چطور با نوزادتان سفر کنید؟

چطور با نوزادتان سفر کنید

معمولا اولین سفر با کوچولوها جالب و در عین حال نگران کننده است. والدین جوان معمولا تجربه سفر با یک نوزاد، شیرخوار یا کودک را نداشته اند و در مورد نحوه آغاز سفر، مکان سفر و چگونگی مراقبت از فرزندشان سوالاتی دارند. اگر شما هم امسال اولین سالی است که سه نفری می خواهید به مسافرت بروید، این مطلب را بخوانید:

لباس مناسب بردارید
به اندازه کافی برای فرزندتان لباس بردارید، زیرا کوچولوها زیاد لباس کثیف می کنند و اگر به اندازه لباس برندارید مرتبا مجبورید طی سفر لباس های او را بشویید و خشک کنید. ترجیحا لباس هایی که برمی دارید نخی باشند که راحت شسته شوند، لک نگیرند و نیازی به اتو نداشته باشند.
لباس گرم را فراموش نکنید، چون ممکن است شب هنگام هوا سرد شود.
اگر هوا گرم است، دنبال تی شرت های آستین کوتاه یا بندی نباشید، زیرا آفتاب می تواند دست ها و سرشانه های کودک را بسوزاند. لباس های خنک ولی آستین دار بردارید و برای اینکه عکس های زیبایی داشته باشید، لباس هایی را انتخاب کنید که با هر لباس دیگری بیاید.
داخل چمدان فرزندتان یک پتو و بالش کوچک و تمام داروهای مورد نیازش را هم بگذارید. کلاه لبه دار اگر تابستان است و کلاه پشمی اگر هنوز هوا خنک است، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، پوشک، کرم سوختگی، کرم مرطوب کننده و کفش های او را هم از قلم نیندازید.

راحتی او را مهیا کنید
اگر برای چند هفته به مسافرت می روید و فرزند شما هنوز اهل زیاد خوابیدن است، حتما آغوشی یا کالسکه او را بردارید. شیرخواران در حالت دراز کشیده راحت تر هستند و در ضمن، بودن در کالسکه آنها را در برابر آفتاب و باد و باران حفاظت می کند. حتی می توانید از کالسکه به جای تخت او در شب استفاده کنید، به شرطی که کالسکه او قابلیت حالت خوابیده را داشته باشد.
در ساک دستی کودک خود حتما پوشک، شیشه شیر، شیرخشک، دستمال مرطوب (برای تمیز کردن کودک)، آب جوشیده یا آب معدنی، یک دست لباس تمیز، یک دست لباس راحتی و کیسه نایلونی برای پوشک کثیف بردارید.

اگر با هواپیما سفر می کنید
از یک ماهگی مگر در شرایط خاص که پزشک صلاح ببیند، فرزند شما می تواند سوار هواپیما شود.
هر چند وقت یک بار به فرزندتان شیر یا آب بدهید تا به دلیل خشکی هوای داخل هواپیما، آب بدنش کم نشود.
فراموش نکنید در ارتفاعات، فرزندتان دچار گرفتگی گوش می شود که دردناک است. برای از بین بردن این حالت، به وی مقداری شیر یا آب بدهید.
اگر فرزندتان کمتر از دو سال سن دارد، او را در بغل نگه دارید و کمربند ایمنی مخصوص را ببندید.

اگر با قطار سفر می کنید
قطار در مقایسه با اتومبیل وسیله راحت تری است. اگر کودک شما کمتر از سه ماه سن دارد، حتما در روز سفر کنید، اما اگر بزرگ تر است، شب را برای سفر انتخاب کنید.
فرزندتان را روی صندلی طرف راهرو بنشانید و از نشاندن او کنار پنجره خودداری کنید. اگر هوا سرد است، خوب او را بپوشانید و از لباس هایی استفاده کنید که زیپ یا دکمه دارند و راحت قابل باز و بسته شدن هستند. جوراب و کفش هم حتما پای او کنید، اما اگر هوا گرم است، می توانید برایش از لباس راحتی استفاده کنید.

اگر با اتومبیل سفر می کنید
ترجیحا روز و ساعاتی را برای سفر انتخاب کنید که خیابان ها ترافیک نباشد. اگر در تابستان می خواهید به سفر بروید، 4 صبح بهترین زمان برای حرکت است. اگر ظهر حرکت کنید گرما ناراحت کننده می شود.
تهویه اتومبیل را همیشه روی درجه کم تنظیم کنید تا هوای داخل اتاق خشک نشود. از آنجا که بدن نوزادان نمی تواند دما را تنظیم کند، در دمای خیلی شدید مخصوصا در تابستان دچار کم آبی می شوند. هر نیم ساعت به آنها شیر بدهید و لباس سبک و خنکی به تن شان کنید.
اگر هوا خیلی گرم بود، می توانید درجه کولر ماشین را تنظیم کنید، اما اگر کولر ندارید، می توانید دستمالی را نم دار کنید و به صورت و دست و پای او بمالید.
اما اگر هوا خنک است، به اندازه کافی لباس به تنش بپوشانید و مخصوصا شب هنگام، پتو را فراموش نکنید، جوراب ها را هم از پای فرزندتان درنیاورید، چون پاها خیلی سریع سرد می شوند و باعث می شود کودک تان سرما بخورد.

نکته بسیار مهم اینکه اگر هوا آفتابی و گرم است، هرگز کودکتان را در اتومبیل با شیشه های بسته تنها نگذارید.

اگر به خارج از کشور سفر می کنید!
اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، فراموش نکنید نام فرزندتان را در پاسپورت خود اضافه کنید. پیش از حرکت، هتل را رزرو کنید تا بچه به بغل مجبور نباشید دنبال مکان استقرار بگردید.
حتما اعلام کنید که کودکی همراه شماست تا هر آنچه لازم است مانند تخت اضافه، صندلی غذا و… آماده باشد. پیش از عزیمت نیز به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید تا در صورت لزوم، واکسن مربوطه تجویز شود و پزشک به شما بگوید لازم است چه داروهایی همراه داشته باشید.
اگر به خارج از کشور سفر می کنید، تغییر ساعت ها می تواند ناراحت کننده باشد. تا حد ممکن فرزند خود را در معرض نور طبیعی قرار دهید تا ساعات داخلی بدنش سریع تر تنظیم شود. بعد از چند روز، فرزندتان کاملا به وضعیت جدید عادت می کند.

وقتی به محل رسیدید
وقتی به محل رسیدید می توانید از اقامت خود لذت ببرید، اما به این نکات توجه کنید:

• اگر هوای مقصد سرد است، مراقب باشید کودکتان سرما نخورد. موقع بیرون بردن او، لباس گرم و کلاه و شال را فراموش نکنید.

• اگر هوای مقصد گرم و آفتابی است، بیش از یک ساعت فرزندتان را در معرض نور آفتاب قرار ندهید. پوست کودکان تحمل گرما و آفتاب شدید را ندارد و خیلی سریع می سوزد. حتما سر او کلاه لبه دار بگذارید یا چتر همراهتان باشد. ساعاتی را برای گردش انتخاب کنید که هوا خیلی گرم نیست، مثلا قبل از 11 صبح و بعد از 5 بعدازظهر به گردش بروید. کرم ضدآفتاب را هم فراموش نکنید.

• شنا کردن یا بردن در آب دریا برای کودکان زیر یک سال ممنوع است. باد، گرما، سروصدا و… می تواند سبب ترس آنها شود.

• اگر به روستا یا جنگل می روید، مراقب حیوانات گزنده که داخل علف ها هستند، باشید. پاپوش مناسبی پای او کنید و اگر احساس کردید دچار گزیدگی شده و مرتبا خود را می خاراند، به اورژانس مراجعه کنید.

• اگر به کوه می روید باید بدانید که هر چه بالاتر می روید، هوا رقیق تر و تنفس سریع تر می شود و قلب شما تندتر می زند. در نتیجه ممکن است دچار سردرد، حالت تهوع و مشکلات خواب شوید. اگر کودکی همراه شماست از 1500 متر بالاتر نروید.

سلامت – سمیه مقصودعلی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *