خلاصی از بوی بد دهان

خلاصی از بوی بد دهان

بوی بد دهان از آن مشکلاتی است که گاه ممکن است علت خطرناکی نداشته باشد، اما می تواند آن چنان باعث آزار انسان بشود که روابط اجتماعی فرد را مختل کند و حتی باعث گوشه نشینی و انزوای او شود.

باید دانست که تنفس بدبو، نوعی بیماری تنفسی است و نباید با بوی بدی که از مصرف مواد غذایی خاص مثل سیر و پیاز ناشی می شود، اشتباه گرفت. در اغلب موارد منشاء تنفس بدبو از دهان است که به دلیل اثرات متابولیک باکتری های دهان روی خرده غذا و پلاک های دندان، بزاق و خون است که گازهای فراسولفیدی، استون و اتانول و سایر گازها را ایجاد نموده و باعث بوی زننده و ناخوشایند می شود.

افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند، مسلما دچار بوی بد دهان خواهند شد. عفونت لثه و بیماری های التهابی آن از مهم ترین عوامل به شمار می رود. از دیگر عوامل ایجاد بوی بد دهان، سینوزیت، وجود جسم خارجی در بینی، عفونت های ریه، معده و روده، دیابت، نارسایی شدید کلیه و کبد، بیماری های بدخیم مثل سرطان ریه و بیماری های عصبی مثل صرع است.

همچنین استفاده از داروهای ضد فشار خون، ضد افسردگی و آنتی هیستامین ها که باعث خشکی دهان می شوند یا استفاده از سیگار و مصرف الکل، نیز در بوی بد دهان موثرند.

اگر این مشکل به دلیل نوعی بیماری ایجاد شده باشد، باید در ابتدا عامل بیماری زا را رفع کرد، ولی در کل رعایت بهداشت دهان و دندان در کاهش بوی بد دهان بسیار موثر است.

باید دقت داشت که حین مسواک زدن نه تنها روی دندان ها، بلکه لثه ها را نیز پاکیزه کرد. در این بین شستن زبان، سقف دهان و لب ها نیز مهم است، چرا که بخش کثیری از باکتری ها در این قسمت رشد می کنند. در ضمن کشیدن نخ دندان نه تنها خرده های غذا را از لا به لای دندان ها پاک می کند، بلکه به تحکیم لثه ها و جلوگیری از بروز بیماری های مختلف دندان کمک می کند.

جویدن آدامس بدون قند به دلیل ترشح بیشتر بزاق، نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز، استفاده از دهان شویه های آنتی پلاک مثل کلر هگزیدین و غرغره کردن و دقت در مصرف غذاهایی که در ایجاد بوی بد دهان دخیل هستند، در کاستن بوی بد دهان موثر می باشند.
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *