پاییز فصل پاکسازی خانه

پاییز فصل پاکسازی خانه

خانه تکانی در ایران همیشه با بوی سال نو همراه بوده است، در حالی که در بسیاری از نقاط جهان این اقدام دو بار در سال و در روزهای نخست فصل پاییز و فصل بهار انجام می شود.

با آغاز ریزش برگ ها و تغییر چهره طبیعت پنجره بسیاری از خانه ها بسته می شود و فضا برای زندگی موجوداتی که در طول تابستان به خانه ها وارد شده اند فراهم می شود. این موجودات می توانند موجب ایجاد آلرژی و بیماری ها باشند.
توصیه می شود افرادی که در سال تنها یک بار دست به خانه تکانی می زنند در فصل پاییز این اقدام را انجام دهند زیرا بسته شدن محیط فضای بیشتری را به آلودگی ها می دهد.

تمیز کردن خانه در پاییز و به نوعی خانه تکانی در نخستین روزهای این فصل نه تنها زندگی سالم تری را به دنبال خود دارد بلکه کمک شایانی به خانه تکانی بهار می کند. با رعایت نکات اندکی درخصوص خانه تکانی پاییزی از رشد باکتری ها، قارچ ها و گردهایی که بستری برای بیماری ها خواهند بود جلوگیری می شود.

فرش ها
متخصصان بر این باورند فرش را باید هر 6 ماه یک بار تمیز کرد. این شست وشو می تواند با شامپوهای مخصوص انجام شود و براساس جنس هر فرش زمان و نحوه شست و شوی آن تغییر شکل می دهد. اگر شما در سال تنها یک بار فرش ها را تمیز می کنید بهترین زمان برای آن پاییز است.
امکان رشد میکروب ها و باکتری ها در هوای سرد کمتر بوده و شست و شوی فرش از وجود بیماری هایی که در درون پرزها و لایه های فرش وجود دارند می کاهد. هر لکه ایجاد شده روی فرش بستری است برای رشد و تکثیر. به همین جهت توصیه می شود آنها را جدی بگیرید و در روند تمیز کردن آن کوشا باشید.
عادات غذایی در فصل پاییز و زمستان با این عادت ها در بهار و تابستان متفاوت است به همین جهت در این دو فصل می توان به خانه ای تمیزتر امید داشت.
بسته بندی کردن فرش پس از شست و شو در روند سلامت آن مؤثر بوده و به عمر فرش نیز کمک شایانی می کند. اجازه ندهید فرش خیس بسته بندی شود زیرا بستر مناسبی برای پرورش بیماری ها و باکتری ها خواهد بود.

انباری یا اتاق زیرشیروانی
انباری یا اتاق زیر شیروانی عملا کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در زمان خانه تکانی وسایل اضافی در این مکان قرار می گیرند اما با تمیز کردن این مکان ها از رفت و آمد بیماری ها به خانه جلوگیری می شود.
با کاهش دما گردگیری این مکان ها راحت تر است. اگر انباری مانند بسیاری از خانه های قدیمی در کنار آشپزخانه قرار دارد و با یک در از آن مجزا می شود برای ایجاد اتمسفری قابل تنفس باید در حفظ پاکیزگی آن کوشا بود. ذرات شناوری در این مکان ها وجود دارند که داشتن ماسک و عینک مخصوص در زمان تمیز کردن آن اقدامی ضروری است.

لوستر و چراغ های آویز
در پاییز به علت کم شدن نور استفاده از چراغ ها به شکل خاصی افزایش می یابد. در نور کم دیدن غبار و آلودگی هایی که در روشنایی دیده می شود قابل رویت است، به همین جهت توصیه می شود تمیز کردن بنیادین این روشنایی ها را در این فصل آغاز کنید.
پاک کردن لوسترها از آلودگی ها سخت به نظر می رسد ولی نباید آن را از نظر دور داشت. بهترین راه برای تمیز کردن این وسیله آن است که آن را از سقف پایین آورده و قطعات آن را از یکدیگر جدا و تک تک آن را تمیز کرد. استفاده از پارچه مرطوب و دستکش های پنبه ای از دیگر راه های تمیز کردن لوستر است. اتاق خواب و نورهای آن از این قاعده مستثنی نیستند. باید در سلامت محل استراحت خود مطمین باشید.

ملحفه ها
اگر از ماشین های لباسشویی استفاده می کنید ملحفه ها را در آن با مواد شوینده ای نرم قرار داده و ماشین را روی دور آهسته تنظیم کنید. اجازه دهید ملحفه ها در نور طبیعی و زیر آفتاب خشک شوند و از خشک کن کمتر استفاده کنید.

اجاق گاز
بهترین روش برای تمیز کردن اجاق استفاده از اسپری های تمیز کننده است و اجازه دهید یک شب به طور کامل مایع روی اجاق باقی بماند و صبح روز بعد آن را تمیزکنید. از مایع ظرفشویی و آب آغشته به آن در مراحل پاک سازی اجاق استفاده نکنید زیرا موجب کدر شدن سطح اجاق گاز خواهد شد.

اتاق نشیمن و پذیرایی
لوازم سنگین را جا به جا کنید. اطمینان داشته باشید حشرات موذی که در زیر لوازم خانه جاخوش کرده اند روزهای راحتی را در صورت بی توجهی شما خواهند داشت و در آغاز بهار غافلگیر خواهید شد. به همین جهت بهتر است در پاییز از مواد شوینده و سم ها استفاده کنید تا اثرات حضور حشرات به حداقل برسد.
پاییز فصل پاکسازی خانه است. همانطور که طبیعت در این فصل ریزش و خانه تکانی خود را آغاز می کند باید با آن همراه شد و حتی لوازم اضافی را از زندگی حذف کرد تا همراه با استراحت طبیعت خانه ای خلوت تر و پاک تر داشت.

سید بهزاد اخلاقی
***

یک دیدگاه برای پاییز فصل پاکسازی خانه

  1. سحر گفت:

    عالی بود ممنونم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *