چرا افسرده ها دنیا را خاکستری می بینند؟

چرا افسرده ها دنیا را خاکستری می بینند؟

اگر احساس می کنید افسرده هستید، ممکن است نتوانید به سادگی دلیلی برای آن پیدا کنید. در اغلب موارد، افسردگی بیش از یک علت دارد و ترکیبی از علت ها مثل ژنتیک، اتفاقاتی که در گذشته برای فرد رخ داده، شرایط کنونی، و عوامل دیگر می توانند زمینه ساز این بیماری باشند.

اینجا به ذکر چند مورد که می توانند موجب افسردگی شوند، می پردازیم.

ژنتیک:
به عقیده محققان اگر در خانواده سابقه افسردگی وجود داشته باشد، شما بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارید. هنوز به درستی معلوم نیست وقتی کسی دچار افسردگی می شود چه چیزی در مغزش اتفاق می افتد. اما مطالعات نشان می دهند ظاهرا فعالیت قسمت های خاصی از مغز به طور غیرعادی صورت می گیرد. همچنین افسردگی می تواند تحت تاثیر تغییراتی در برخی سطوح شیمیایی مغز قرار بگیرد.

جنسیت:
مطالعات نشان می دهند احتمال بروز افسردگی در زنان دو برابر مردان است. هیچ کس در مورد چرایی این مساله نظر قطعی ندارد. تغییرات هورمونی که زنان در دوران مختلف زندگی با آنها روبه رو هستند، می تواند یک دلیل مهم آن باشد.

سن:
افراد مسن تر بیشتر در خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند که این می تواند ناشی از متغیر های دیگری مثل تنها زندگی کردن یا کمبود حس حمایت شدن از سوی جامعه باشد.

شرایط سلامتی:
حالت هایی مثل سرطان، بیماری قلبی، مشکلات تیروئید، درد مزمن و مشکلاتی از این قبیل می توانند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند.

ضربه های روحی روانی:
آسیب های روانی مثل خشونت یا آزار جسمی و روحی، چه در جوانی رخ داده باشد و چه در سنین بالا، می تواند افسردگی را برانگیزد، مثل غم از دست دادن یک دوست یا عزیز.

تغییرات و اتفاقات مضطرب کننده:
اصلا جای تعجب نیست که آدم ها مواقعی که اضطراب دارند افسرده شوند، مثل سپری کردن دوران پس از طلاق یا مراقبت از بستگان بیمار.

دوا و درمان:
بسیاری از داروهای تجویز شده می توانند علائمی از افسردگی را به همراه داشته باشند. سوء مصرف مواد در افراد افسرده دیده می شود که اغلب وضعیت شان را رو به وخامت می گذارد.

برخی از افراد درک روشنی از علت افسردگی شان دارند اما شاید همه این طور نباشند و اصلا نفهمند که چه چیزی شروع کننده افسردگی آنها بوده است. مهم ترین چیزی که باید به یاد داشته باشیم این است که افسردگی تقصیر شما نیست، افسردگی عیب شخصیت شما نیست. بیماری ای است که می تواند روی هر کسی تاثیر بگذارد و بدون توجه به علت، می توان بهترین راه های درمان آن را پیدا کرد.

علائم فیزیکی:
اکثر ما علائم روانی افسردگی را می شناسیم. اما شاید ندانید که افسردگی علائم فیزیکی زیادی هم دارد. در واقع، خیلی از کسانی که افسردگی دارند از دردهای مزمن یا علائم فیزیکی دیگری رنج می برند که این شامل موارد زیر است:

سردرد: سردردها در تمام افرادی که افسردگی دارند دیده می شود. اگر سردردهای میگرنی داشته باشید با بروز افسردگی درد شما تشدید می شود.

کمر درد: اگر کمردرد هم داشته باشید با بروز افسردگی بدتر می شود.

درد ماهیچه ها و مفاصل: افسردگی می تواند هر نوع درد مزمنی را بدتر سازد.

درد قفسه سینه: بدیهی است که درد قفسه سینه را باید با پزشک در میان گذاشت، زیرا می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی جدی باشد. اما افسردگی هم می تواند به ناراحتی ناشی از درد قفسه سینه کمک کند.

مشکلات گوارشی: ممکن است حالت تهوع داشته باشید، اسهالی شوید یا مدت زمان زیادی یبوست داشته باشید.

احساس ضعف و خستگی: فرقی ندارد چقدر می خوابید، ممکن است هنوز احساس خستگی و کوفتگی کنید. صبح ها بیرون آمدن از تخت ممکن است خیلی سخت یا حتی غیرممکن به نظر برسد.

مشکلات خواب: خیلی از بیماران مبتلا به افسردگی خواب خوب و راحت ندارند. یا خیلی زود از خواب بیدار می شوند یا وقتی به تختخواب می روند خواب شان نمی برد و سایرین هم بیش از حد معمول می خوابند.

تغییر در اشتها یا وزن: بعضی از افراد اشتهایشان را از دست می دهند و کاهش وزن پیدا می کنند. برخی دیگر اشتیاق شدیدی به خوردن بعضی از مواد غذایی پیدا می کنند، مثل کربوهیدرات ها و در نتیجه وزنشان زیاد می شود.

از آنجا که بروز این علائم با وضعیت های متعددی همراه است، بسیاری از افراد افسرده هرگز درمانی دریافت نمی کنند زیرا نمی دانند این علائم فیزیکی ممکن است بر اثر افسردگی ایجاد شده باشد. خیلی از دکترها نیز متوجه این علائم نمی شوند. در ضمن تمام علائم فیزیکی در سر شما جمع نشده اند.
افسردگی قادر است تغییراتی اساسی در بدن شما ایجاد کند. مثلا می تواند موجب کندی گوارش شود و مشکلاتی برای معده ایجاد کند.

به نظر می رسد افسردگی با نوعی عدم تعادل شیمیایی در مغز ارتباط داشته باشد. بعضی از ترکیبات شیمیایی نقش مهمی در آنچه احساس می کنید دارند. عده ای از متخصصان عقیده دارند افسردگی می تواند موجب شود درد خاصی که احساس می کنید، متفاوت از دیگران باشد.

درمان علائم فیزیکی:
در برخی موارد درمان افسردگی به وسیله دارو علائم فیزیکی بیماری را هم برطرف می سازد. حتما علائم جسمانی را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها را به خیال خود رها نکنید. ممکن است نیاز به معالجه بیشتری داشته باشید.
به عنوان مثال ممکن است دکتر مصرف داروی اضطراب را برای مشکل بی خوابی شما تجویز کند. این قبیل داروها آرام بخش هستند و خوابیدن را برای شما راحت تر می کنند. از آنجایی که درد و افسردگی به دنبال هم می آیند، گاهی اوقات تسکین درد به افسردگی نیز کمک می کند.
بعضی از داروهای ضد افسردگی برای دردهای مزمن نیز تسکین دهنده هستند. برای درمان دردهای همراه با علائم افسردگی راه های دیگری هم وجود دارد. انواع معالجات خاص مثل رفتار درمانی و گروه درمانی به شما راه هایی را نشان می دهد که بتوانید بهتر با درد کنار بیایید.

رنگ خاکستری دنیا:
محققان کشف کرده اند وقتی ما احساس اندوه و افسردگی می کنیم دنیا پیش چشمانمان رنگ دیگری می گیرد. آنها می گویند افسردگی روی بینایی تاثیر مستقیم دارد و تشخیص تضادهای بین سیاه و سفید را مشکل می سازد.

دانشمندان آلمانی آزمایش هایی را روی شبکیه چشم بیماران انجام دادند که نشان می داد دقیقا همین اتفاق در مورد کنترل کنتراست تلویزیون ها می افتد.
یکی از دلایلی که موجب می شود پس از گذشت سال ها و بدون در نظر گرفتن فرهنگ و زبان، هنرمندان با استفاده از سمبل های تیره و خاکستری افسردگی را در کارهایشان القا کنند همین است.

نتایج مطالعه ای که توسط دکتر لاجر تبارتز و محققان دانشگاه فیبورگ انجام شده و در مجله روانشناسی زیست شناختی چاپ شده راه های عمیقی را که افسردگی تجربه یک فرد از زندگی را دستخوش تغییر می کند، نشان می دهد.

تیم محققان آلمانی واکنش های مغناطیسی برای اندازه گیری فعالیت شبکیه چشم در دو گروه از افراد افسرده و سالم را با هم سنجیدند. شبکیه که در پشت چشم قرار می گیرد، سلول های حساسی دارد که سیگنال های نوری را به پیغام های عصبی تبدیل می کند و دیدن را برای انسان ممکن می سازد. این بررسی نشان داد بیماران مبتلا به افسردگی دریافت ضعیفتری از تضاد نور نسبت به اشخاص سالم داشتند. در حالی که مصرف داروهای ضدافسردگی هم تاثیری در این مورد نداشت. نوعی ارتباط قابل توجه بین سطح تضاد نوری دریافت شده و شدت نشانه های افسردگی وجود داشت. بیماران با سطح افسردگی شدیدتر، ضعیف ترین واکنش شبکیه را داشتند.
با نگاه کردن به نتایج حاصل از این تست معلوم شد که بیماران دچار افسردگی حاد از افراد سالم به سادگی تشخیص داده می شوند.

به عقیده دانشمندان انجام آزمون های الکترورتینوگرام می تواند راه بهتری برای بررسی حالت های بیمار ارایه دهد تا اینکه از بیمار بپرسید: «چه احساسی داری؟»

دکتر تبارتز می گوید: «این روش برای اندازه گیری عینی حالت ذهنی افسردگی ابزار ارزشمندی محسوب می شود و معانی گسترده ای برای انجام تحقیقات دارد همانند عیب شناسی بالینی و درمان افسردگی.»

ترجمه: پویا بشیری
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *