افزایش گودی کمر به خاطر پوشیدن کفش پاشنه بلند

افزایش گودی کمر به خاطر پوشیدن کفش پاشنه بلند

یکی از شایع ترین اختلالات در ستون فقرات، گودی بیش از حد کمر است و پوشیدن کفش های پاشنه بلند به افزایش گودی کمر منجر می شود.
وقتی میزان انحنای کمر به حدی بیشتر از میزان طبیعی آن برسد به اصطلاح آن را هیپرلوردوزیس یا گودی کمر می نامند.
ستون فقرات به وسیله تعداد زیادی عضله محافظت می شود که سلامت و تعادل آنها در سلامت و عادی بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی دارد.
عدم تعادل در عضلات ناحیه کمر، یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی برخی دیگر از آنها باعث پدید آمدن ناهنجاری هایی در شکل کلی ستون فقرات می شود.
با توجه به اینکه عضلات شکمی، بازکننده های مفصل پا به لگن در ایجاد گودی کمر نقش بسزایی دارند همچنین چاقی و اضافه وزن به ویژه بزرگ شدن بیش از حد شکم و ضعف عضلات این ناحیه باعث کشیدگی بیش از حد ستون فقرات به سمت جلو و افزایش گودی کمر می شود.
همچنین پوکی استخوان با تغییر ارتفاع و شکل نرمال مهره ها سبب تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات می شود.

بیشتر افراد بدون اینکه متوجه شوند در طول روز با بد نشستن و استفاده ناصحیح از ستون فقرات خود باعث تخریب و پیری زودرس ستون فقرات می شوند.
بسیاری از دردهای گردن، کتف، شانه و کمر به دلیل ناآگاهی از طرز استفاده صحیح از بدن به وجود می آیند.

باید از صندلی مناسب که قابلیت تغییر ارتفاع را داشته و پشتی آن نیز قابل تنظیم باشد، استفاده کرد تا فشارهای وارده بر ناحیه پشت و کمر را کاهش دهد.
زانوها باید همسطح با مفصل لگن باشد، باید صاف بنشینید و از لمیدن یا خم شدن بر روی میز کار اجتناب کنید. در صورت نیاز برای حمایت کمرتان از یک بالشتک کوچک و مناسب استفاده نمایید.

کف پاها را باید به طور صاف بر روی زمین بگذارید و در صورت لزوم از یک زیر پایی مناسب استفاده نمایید و هیچگاه پاهایتان را به صورت ضربدری قرار ندهید و یا روی نوک پنجه نگه ندارید. این کار از وارد شدن فشارهای بیش از حد به مفاصل کمر شما جلوگیری می نماید. همچنین از جمع کردن پا زیر تنه خودداری نمایید.

هنگام کار با کامپیوتر باید حداقل فاصله یعنی بین 25-75 سانتیمتر را (بین چشم و صفحه مانیتور) رعایت نمایید. برای این کار رعایت فاصله ای معادل طول بازو کفایت می کند.

افرادی که گودی کمر دارند بهتر است تحت نظر متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی برای تقویت عضلات شکم و کمر حرکات ورزشی را فراموش نکنند و به طور کلی بهتر است که روزانه دو بار و حداقل به مدت سه ماه این حرکات را انجام دهند.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *