کمپرس همانند بخور آب را بجوشانید و پودر گیاه را به آن اضافه کنید. بعد از پنج دقیقه محلول مذکور را صاف کرده و حوله تمیزی را به این محلول آغشته کنید و این حوله را پنج تا ده دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید.

یادتان باشد که دو سوراخ برای جای چشم ها در حوله باز کنید.

وحید کیانپور – کارشناس ارشد گیاهان و مواد اولیه دارویی
***

یک دیدگاه برای پاکسازی پوست با بخور

  1. اكرم مظهري گفت:

    سلام وروزبخیر،خداقوت جناب مهندس کیانپور،من دانشجوی ترم آخرکارشناسی ارشدگیاهان دارویی هستم وبه شدت مشتاق وعلاقمندبه فعالیت دراین زمینه هستم مدتیه که دارم مطالعه میکنم ولی نمیدونم کاروبایدازکجاشروع بکنم،کاش میشدشماره تلفنی ازشماداشته باشم ودرصورت امکان ازتون راهنمایی بگیرم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *