پخت صحیح سبزیجات با 5 روش

پخت صحیح سبزیجات با 5 روش

سبزیجات در میان مواد غذایی به عنوان سالمترین مواد غذایی شناخته و معرفی شده اند. اهمیت این گروه از مواد غذایی بر سلامت انسان به اثبات رسیده است. آنها سرشار از ویتامین، مواد معدنی و مواد دیگری هستند که موجب بهینه شدن عملکرد بدن و سیستم ایمنی می شود. تحقیقات نشان داده است خوردن این گروه از مواد مغذی به صورت منظم باعث پائین آمدن ریسک ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان است.
بیشتر متخصصان تغذیه معتقدند طبخ سبزیجات خوب نیست با این حال تکنیک هایی برای حفظ ارزش غذایی آنان و در عین حال گرم بودن آنها وجود دارد.

• سرخ کردن
یکی از این تکنیک ها سرخ کردن آنها است. کمی روغن در تابه ریخته و به سرعت سبزیجات را کمی گرم کنید.
در این روش ساده ضمن آنکه سبزیجات کمی سرخ می شوند ویتامین ها، مواد معدنی، طعم و رنگ آن حفظ می شود. این روش برای پخت سبزیجاتی مثل مارچوبه، کنگر فرنگی، نخود فرنگی، فلفل شیرین، پیاز و قارچ مناسب است. برای آنکه در این روش سبزیجات طعم بهتری داشته باشند آنها را به قطعات کوچک برش دهید و حرارت تابه را زیاد کنید. در طول انجام این روش باید سبزیجات را هم بزنید تا حرارت به همه مواد یکسان پخش شود. پس از تفت اولیه، در مرحله بعد برای طعم دار کردن این سبزیجات بهتر است از روغن کنجد یا روغن زیتون استفاده شود.

• آب پز
در این روش ساده طعم سبزیجاتی مثل لوبیا سبز، کلم بروکلی به خوبی حفظ می شود. در این روش ابتدا آب را در ظرفی به جوش آورده و سپس مواد را درون آن اضافه کنید. اضافه کردن نمک به آب جوش باعث حفظ عطر و طعم سبزیجات می شود.

• استفاده از فر
قرار دادن سبزیجات ورقه ای شده در سینی فر که از قبل با 400 درجه گرم شده است روش دیگری است که به حفظ ارزش آن کمک می کند. در این روش گریل را روشن کرده و سپس روی مواد، روغن اسپری کنید. در این روش سبزیجاتی ترد و با طعمی شیرین و دلپذیر خواهید داشت. مارچوبه، کدو حلوایی و پیاز از دسته سبزیجاتی هستند که با این روش طعم خوبی خواهند داشت.

• بخارپز
سبزی بخارپز شده یعنی خوردن غذای سالم. در این روش ویتامین ها و مواد آنها بهتر حفظ می شود و به روغن نیازی نیست. با این روش فرد کالری زیادی دریافت نمی کند. کلم بروکلی، هویج، گل کلم، لوبیا سبز، اسفناج و… کاندیداهای خوبی برای استفاده از این روش هستند. برای خوش طعم کردن سبزیجات بخارپز می توان داخل آب دارچین و زنجبیل ریخت.

• سبزیجات کبابی
برشته کردن و کبابی کردن سبزیجات باعث خوش طعم شدن ذرت، فلفل شیرین، کدو سبز، پیاز، سیب زمینی و… است.

• سس سبزیجات
ترکیب فلفل قرمز کبابی، بادام، فندق، روغن زیتون و سرکه یک سس خوش طعم به وجود می آورد که در کنار غذاهای گیاهی و ماهی قابلیت استفاده دارد. مخلوط ریحان، دانه کاج، روغن زیتون و پنیر پارمزان نیز یک نوع سس کلاسیک است که در ایتالیا طرفداران زیادی دارد. به این سس می توان قارچ و پیاز نیز افزود و در کنار مرغ و سالاد استفاده کرد.

نوشین صدر
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *