خوبی های ماهی یا بدی های جیوه آن

خوبی های ماهی یا بدی های جیوه آن

محققان می گویند فواید امگا3 موجود در ماهی به قدری زیاد است که خطر احتمالی جیوه را خنثی می کند.
متخصصان پیشنهاد می کنند در هفته یک تا 2 بار ماهی بخورید تا دچار ناراحتی های قلبی عروقی نشوید. برخی افراد به دلیل آنکه اکثر ماهی ها آلوده به جیوه هستند مصرف آن را صلاح نمی دانند.

ماهی ها به ویژه ماهیان چرب برای بدن مفید هستند. متخصصان معتقدند فواید خوردن ماهی برای بسیاری از افراد بیشتر از ضررهای وجود مواد سمی مانند جیوه در ماهی، است.
بالاترین مقدار اسیدهای چرب امگا3 در ماهیان چرب مثل سالمون، قزل آلا و شاه ماهی یافت می شود. بیشترین سود مصرف امگا3 در سلامت قلبی عروقی است.

انجمن قلب آمریکا می گوید تحقیقات نشان داده که اسیدهای چرب امگا3 در کاهش خطر مرگ های ناگهانی، کاهش تصلب شرایین، کاهش سطح تری گلیسرید، کاهش تشکیل لخته خون در عروق و کاهش فشار خون نقش دارند. همچنین اثبات شده امگا3 خطر جنون، ورم مفاصل، آسم و بیماری های کلیوی را کاهش می دهد.

هنوز هیچ مدرکی دال بر این به دست نیامده است که سمی مثل جیوه که روی مواد اطراف خود اثر می گذارد، باعث شده باشد که ضررهای خوردن ماهی بیشتر از سود آن شود.

اما باید توجه داشت که همه ماهیان مشابه نیستند. انواع ماهی و اینکه چگونه طبخ می شود نیز مهم است. مثلا در فر پختن یا کبابی کردن سالمون بهتر از ساندویچ ماهی سرخ کرده است. متخصصین می گویند سالمون که اسیدهای چرب امگا3 در آن بالاست و آلودگی جیوه در آن پایین است معمولا یک انتخاب خوب است.

طی چند سال اخیر پژوهش ها نشان داده جیوه خطر سکته را افزایش می دهد اما به گفته محققان سوئدی که بررسی های خود را روی 900 فرد داوطلب انجام داده اند، فواید امگا3 موجود در ماهی به قدری زیاد است که اثرات مضر جیوه را خنثی می کند.
نیمی از 900 نفر داوطلب پیش از آزمایش یک بار سکته کرده بودند. محققان عادات غذایی و میزان مصرف ماهی را در این افراد پرسیدند و بعد میزان جیوه، سلنیوم و امگا3 خون آنها را اندازه گرفتند.
نتایج نشان داد افرادی که ماهی بیشتری مصرف می کنند جیوه خونشان بالاتر است اما کمتر دچار حملات قلبی می شوند. با این حال متخصصان توصیه می کنند ماهی هایی که احتمال آلوده بودن آنها به جیوه بیشتر است، کمتر مصرف شوند.

فواید و خطرات خوردن ماهی بسته به سن و مرحله زندگی افراد متفاوت است. بچه ها و زنان باردار و شیرده در معرض خطر بالاتری از ماهی آلوده به جیوه هستند و در مردان سالخورده و میانسال و زنان بعد از یائسگی فواید خوردن ماهی در معرض آلودگی به جیوه بیش از خطرات آن است.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *