کنترل پرخاشگری های کودک

کنترل پرخاشگری های کودک

بسیار دیده می شود که خانواده ها از خشونت و پرخاشگری فرزندان خود شکایت دارند. آنها تمایل دارند که علت این رفتارها را بدانند و راه های پیشگیری اصلاح رفتار را در این زمینه به کار گیرند.

رفتارهای خشونت آمیز در سنین پایین می تواند موجب به وجود آمدن مشکلات بزرگی در آینده کودک بشود. اگر کودک شما گاهی و بدون علت عصبانی و پریشان می شود، نباید نگران شوید اما پرخاش و عصبانیت زمانی که با آزار دیگران همراه باشد، باید جدی گرفته شود.

برای این که مشکلات پرخاشگری کودک را کنترل کنید، نخست باید نشانه ها را پیدا کنید. دقت کنید چه چیزهایی همیشه کودک تان را عصبانی و ناراحت می کند؟

برنامه های تلویزیون و بازی های کودک را کنترل کنید. تاثیر برنامه های تلویزیونی را بر رفتار کودک جدی بگیرید چون بسیاری از رفتارهای خشونت آمیز را کودکان از تلویزیون می آموزند. مراقب بازی های کودک هم باشید. اگر او با اسباب بازی هایی مانند شمشیر و انواع تفنگ ها بازی می کند و همیشه به این نوع بازی ها علاقه نشان می دهد، بهتر است تعادل برقرار کنید.

وقتی شاهد پرخاشگری هستید، از کودک بپرسید چه مشکلی دارد و با او حرف بزنید. هر چقدر بیشتر حرف بزنید و بیشتر توضیح بدهید، کودک هم یاد می گیرد احساسات و نیازهایش را راحت تر بیان کند. وقتی با کودک حرف می زنید، به او توضیح بدهید چگونه می تواند مشکلاتش را از طریق بیان خواسته ها و نیازهایش حل کند.

ممکن است با وجود همه تلاش های شما و بدون هیچ علت واضحی، کودک تان باز هم پرخاشگری کند. در این شرایط با صبر و حوصله و با به آغوش گرفتن کودک، به او آرامش دهید. شاید لازم باشد که به کودک کمی زمان بدهید تا خودش را آرام کند.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *