چطور جلوی آبریزش بینی را بگیریم؟

چطور جلوی آبریزش بینی را بگیریم

در فصل سرما با شیوع آنفلوآنزا و سرماخوردگی، آبریزش بینی هم شروع می شود. ولی اگر کسی دارای آلرژی (حساسیت) باشد، تمامی سال دچار آبریزش بینی می گردد.

اگر آبریزش بینی شما چند هفته ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید. پزشک علت آبریزش بینی را تعیین می کند و به نحو صحیح آن را برطرف می نماید. در هر صورت راه هایی وجود دارد که می توان توسط آنها، آبریزش بینی را قطع کرد. بیشتر درمان ها، یک راه حل موقتی هستند.

1. داروهای آنتی هیستامین مصرف کنید.
اگر آبریزش بینی در اثر آلرژی باشد، مصرف آنتی هیستامین ها تحت نظر پزشک، آن را بند می آورد. فراموش نکنید مصرف آنتی هیستامین ها باعث خواب آلودگی می شود.

2. داروی سرماخوردگی بخورید.
اگر آبریزش بینی در اثر سرما یا ویروس سرماخوردگی باشد، مصرف داروهای سرماخوردگی تحت نظر پزشک، آن را رفع می کند. این داروها خلط بینی را خشک می کنند و آبریزش بینی را بند می آورند. راهنمای خاص هر دارو را بخوانید و آن را به کار برید.

3. از اسپری بینی استفاده کنید.
شما می توانید این اسپری را در بینی تان بزنید. آبریزش بینی باعث می شود بینی شما قرمز و متورم شود. اسپری بینی این ورم را کاهش می دهد. شما می توانید فقط برای چند روز از این اسپری استفاده کنید، زیرا استفاده طولانی مدت از آن، آبریزش بینی را بدتر می کند.

4. موقع خواب، دستگاه بخور را در اتاق تان روشن کنید.
دستگاه بخور، رطوبت هوا را افزایش می دهد. هوای خشک، آبریزش بینی را بدتر می کند، در حالی که هوای مرطوب، ترشحات لزج بینی را کاهش می دهد.

5. یک قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید.
مقداری از این محلول را در یک ظرف قطره چشمی بریزید. سرتان را عقب ببرید و چند قطره از این محلول را در بینی خود بچکانید. سپس نفس بکشید تا محلول نمک، راه های بینی شما را خیس کند. چندین بار این کار را تکرار کنید تا کاملا بینی شما پاک شود. همچنین می توانید قطره بینی کلرور سدیم را از داروخانه بخرید و به جای این محلول نمک استفاده کنید.

6. تکه کوچکی از زنجبیل تازه را بخورید.
معلوم شده است که این درمان خانگی (خوردن زنجبیل)، جریان خون را افزایش می دهد و ترشحات بینی را کم می کند. این کار را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید تا آبریزش بینی شما قطع شود.

هشدارها:

1. ترشحات بینی خود را به آرامی خالی کنید (در اصطلاح آرام فین کنید)، چون بینی شما خشک و حساس شده است.

2. از مصرف الکل و کافئین (مثل قهوه) خودداری کنید، زیرا این دو ماده باعث کاهش آب بدن می شوند، در نتیجه ترشحات بینی غلیظ تر می گردند.

نیره ولدخانی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *