خداحافظی با گرد و خاک و لکه ها

خداحافظی با گرد و خاک و لکه ها

حالا که به نیمه اسفند ماه نزدیک تر می شویم، سر همه شلوغ تر شده است؛ از خرید رخت و لباس برای اهل خانه تا برنامه ریزی برای مسافرت یا ماندن در شهر و گشت و گذار و البته خانه تکانی که حالا جدی تر شده است. روزهای اسفند روی دور تند افتاده اند و وقت چندانی تا پایان سال باقی نمانده پس باید کمی سریع تر پیش برویم. در توصیه هایی برای خانه تکانی، نکاتی درباره مدیریت زمان در خانه تکانی و توصیه هایی درباره رفت و روب و رعایت نکات ایمنی در تمیز کردن خانه، مرور شد. حالا نوبت یاد گرفتن و بررسی نکاتی درباره شست و شوی صحیح و خانه تکانی در شرایط خاص است.

ایمنی در شست و شو

خانه تکانی با شستن بسیاری از وسایل خانه و در و دیوار و پنجره ها همراه است. خاک و دود نشسته روی وسایل را گاهی فقط با شستن می شود از بین برد اما نه بی محابا و بی ملاحظه. پس باید این نکات را در شست و شو رعایت کنیم و حواسمان بهشان باشد:

1. شستن درها و پنجره ها را قبل از مرتب کردن خانه انجام دهید. این کارها انرژی زیادی می خواهد و بهتر است اول کار انجام شوند که هنوز خیلی خسته نشده اید. اول خاک و دود پنجره ها را بگیرید بعد با دستمال و مواد شوینده مناسب آنها را تمیز کنید.

2. برای تمیز کردن شیشه از ابرهای اسفنجی استفاده کنید. به جای این که با اسپری مایع را روی شیشه بپاشید، اسفنج را داخل مایع بکنید و روی شیشه بکشید. مایع را به مدت 5 دقیقه روی شیشه بگذارید و بعد با دستمال تمیز کنید. نکته دیگر این که شیشه ها را در روزهای آفتابی و در مقابل نور مستقیم آفتاب تمیز نکنید چون نور خورشید باعث بخار کردن و خشک شدن سریع ماده شوینده می شود. برای خشک کردن پنجره ها از دستمال کاغذی استفاده کنید.

3. شستن قالی و فرش در خانه به دلیل کوچک شدن خانه ها و نبودن فضای مناسب مانند حیاط کمتر شده است. ضمن اینکه این روش آب زیادی مصرف می کند. پس بهتر است قالیشویی مطمئن و مناسبی پیدا کنید و فرش ها را به آنها بسپارید.

یکی از مهمترین مسائل درباره شست و شو، رعایت نکات ایمنی است. در این روزها بسیاری از خانم ها و آقایان به دلیل استفاده نادرست از مواد شوینده دچار مشکلات تنفسی و حتی سوختگی می شوند. پس این نکات را به ذهن بسپارید:

1. از مواد شوینده قوی مانند جوهر نمک و وایتکس، در مکان هایی که هواکش مناسب ندارند یا هوا در آنها جریان ندارد، استفاده نکنید. این کار باعث التهاب و سوزش در برونش ها، تنگی برونش، خس خس و تنگی تنفس می شود. اگر هنگام استفاده از مواد شوینده دچار سرفه و تنگی نفس شدید، به پزشک مراجعه کنید.

2. برای تمیز کردن سرویس بهداشتی؛ سرامیک و… توسط شوینده های قوی،حتما به توضیحات درج شده روی محصول قبل از مصرف توجه کنید و برای جلوگیری از استنشاق مواد شوینده از ماسک یا پارچه ای که روی دهان و بینی را بگیرد استفاده کنید. اگر آلرژی دارید، از ماسک های فیلتر دار استفاده کنید و بعد از یک ساعت حتما ماسک تان راعوض کنید.

3. مواد شوینده مختلف مانند وایتکس و جوهر نمک را با هم مخلوط نکنید. این کار بسیار خطرناک است و حالت اسیدی این مواد را چند برابر کرده و در نتیجه مشکلات تنفسی بیشتری ایجاد می کند.

4. نباید مواد قابل اشتعال را در دستشویی، سرویس بهداشتی و چاه فاضلاب منزل ریخت چون احتمال بروز آتش سوزی و دیگر حوادث احتمالی بیشتر می شود.

5. پرده، کف آشپزخانه، حمام و… را که آلوده به مواد روغنی هستند با مواد سریع الاشتعال (مثل بنزین) نشویید.

6. در نهایت حواستان به مصرف آب هم باشد. کشورمان در برهه خشکسالی قرار گرفته و شرایط منایع آب با توجه به کاهش میانگین بارش برف و باران، بحرانی شده است. پس به اندازه و درست آب مصرف کنید. لازم نیست حیاط و کف آشپزخانه را با باز کردن شلنگ آب بشویید. جارو و تی کشیدن در این شرایط گزینه های بهتری هستند.

خودمان مواد شوینده درست کنیم

مواد شوینده بسیار متنوع شده اند و تقریبا برای تمام وسایل خانه، شوینده مخصوصی وجود دارد. اما در خانه و با مواد ساده هم می توانید مواد شوینده درست کنید که البته کم خطرتر هم هستند:

1. مثلا برای نظافت کف هایی که از چوب ساخته شده اند، می توانید از چای غلیظ استفاده کنید. 15 عدد چای کیسه ای را دم کرده و اجازه بدهید خنک شود. بعد آن را با دو پیمانه آب مخلوط کنید و با استفاده از پارچه ای نرم به آرامی روی سطوح چوبی بکشید. به هیچ شستشوی اضافه با آب هم نیاز ندارید.

2. برای از بین بردن لکه های شیرین، می توانید یک آسپرین را در آب گرم حل کرده و از شر لکه خلاص شوید.

3. برای نظافت قابلمه و ماهی تابه می توانید مقداری نوشابه درون آنها ریخته و بگذارید قدری بجوشد.

4. برای شست وشوی پنجره ها و بسیاری از سطوح می توانید یک سوم پیمانه سرکه سفید، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی یا یک چهارم پیمانه الکل صنعتی را به نصف سطل آب ولرم اضافه کرده و استفاده کنید. اگر لک روی شیشه ها با ابر پاک نمی شوند، ابتدا با آب و صابون روی قسمت را مرطوب کرده و بعد به وسیله یک تیغ آن را محو کنید.

5. برای تمیز کردن توالت هم می توانید به وسیله آب پاش سرکه را به اطراف توالت بپاشید. داخل دستشویی هم یک پیمانه سرکه بریزید و بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.

6. برای شستن کاشی، سرامیک و موزاییک فقط از آب گرم استفاده کنید و هیچ ماده دیگری اضافه نکنید.

7. لکه های روی کاغذ دیواری را با خمیر نان سفید پاک کنید. برای این کار، آن را گلوله کنید و بعد روی لکه ها بمالید.

8. برش لیمو را در ظرف آب بیندازید، داخل مایکروفر بگذارید تا گرم شود. وقتی بخار آب روی دیواره های داخل فر نشست، آن را خاموش کنید و پس از مدت کوتاهی که مایکروفر خنک تر شد، آن را تمیز کنید.

9. اگر می خواهید موکت ها را تمیز کنید، از دستمال های پاک کننده کودک استفاده کنید. البته قبل از اینکه با دستمال کودک یا حوله خیس روی موکت بکشید، یک حوله کاغذی و یا یک تکه پارچه تمیز را نمدار کنید و روی لکه بکشید. حالا با دستمال کودک روی محل را دوباره تمیز کنید و سپس چند دقیقه ای صبر کنید تا موکت خشک شود.

10. برای تمیز کردن پارچه های مبل، کمی شامپو روی یک دستمال تمیز ریخته و روی لکه بکشید.

خانه تکانی در بارداری

خانم های باردار هم دوست دارند در این ایام پایان سال، خانه و زندگی را تمیز کنند. ایرادی ندارد البته به شرطی که نکاتی را رعایت کنند و به خودشان یا به فرزند هنوز متولد نشده، آسیبی نزنند. یادتان باشد که مهم ترین نکته سلامتی شما و جنین است پس اگر نتوانستید همه خانه را تمیز کنید، استرس نگیرید و به خودتان فشار نیاورید. با تمیز نشدن قسمتی از خانه آسمان به زمین نمی آید. امسال را کمی ساده بگیرید. حالا به این نکات توجه کنید:

1. اگر می توانید حتما از کسی کمک بگیرید. به خصوص برای انجام کارهای سنگین تر. اگر خواهر، مادر یا کسی که می تواند کمک تان کند در دسترس تان نیست، از خدمتکاران و موسسه های نظافت منزل کمک بگیرید.

2. قبل از شروع کار و تمیز کردن محل موردنظر، همه وسایل موردنیاز مثل دستمال و شوینده را در دسترس تان قرار دهید که مجبور نشوید مدام جابجا شوید.

3. کارها را کم کم و به مرور انجام دهید. دور و برتان را شلوغ نکنید مثلا کابینت ها و کشوها را تک تک تمیز کنید.

4. در یک حالت ثابت نمانید و تا می توانید حداقل ساعتی یک بار دراز بکشید و پاهایتان را بالاتر از سطح زمین بگذارید. برای خود زمان استراحت در نظر بگیرید و در این فاصله از خودتان پذیرایی کنید. راحت روی مبل یا پشت میز بنشینید و یک میان وعده، میوه، چای و بیسکویت بخورید. وعده های غذایی را هم لابه لای کارها فراموش نکنید و البته یادتان باشد مایعات زیادی بنوشید.

5. اگر قرار است بایستید و وسایل و ظروف را بشویید، یک چهارپایه کوتاه زیر پایتان بگذارید و آن را هر 5 دقیقه یک بار بین پای راست و چپ جابجا کنید. بهتر است بیش از 15 دقیقه در این وضع نمانید.

6. آماده کردن اتاق نوزاد و خانه تکانی را همزمان انجام دهید تا بعدا مجبور نشوید دوباره کاری کنید.

یگانه خدامی
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *