نحوه تشخیص عطر اصل از تقلبی

نحوه تشخیص عطر اصل از تقلبی

یکی از مشکلاتی که متاسفانه اغلب مردم برای خرید عطر با آن مواجه هستند عطرهای تقلبی می یاشد. عطرهایی که به نام اصل، با قیمتی بالا و ظاهری کاملا پر جلا و در فروشگاه هایی در ظاهر بسیار موجه فروخته می شوند.

قبل از هر چیز به چند مورد که به اشتباه بین عموم مردم جا افتاده پرداخته می شود:

1. عطر باید دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد و یک روز یا بیشتر روی پوست بماند، در غیر این صورت این عطر تقلبی ست!

این مورد به اشتباه جا افتاده است، با دوام ترین نوع عطر Eau de Perfume ها هستند که حداکثر تا 5 ساعت می توانند دوام داشته باشند که البته دوام عطر به نوع رایحه عطر هم بستگی دارد.
Eau de Toilette ها هم حدود 3 ساعت ماندگاری دارند. مواردی بسیار استثنایی از عطرها به ندرت وجود دارند که بیش از این زمان دوام می آورند که گاهی مربوط به نوع پوست و شیمی بدن شخص استفاده کننده هم می شود. در خارج از کشور هم نحوه دوام عطرها تا حدود زیادی به همین صورت می باشد.
هر ساله بیانیه هایی برای تمام کمپانی های تولید کننده صادر می شود مبنی بر حذف بعضی مواد مضر که در عطرها به کار برده می شوند که این مواد مضر باعث دوام و ماندگاری عطرهاست. همین امر گاهی باعث می شود این مواد به دلیل سلامت مصرف کننده حذف شده و ماندگاری عطر پایین بیاید.

2. فقط عطرهای لیبل دار اصل هستند

خیر. لیبل نشان دهنده عبور عطر از مرز گمرگ بوده و اینکه به صورت قاچاق وارد کشور نشده است. عطرهای زیادی وجود دارند که به صورت قاچاق وارد شده و یا از طریق مسافر و … که بسیار قابل اطمینان بوده و اصل هستند. لیبل ها عموما باعث بالا رفتن قیمت عطر می شوند.

نحوه تشخیص

بهتر است پیش از خرید، عطر موردنظر خود را در اینترنت جستجو کنید و دقیقا ظاهر آن را ببینید.
کوچکترین تفاوت ها گاهی نشان دهنده تقلبی بودن عطر می باشد، البته گاهی و نه همیشه. چون بعضی مواقع کمپانی ها در دوره های زمانی مختلف پکیج عطرها را تغییر می دهند که باید همیشه در جریان این تغییرات باشید.

کدام تقلبی بود و کدام اصل؟ می توانید تشخیص بدهید؟

1. جابجایی کلمات. کلمه GIORGIO به صورت GIORCIO نوشته شده یعنی یکی تقلبی است و دیگری اصل!
این مورد شاید به نظر ساده بیاید اما وقتی در حال خرید هستید آنقدر غرق در نوع رایحه و انتخاب می شوید که متوجه تفاوت بین حروف C و G نخواهید شد.

2. مورد بعدی رنگ شیشه ها می باشد. در بعضی مدل ها رنگ شیشه عطر تقلبی از اصل متفاوت است. عطری تقلبی از Clinique Elixir زنانه طراحی شده بود با بویی دقیقا مانند عطر اصل که قیمتی حدود 5000 تومان برای فروش داشت، در حالی که عطر اصل حدود 55000 تومان قیمت داشته و تفاوت آن فقط زمانی مشخص می شد که عطر اصل در کنار نوع تقلبی آن قرار می گرفت. رنگ شیشه اصل کمی روشن تر از مدل تقلبی طراحی شده بود.

3. سومین مورد فونت یا نوع قلم تایپی به کار رفته روی شیشه عطر می باشد. گاهی هیچ تغییری در مدل شیشه، رنگ بندی و طراحی ایجاد نمی شود بلکه تغییرات روی فونت به کار رفته روی نام عطر و یا مارک آن اعمال می شود. نوشته روی عطر باریک تر یا ضخیم تر، پهن تر و کوتاه نوشته می شود یا بلندتر و باریک. لازم است نمونه اصل را از نزدیک دیده باشید تا در این حالت توانایی تشخیص عطر اصل از تقلبی را داشته باشید. برای این منظور تصاویر عطر را پیش از خرید جستجو کرده و ببینید.

4. تغییر در لوگو یا آرم عطر. این تغییر به خصوص در طرح لوگوی عطرهای ورساچه زیاد دیده شده است. چون لوگوی پیچیده ای دارد، با دست کاری به راحتی تشخیص داده نمی شود و کمتر کسی به جزئیات آن دقت می کند! حاشیه ها پهن تر به کار گرفته می شوند یا لوگو کوچکتر از مدل اصلی طراحی می شود.

اینها مواردی هستند که تا حدود بسیار زیادی به خریدار کمک می کنند تا بتواند عطر اصل را از بدل تشخیص بدهد.

تشخیص عطر اصل از عطر تقلبی، کاری کاملا عملی و تجربی بوده و نیاز به مهارت و دیدن انواع و اقسام عطرهای اصل و بدل دارد، همراه با دقت بالا و فرمول مشخصی برای تشخیص این موضوع وجود ندارد.
این کار، گاهی به اندازه تشخیص اسکناس، چک یا طلا و جواهرهای تقلبی می تواند مشکل باشد، چون همیشه هستند کسانی که بسیار دقیق و ظریف کار می کنند!

در حال حاضر تخصص بیشتری نسبت به قبل دارید و این دانسته ها کمک زیادی به شما خواهند کرد تا عطر اصل را به خوبی تشخیص بدهید. اما این نکته را هم فراموش نکنید که همیشه کوچکترین تغییرات به منزله تقلبی بودن نیستند. تغییرات پکیجینگ کمپانی ها را همیشه در نظر داشته باشید، وسواس بیش از حد به خرج ندهید و از افراد صادق خرید کنید.

سایت لیلیوم
***

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *