چگونه پوستی سالم داشته باشیم؟

چگونه پوستی سالم داشته باشیم؟

هیچ چیزی برای یک خانم جوان وحشتناک تر از این نیست که وقتی خود را در آینه نگاه می کند، چند جوش و یک خط چروک جدید در صورتش ببیند. داستان ما از همین جا شروع می شود، جایی که می توان با چند دستور ساده از نگرانی ها کاست.

• پوست خوب تعریفی ندارد
تعریفی برای یک پوست خوب وجود ندارد. مردم ممکن است فکر کنند پوستی که خال زیادی دارد پوست خوبی نیست، اما تعداد خال و ماهیت آنها کاملا ژنتیک است و نمی شود گفت کسی که خال زیاد دارد، پوست خوبی ندارد یا کسی اگر جوش می زند حتما پوست بدی دارد. چربی زیاد پوست مساله ای ژنتیک است و می توان طوری برخورد کرد که این چربی در پوست کنترل شود و به سمت ایجاد جوش و مشکلات دیگر نرود.

• پوست خوب ژنتیکی است
در طول زندگی ممکن است تغییراتی در پوست افراد ایجاد شود. پوست به طور ژنتیکی خشک، معمولی، چرب یا حتی مختلط است. این که گفته شود پوست چرب پوست خوبی است یا پوست خشک پوست خوبی است و… درست نیست و نمی شود به طور قطع گفت که کدام پوست خوب است.
پوست خوب بستگی به چند عامل دارد که قسمت عمده آن مربوط به ژنتیک شخص است. بعضی افراد به طور ژنتیکی پوست بهتری دارند و بعضی دیگر پوست شان به دلیل افزایش سن به تدریج تغییر می کند. به پوستی پوست خوب گفته می شود که دیرتر چروک شود، ضایعات ناشی از آفتاب و کک و مک در آن به وجود نیاید و برای از بین بردن لک های ایجاد شده به خاطر مصرف قرص های ضد بارداری، کمتر از دارو استفاده شود.

• پوست هایی که از کرم پودر استفاده می کنند، بیشتر جوش می زنند
کرم پودرها باعث می شوند که منافذ پوست بسته شود. مهم ترین مشکلی که بیشتر اوقات به خاطر استفاده از کرم پودرها به وجود می آید این است که پوست جوش می زند و در خیلی از مواقع افرادی که از کرم پودرها استفاده می کنند، حساسیت پیدا می کنند و در برخی مواقع قرمزی، خارش و پوست پوست شدن در آنها دیده شده است.
نکته اصلی در مورد جوش هایی است که به دنبال استفاده طولانی مدت این مواد به وجود می آید. ابتدا جوش های زیر پوستی شکل می گیرند و بعد (به علت التهابات و عفونت ها) به جوش های چرکی تبدیل می شوند. در برخی از موارد و در پوست های حساس، مصرف این کرم پودرها باعث آلرژی و حساسیت های بیشتری می شود.

• حساسیت چیست؟
قسمت عمده حساسیت، اگزماهای پوستی است. این اگزماها در اثر تماس یک ماده محرک با پوست هایی که بیشتر در معرض عوامل محیطی هستند (مثل پوست دست و صورت) ایجاد می شود. در برخی موارد، محرک هایی از قبیل شوینده ها و مواد اسیدی باعث تحریک پوست می شوند و گاهی نیز آنها باعث خشکی پوست یا قرمزی و پوسته پوسته شدن می شوند. در برخی افراد مشاهده می شود تماس با گرده گل ها یا تماس با مواد معلق در هوا باعث می شود تا ضایعات پوستی و حساسیتی یا ضایعات تنفسی یا حتی کهیر ایجاد شود. پس توصیه می شود در درمان و رفتار با کسی که دچار آلرژی، اگزما یا حساسیت می شود همیشه سعی کنید علت آن مساله را تا آنجایی که امکان دارد شناسایی نموده و وقتی علت را شناسایی کردید، آن علت را کنار گذاشته و درمان دارویی را شروع کنید.

• پوست خوب می خواهید علت را بیابید
این که ما فقط براساس ظاهر بیمار یا شرایط بیمار درمان را شروع کنیم کار اشتباهی است. ممکن است یک درمان موقتی داشته باشیم اما درمان ریشه کنی نخواهیم داشت و مطمئنا لازم است در کنار درمان دارویی، عامل را از طریق تست های حساسیتی پیدا کنیم تا راحت تر بتوانیم تا حد امکان فرد را از تماس با آن ماده محرک دور کنیم. با شروع فصل بهار آلرژی های تنفسی و پوستی بیشتر به وجود می آیند. بسیاری از این افراد در تماس با گرده های گل دچار این حساسیت ها می شوند و نیاز است تا براساس احتمالات، تماس فرد را با آن ماده کم کنیم. در بعضی مواقع پیدا کردن علت بسیار سخت است. در آن صورت تستی وجود دارد به نام تست «پچ» که به این صورت است که به عنوان مثال 25 نوع ماده به پوست چسبانده می شود و بعد از 48 ساعت مورد بررسی قرار می گیرد و به این ترتیب علت اگزماهای پوستی پیدا می شود. در مورد آلرژی های تنفسی تست های دیگری وجود دارد که از خانواده همین گونه تست هاست و انجام آنها بسیار کمک کننده است.

• شامپو ها در ریزش مو نقشی ندارند
نوع صابون و شامپوی مورد استفاده افراد براساس جنس پوست و موی آنها مشخص می شود. یعنی افرادی که موهای خشک دارند از شامپوهای مخصوص موهای خشک استفاده می کنند و البته باید گفت شامپوها در ریزش مو هیچ نقشی ندارند. تفاوت شامپوها براساس مواد پایه آنهاست. به عنوان مثال در بعضی از شامپوها مقداری نرم کننده وجود دارد و ممکن است موها را نرم تر کنند که بیشتر برای موهای خشک استفاده می شود و برعکس بعضی از شامپوها میزان خشک کنندگی بیشتری دارند و برای موهای چرب بهتر هستند و در نهایت شامپوهای معمولی که حد وسط این دو نوع شامپو هستند هم در بازار وجود دارد.

• صابونی به نام ضد لک نداریم
صابون ها هم انواع مختلف دارند اما در مورد انواع صابون های درمانی که تبلیغ می شوند (به عنوان مثال صابون های ضد لک) باید گفت، فقط در حد تبلیغ هستند و اصلا صابون ضد لک نداریم. صابون هایی از قبیل روشن کننده، صابون ضد چاقی، صابون ضد تیرگی و… اینها فقط برای تبلیغ هستند. نقش صابون فقط تمیزکنندگی پوست است و در نهایت چند دقیقه بیشتر روی پوست نمی ماند و بعد شسته می شود و به هیچ عنوان نمی تواند نقش درمانی داشته باشد. به تازگی ترکیبات غیرصابونی به نام پن استفاده می شود که این ترکیبات ترکیباتی هستند که PH نزدیک به خنثی دارند و قلیایی نیستند و خیلی به پوست آسیب نمی رسانند و در عین حال چربی پوست را به طور متعادل کم می کنند. اگر کسی پوست خیلی چربی دارد می تواند از پن های مخصوص پوست چرب استفاده کند یا برعکس اگر پوست خیلی خشک باشد پن های مخصوص پوست های خشک مفید خواهد بود.

• لاک بله، آستون خیر
استفاده از لاک هیچ ضرری برای ناخن ها ندارد و فقط تنها مشکلی که می تواند وجود داشته باشد ایجاد واکنش های حساسیتی است که ممکن است لاک ها روی ناخن ایجاد کنند و بیشتر دور ناخن ها ایجاد می شود اما آنچه بیشتر تحریک کننده و مضر است آستون ها و مواد دیگری است که برای پاک کردن ناخن استفاده شده و باعث ایجاد حساسیت و شکنندگی ناخن ها می شود. لاک اثر محافظتی روی ناخن دارد و تنها مشکلی که می تواند ایجاد کند، حساسیت است که ممکن است بافت اطراف ناخن یا حتی خود ناخن درگیر شود که البته این اتفاق بسیار کم می افتد.

• ضدآفتاب فراموش نشود
برای این که پوست بهتری داشته باشیم باید مکرر و به دفعات از ضدآفتاب ها استفاده کنیم. استفاده از یک مرطوب کننده خوب برای افرادی که پوست های خشکی دارند، استفاده از کرم های ضد چروک در سنین بالاتر، استفاده از کرم های دور چشم برای افراد بالای 30 سال هم بسیار مهم است. به افرادی که پوست خشک دارند توصیه می شود قبل از ضدآفتاب حتما از مرطوب کننده استفاده کنند. این فاکتورها باعث می شود تا پوست بهتر و سالم تری داشته باشیم.

• ناخن نکارید
کاشت ناخن به هیچ وجه توصیه نمی شود. کاشت ناخن به دو دلیل بسیار مضر است؛ اول آن که فشار زیادی به عصب و ساقه سازنده ناخن می آورد و باعث می شود که رشد ناخن ها کم شده و قسمت سازنده ناخن تخریب شود و در برخی موارد ناخن دیگر رشد نمی کند. دلیل بعدی این است که موادی که برای کاشت ناخن از آنها استفاده می شود (چسب های آکرلیک) باعث ایجاد حساسیت بسیار زیاد در بافت های اطراف پوست شده و این مساله باعث به وجود آمدن اگزمای ناخن می شود که درمان آن بسیار سخت است.

• ماسک های خانگی
تحقیقات وسیعی در مورد ماسک های خانگی یا کرم های میوه ای انجام شده است. این کرم ها خیلی استفاده می شوند و فرمولاسیون دارویی خاصی دارند که از موادی مثل نیشکر، خیار، بادام و… در آنها استفاده می شود. ماسک های خانگی بی تاثیر نیستند اما آن اثر دارویی که باید داشته باشند را ندارند و بهتر است این نوع مواد با تجویز پزشک استفاده شوند، چون در این صورت در مدت کم، نتیجه بهتری خواهند گرفت.

• نیاز نیست که همیشه و همه جا شامپوی مخصوص خود را همراه داشته باشید
براساس منطقه ای که قرار است به آن سفر کنید بهتر است همیشه از ضدآفتاب ها استفاده کنید و اگر شما به منطقه خشکی سفر می کنید استفاده از یک مرطوب کننده خوب بسیار مفید است. اما توصیه می شود کرم های لایه بردار یا ضد چروک ها در سفرها استفاده نشود، زیرا باعث تحریک پوست می شود و در سفر وقت زیادی برای مراقبت از پوست ندارید و ممکن است باعث سوختن پوست شود. نوع شامپو در تغییر موها خیلی تاثیری ندارد و نیاز نیست که همیشه و همه جا شامپوی مخصوص خود را همراه داشته باشید زیرا اصولا شامپوها خیلی با هم فرق ندارند و ارزان یا گران بودن شامپوها مربوط به مواد نگهدارنده آنهاست و نه در مواد تمیز کننده آنها و اصلا تفاوت ساختاری در شامپوها وجود ندارد. اما برخی از شامپوها مواد کناری یا جانبی دارند که این مواد می توانند در درمان موخوره، نرمی یا شادابی مو یا استحکام بیشتر مو موثر باشند. شامپوها در ریزش مو هیچ نقشی ندارند و خیلی نباید دنبال مارک شامپو و انواع گران قیمت آن بود.

• خوب بخوابید
کسانی که پوست خشک و آسیب پذیری دارند، می توانند در مسافرت ها به جای داروها یا لوسیون های خود از ترکیباتی مثل روغن زیتون، کره یا حتی وازلین استفاده کنند. خواب کافی برای پوست خیلی مفید است. یکی از مهم ترین دلایل سیاهی و چروک دور چشم، بی خوابی یا حتی کم خوابی است، زیرا در این صورت خون رسانی به دور چشم ها کم می شود و پوست چروکیده تر، خسته تر و سیاه تر خواهد شد.

• آب سرد بهتر است یا گرم؟
مناسب ترین آب برای شست وشوی صورت آب ولرم رو به سرد است، زیرا باعث می شود که پوست کمتر آسیب ببیند. آب خیلی گرم یا خیلی سرد به هیچ عنوان توصیه نمی شود. افرادی که پوست تحریک پذیر و خشک دارند، نباید از حوله های خشک و زبر استفاده کنند و بهتر است حوله های نخی را مدنظر داشته باشند. فرقی نمی کند پوست خشک دارید یا پوست چرب، در هر صورت بهتر است حوله را با فشار روی پوست خود نکشید، زیرا باعث آسیب دیدن پوست می شود.
برای خشک کردن موها نیز بهتر است ابتدا کمی صبر کنید تا موهای تان خودش کمی خشک شود و با یک حوله نرم و بدون فشار دادن زیاد موهای تان را خشک کنید و بعد حوله را در محیطی باز قرار دهید تا باکتری های قارچی در آن رشد نکنند.

مجله سیب سبز
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *